İstanbullu işadamı Murat Alemdar yaklaşık 30 yıldır denizle ve teknelerle haşır neşir.
1970’lerde İstanbul’un Caddebostan ve Dalyan sahillerinde sürat teknesiyle gezdiği günleri hálá hatırlıyor. Murat Alemdar beş yıldır Türkiye Offshore Şampiyonası’nda yarışıyor. Geçen yıl Alemdar Performance isimli teknesiyle ve takım arkadaşı Vidal İtkin’le beraber Türkiye şampiyonu oldu. 2006 sezonunun ilk yarışını iki hafta önce İstanbul’daki Caddebostan parkurunda yine İtkin’le beraber birinci tamamladı. Yarıştaki becerisinin yanı sıra tasarladığı yeni tekneyle de adından söz ettiriyor. Öyle ki bu yeni tekne saatte 100 mil hıza rahatlıkla ulaşacak. Alemdar’ı bugün ve yarın Seyhan Baraj Gölü’ndeki yarışlarda izleyebilirsiniz.
Türkiye Offshore Şampiyonası’ndaki Class 3-225 sınıfı tekneler yarış sırasında ortalama saatte 75 mil yani 120 kilometre hız yapabiliyor. Zaman zaman bu hız 85 mili aşabiliyor.
Şampiyonanın gediklilerinden Murat Alemdar (40) antrenman sürüşlerinde Alemdar Performance isimli tekneleriyle 90 mili rahatlıkla geçtiklerini söylüyor. "Teknemizin limitlerini ancak antrenmanda görebiliyoruz. Çünkü yarışlarda bu hıza ulaşmak pek kolay değil."
PARKUR HIZI ENGELLİYOR
Alemdar bunu Türkiye’deki parkurların darlığıyla açıklıyor: "Aslında tekneler daha yüksek bir ortalama hız tutturabilir. Ancak, 1,5-2 mil uzunluğundaki kısa ve dar parkurlar teknelerin daha hızlı gitmesini önlüyor. Çünkü bu tekneler ancak belli bir mesafede maksimum hıza ulaşıyor. Ayrıca birbirlerine çok yaklaştıkları için de hızlanmaları zorlaşıyor. Parkurun kısa olmasında televizyon yayınının da payı var. Parkur uzadıkça, yayındaki görüntü kalitesi bozuluyor."
Yarışçılar İstanbul’da Caddebostan’daki gibi bir parkurda denizle de mücadele etmek zorunda. "Yakından geçen deniz otobüsünün dalgasına mı dikkat edelim, Caddebostan’ın dalgasından mı kaçalım derken yüzde 60 denizle, yüzde 40 tekneyle ilgilenebiliyoruz" diyen Alemdar’a göre Class 3 sınıfı teknelerin asıl performansını durgun suda görmek lazım. Bu hafta Adana yakınındaki Seyhan Baraj Gölü’nde yarışçılar bu imkanı bulacak.
BU TEKNENİN HIZINA KİM YETİŞECEK?
Bu sezon Türkiye Şampiyonası’nda yarışan teknelerin gücü birbirine denk görünüyor. Birinci yarışta ilk iki sıradaki teknelerin arasında sadece iki saniye fark olması bunun kanıtı. Ancak, Marmaris Yacht Marina teknesi bu farkları değiştirebilir. "Tüm teknik özellikleri kurallara uygun ama en yakın rakibine her milde yaklaşık 10 saniye fark atabilir. Caddebostan Sahili’nde Marmaris Yacht Marina’yla fazla zorlamadan bir deneme turu attık. Bir turu 1 dakika 39 saniyede tamamladık. Yani, tur başına Alemdar Performance’tan 20 saniye daha hızlı!"
Bu çarpıcı derece herkesi şaşırtmış. Örneğin İstanbul Offshore Kulübü Başkanı Uğur Işık "Yaktın bizi" diye veryansın etmiş. Nasıl etmesin; eğer bu yeni tasarım tekne Türkiye Şampiyonası’nda da benzer bir performans gösterirse ve arızalanmazsa, diğer tekneler sadece ikincilik için mücadele edecek. Murat Alemdar teknik sırrını iki faktörle açıklıyor: "Önce aerodinamik açıdan üstün bir tekne. Ayrıca, suya sürtünme katsayısını düşünmek için teknenin altında iki yerine dört step (basamak) kullandım."
BU HAFTA SONU BELLİ OLACAK
Uğur Işık, Marmaris Yacht Marina teknesinin kural kitabına tamamen uygun olduğunu doğruluyor: "Teknenin ne kadar az kısmı suya değerse, hızı o kadar artar. Murat, iki yerine dört basamak kullanarak bunu başardı. Bu tekne saatte 100 mil hızı geçebilecek güçte. Bu özelliklere sahip bir teknenin Türkiye’de kalmayıp dünyadaki diğer şampiyonalarda denenmesi lazım." Murat Alemdar da tasarımının Türkiye’de İtalyan ve Norveç yapımı teknelere karşı sınandığını anlatıyor: "Burada yapabileceğimiz fazla bir şey yok. Bu kapasitedeki bir tekneyi tamamen bihaber iki kişi kullansa bile yine birinci gelir. Şimdi aynı kalıptan bir tekne daha üretip dünya şampiyonasında bir yarışa kayıt yaptırabilir miyim diye bakınıyorum."
Eğer Marmaris Yat Kulübü’nün sürücüleri lisans alırsa Marmaris Yacht Marina Teknesi bu hafta sonu Adana yakınındaki Seyhan Baraj Gölü’nde yarışacak. Durgun suda yükselebileceği hız böylece ortaya çıkacak.
2006 TÜRKİYE ŞAMPİYONASI YEDİ AYAK
Uluslararası Mononotik Federasyonu UIM’in de takvimine giren 2006 Türkiye Offshore Şampiyonası yedi ayaktan oluşuyor. Önceki hafta sonu İstanbul’daki 26 turluk ilk ayağı Murat Alemdar-Vidal İtkin ikilisi 56 dakika 29 saniye 243’lük zamanla kazandı. Sezonun ikinci yarışı bu hafta sonu Seyhan Baraj Gölü’nde yapılacak. Sezonun diğer yarışları 17-18 Haziran’da Kemer, 8-9 Temmuz’da Bodrum’da, 15-16 Temmuz’da Marmaris’te, 2-3 Eylül’de Gölbaşı’nda ve 23-24 Eylül’de İstanbul’da yapılacak. Bu yılki şampiyonaya 10 takım katılıyor. Her ayağın birincisi tekne 120 puan alıyor. Daha sonra ikinciden onuncuya kadar 150’den 10’a inerek puan veriliyor. Ayrıca sıralama turlarında en iyi dereceyi yapan takım 20 puan alıyor. Sezon sonunda en çok puanı toplayan takım şampiyonluğa ulaşıyor. Class 3 kurallarına göre tekneler 7 ila 8,5 metre uzunluğunda, minimum 1100 kilo ağırlığında olmalı ve 225 beygir gücünde bir motoru bulunmalı. Türkiye Şampiyonası’nda 2003’te Mumi isimli tekneyle Murat Sarı-Ali Alen, 2004’te Unique isimli tekneyle Mehmet Gamgam-Özgür Öcel, 2005’te ise Alemdar Performance isimli tekneyle Murat Alemdar-Vidal İtkin ikilisi kazanmıştı.
Marangozum kaçtı boyacıları marangoz yaptım
Murat Alemdar yarışmakla kalmıyor, bir yandan da tekne yapımı ve bakımıyla uğraşıyor. İki yıldır yarıştığı Alemdar Performance teknesini İstanbul’da Kaynarca’daki atölyesinde inşa etti. 2006’da yarışan teknelerden Metyx de yine Alemdar’ın atölyesinden çıkma. Bu yıla kadar Skater firmasının kalıbıyla çalışmıştı. Ancak geçen yıl bundan sıkılarak kendi tasarımını yapmaya karar verdi. Söylediğine göre Alemdar Performance teknesinin diğer ürteticiler tarafından taklit edilmesinin de bunda payı var: "Türkiye’de yıllardır aynı kalıptan üretilen sürat tekneleri yarışıyordu. Benim amacımsa tamamen yeni bir tekne tasarlamaktı. Geçen kış, aylarca eski yarış görüntülerini izledim. Bir yandan ekrana bakıyor, bir yandan önümdeki kağıda çizik atıyordum."
Murat Alemdar, mühendislik bilgisi olmamasına rağmen bu çizim için iki ay uğraştı. Arada, eksikliğini gidermek için tekne mühendisliğiyle ilgili yedi-sekiz kitap devirdi. Sonunda yarış tecrübesinin de yardımıyla tasarımını kağıda döktü ve sıra üretim aşamasına geldi: "Önce marangozum kaçtı. Yerine bulduğum marangozlar da üç milimlik hatayla çalışıyordu. Tekne, bu kadar hatayla istediğim denge ve hıza sahip olamazdı. Atölyemdeki boyacıları marangoz yaptım. Çünkü sadece bir milimlik hata payıyla çalışacak kadar titizlerdi. Bu altı kişilik ekip daha sonra polyesterci de oldu." Teknenin ismini de Marmaris Yacht Marina koydu ve Halikarnas Şirketler Grubu’na sattı. Tekne, henüz yarışa girmedi çünkü Marmaris Yarış Kulübü’ndeki pilotların lisansları bu sezonun ilk yarışına yetişmedi. Alp ULAGAY