ÇOĞUNUZ, 'oto cerrahisi' deyimini ilk kez duyuyor olabilir.Açıklayalım; 'hafif ticari araç' olarak adlandırılan Peugeot Partner Van, Citroen Berlingo, Opel Corsa Van, Doblo Cargo 1.9 JTD, Renault Kangoo Express, Opel Astra Van gibi araçlar var. Bunların [hafif ticari araç olarak satılması] halinde yüzde 4 ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) alınıyor. Binek otomobil olarak satılması halinde ise yüzde 46 ÖTV alınıyor. Yani, binek otomobilden yüzde 42 daha fazla ÖTV alınıyor. KDV'si de ÖTV'li bedel üzerinden hesaplandığı için, binek otomobillerin fiyatı diğerine kıyasla 4-7 bin dolar civarında daha pahalı oluyor.Böyle olunca, vatandaş da işin kolayını buluyor ve binek otomobil yerine, hafif ticari araç alıyor ve bunu da bir miktar para verip, 'oto cerrahisi' dediğimiz bir operasyonla otomobile dönüştürtüyor. Böylece 4-7 bin ABD Doları civarında bir avantaj sağlıyor.İNANILMAZ VERGİ KAYBISon bir yılda CDV model olarak adlandıralan ve yukarıda bazılarının adı belirtilen hafif ticari araçların, yaklaşık yüzde 75'i binek otomobile dönüştürülmüş durumda. Bu dönüştürme, halen bütün hızıyla da devam ediyor. Böyle olunca da, Maliye açısından hem ÖTV hem de KDV olarak, inanılmaz bir vergi kaybı doğuyor.Ağustos 2002'den 2003 yılı Mayıs ayı sonuna kadar, ortaya çıkan tablo şu şekilde;Toplam Satış Sayısı 30.484 adetBineğe dönüştürülen tahmini araç sayısı 22.842 adetBirim vergi kaybı (USD olarak / adet) 5.519 DolarToplam vergi kaybı (yaklaşık) 126 Milyon DolarBuna Haziran ve Temmuz aylarındaki tahmini satış olan 11 bin CDV aracı, bunların yüzde 75'inin bineğe dönüştürüleceği varsayımına göre eklediğimizde, iki ay için yaklaşık 46 milyon dolarlık ÖTV ve KDV kaybı daha ortaya çıkar.KAYIP 250 TRİLYONHepsini topladığımızda, Ağustos 2002-Temmuz 2003 döneminde, 'oto cerrahisi' nedeniyle ortaya çıkan 'vergi kaybı' 172 milyon ABD Doları olarak bulunur.Bu da, 250 trilyon TL.'lik ÖTV ve KDV kaybı anlamına gelir. Buna Motorlu Taşıtlar Vergisi kaybını da eklediğimizde, olayın boyutları çok daha büyüyor.Bu olayın ve uygulamanın, 1 Ağustos 2003 tarihi itibariyle, önünün kesilmesi gerekiyor. Hafif ticari araç üreten ve ithal edip satanlar, 'oto cerrahisi' ne olanak sağlayan uygulamanın 1 Ağustos'tan sonra da devam etmesi için, ciddi girişimlerde bulunuyorlar. Ancak, yüztrilyonlarca liralık kayıp da ortada...Türkiye'nin vergi gelirlerine en çok ihtiyaç duyduğu, vergi toplayamadığı için de yüksek faizle borçlandığı bir dönemde, 'oto cerrahisi' nedeniyle ortaya çıkan vergi kaybına 1 Ağustos 2003 tarihinden itibaren kesinlikle son verilmesi gerekiyor...