Hemen belirtelim buradaki düşük fiyat,
İstanbul Boğaziçi ve
Fatih Sultan Mehmet Köprüleri, geçiş ücretleri ile ilgili...
İster inanın, ister inanmayın,
‘‘köprü geçiş ücretleri’’ tam
Aziz Nesin'lik...
FIKRA GİBİ TARİFE
İstanbul Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüleri geçiş ücreti son olarak 1 Temmuz 2003 itibariyle belirlendi. Tarife tablodaki gibi.
Listedeki sınıflama 3, 4 ve 5 olarak 3 akslı, 4 ve 5 akslı, 6 ve yukarı akslı araçlar şeklinde devam ediyor.
Birinci ve ikinci sınıf araçların yazıldığı tabloya dikkatle bakın, motosikletle köprüden geçiş ücreti 2 milyon 500 bin lira. Tablodaki diğer araçlar ise 2 milyon lira. Aslında diğer araçlar da 2 milyon 500 bin lira. Ama onlar OGS (Otomatik Geçiş Sistemi) kartı aldıklarında geçiş ücreti yüzde 20 indirimli oluyor ve 2 milyon lira oluyor. Motosikletlere ise OGS kartı verilmiyor. Kamyon ve otobüs gibi araçların, geçiş ücretinin
gelir ve kurumlar vergisi yönünden deftere
‘‘gider yazma’’ suretiyle,
masrafı devlete yansıtma avantajlarını da gözönüne aldığımızda, motosikletlinin durumu iyice
‘‘yürekler acısı’’ oluyor.
OLAYIN MANTIĞI YOK
Yukarıdaki farklı uygulama, sadece İstanbul Boğaziçi ve Fatih Köprüsü için değil, tüm otoyollar için de geçerli,
‘‘Nedir bunun mantığı?’’ diye soracak olursanız,
‘‘hiçbir mantığı yok’’ diyebiliriz.
Hürriyet okurlarından
Mustafa Arınık, mütevazı motosikleti ile her gün köprüden geçerken 2.5 milyon lira
‘‘geçiş ücreti’’ ödediğini, kamyonların ve otobüslerin (bütün halk otobüsleri dahil) 2 milyon liralık tarifeye göre ücret ödediklerini bizzat tespit ettiğini belirttikten sonra sadece hat parasının değeri 1 trilyon liranın üstündeki otobüslerin, kendisinin 1 milyar lira dahi etmeyen motosikletinden daha az
‘‘geçiş ücreti’’ ödemelerine isyan ediyor.
Bu isyanına yürekten katılıyoruz.
Bu arada birşeyi merak ettik, Boğaz Köprüsü'nden geçen bir kamyona, motosikleti yüklesek, kamyon kaç lira geçiş ücreti öder? Bilin bakalım!..
TEBESSÜM
Kamyon tamirinde üç hata20 yaşlarında bir delikanlı, kız arkadaşıyla birlikte gidecek bir yer bulamamanın sıkıntısı içinde kıvranırken, sokağın ıssız yerine parkedilmiş bir kamyon gözüne ilişmiş. Heyecanla kamyona doğru gidip, içinde de kimsenin olmadığını görünce, kamyonun altına girmişler.
Aradan uzun bir süre geçtikten sonra, sokak bekçisinin cop ile dürtmesiyle toparlanmış. Bekçi sert bir ses tonuyla;
- Delikanlı, ne yapıyorsun burada bakayım?
- Ne yapacağım, kamyonu tamir ediyorum.
- Bak delikanlı, bu dediğin üç nedenle doğru değil...
Birincisi, kamyon tamir edilirken insanın yanında kız arkadaşı olmaz.
İkincisi, kamyon tamir edilirken, pantolon çıkartılmaz.
Üçüncüsüne gelince... Kamyon gideli tam bir saat oldu...
HAYRET
Dolar, Euro'yu geçmişTÜRK Hava Yolları'na göre, bir dolar, bir Euro'dan daha değerli. Nedenine gelince, uygulaması böyle...
Geçenlerde, THY Atina Bürosu'ndaki görevliye yaklaşıp, Atina-İstanbul-Ankara uçuş güzergahımızın İstanbul-Ankara uçuş saatini değiştirmek istediğimizi söylüyoruz.
Görevli memur, bilgisayardan bakıp, istenen saatle uygun yer olduğunu gördükten sonra, 50 dolar ceza ödememiz gerektiğini belirterek, 52 Euro istedi. Hemen itiraz ettik.
- Biliyorsunuz şu anda Euro, dolardan daha değerli 50 dolar ceza için niye siz 52 Euro istiyorsunuz?
- Efendim, bize verilen talimat böyle.
- Ama nasıl olur? Euro, dolardan daha değerli. Siz 50 doların karşılığı olarak 52 Euro istiyorsunuz!.. Peki o zaman Euro değil 50 dolar vereyim.
- Hayır... Dolar kabul etmiyoruz. 50 doların karşılığını 52 Euro olarak ödeyeceksiniz.
- Peki madem öyle, ben de İstanbul-Ankara uçuş saatimi değiştirmekten vazgeçtim.
Ardından İstanbul'a varınca, Atatürk Havalimanı'nda, THY Bankosu'na gidip, İstanbul-Ankara uçuş saatimi değiştirmek istediğimi belirttim. Bırakın 50 doları, 50 lira dahi almadan değiştirdiler. Böyle olunca 50 dolar da cebimize kaldı...
Ancak, bir noktayı hálá çözememiştik. Nasıl oluyordu da, 50 dolar karşılığı olarak 52 Euro alınıyordu. En önemlisi THY Euro-Dolar paritesini keyfi olarak belirleyebiliyordu?
Diyeceksiniz ki, dolar düştüğü halde, ithal mallara zam yapılan bir ülkede, bu tür uygulamayı da yadırgamamak gerekir. Neyse... Bakalım yetkililerin bir açıklaması olacak mı?
Otonuza milyarlık ceza gelebilirCOĞUNUZ bilmiyor olabilir. Motorlu kara taşıtlarının yılda bir kez
‘‘emisyon ölçümü’’ yaptırma zorunluluğu var. Trafiğe yeni çıkan motorlu kara taşıtları, trafiğe çıkış tarihini izleyen bir yıl süresince ölçüm yaptırmaktan muaf. Muafiyet süresinin bitim tarihinden itibaren
bir ay içerisinde egzoz emisyon ölçümü yaptırılması gerekiyor.
Süresi içinde bakım ve ölçüm yaptırma yükümlülüğünü yerine getirmeyen taşıt sahiplerine, Çevre Kanununun 8'inci maddesinin birinci fıkrasına aykırı davranıştan dolayı, aynı Kanunun 20'nci maddesi (a) bendi uyarınca
‘‘idari para cezası’’ uygulanıyor.
2003 yılında uygulanacak cezalar, 8 Ocak 2003 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 2003/1 No'lu Genelge ile aşağıdaki gibi açıklandı.
- Gerçek Kişiler: 1.135.673.400 TL
- Kuruluş ve İşletmeler: 3.407.099.700 TL
- Bilanço esasına göre defter tutan kuruluş ve işletmeler: 5.678.589.600
TL ödeyecekler.
Küçük bir ihmal milyarlık cezaya neden olabilir.
GÜNÜN SÖZÜ
Binlerce millik seyahat bir adımla başlar.
Lao-Tzu