Paylaş
Tablo-I’de gördüğünüz gibi, rafineriden 1,59 TL’ye çıkan benzin, pompada 4,57 TL’ye satılıyor. Rafineriden 1,59 TL’ye çıkan motorin ise, pompada 3,99 TL’ye satılıyor. Benzin ve motorinin, rafineriden çıkış fiyatı aynı olmasına rağmen, benzinin litrede 58 kuruş pahalı satılmasının ana nedeni, benzinden alınan verginin motorinden fazla olmasından kaynaklanıyor.
İNSAFSIZ VERGİLER
Tablodan da fark ettiğiniz gibi;
-Benzin, vatandaşa rafineri çıkış fiyatının yüzde 187 fazlası,
-Motorin ise yüzde 151 fazlası bir fiyata satılıyor.
Benzin ve motorin fiyatının bu kadar yüksek olmasının nedeni, “insafsız vergiler”den yani Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve KDV’den kaynaklanıyor.
Vatandaş, sadece benzin ve motorinin değil, bunların ÖTV’sinin de yüzde 18 KDV’sini yani “verginin de vergisini” ödüyor!
RÜYA GİBİ FİYATLAR
Tablo-II’de en ucuz benzini kullanan 10 ülke var. Venezuella’da, bir litre benzin 12 cent’e (22 kuruşa), Mısır’da 14 cent’e (25 kuruşa) satılıyor. Türkiye’de, 60 litrelik depo 274 TL’ye, Venezuella’da 13 TL’ye doluyor. Başka bir anlatımla, Türkiye’deki 3 litre benzinin parasına, Venezuella’da bir depo (60 litre) dolduruluyor!
CİDDİ BİR SORUN
Bilmeyenler olabilir. İthal ettiğimiz ham petrol rafineride işlendiğinde belli oranda benzin, motorin, fuel-oil vs. elde ediliyor. Bu aşamada, Türkiye’de ham petrolden üretilen benzinin yarısı tüketilemiyor. Böyle olunca, Türkiye tüketemediği benzini yurt dışına 1,50-1,60 TL civarında ihraç ediyor!
Daha açık bir anlatımla, benzin Türkiye’de yaşayanlara 4,57 TL’ye, yurt dışına ise 1,60 TL’ye satılıyor!
Oysa, motorinin satış fiyatı yükseltilmeden, benzinin satış fiyatı düşürülse, örneğin 4 TL ya da 3,90 TL olsa, belli bir süreçte benzin tüketimi artar. Dışarıya daha az benzin satılır. Yurt dışına 1,60 TL’ye satılan benzin, yurt içinde 3,90 TL’ye satılırsa, devlet milyarlarca lira ek gelir elde eder. Yurt dışından ham petrol ithalatı azalır ve daha az dövizimiz dışarı çıkar. Cari açık da azalır.
Olay bu kadar basit...
Paylaş