Milletvekili emekli-çalışan maaşını birlikte alıyor, vatandaşa ’yasak’ deniyor

YENİ dönemde yapılacak Anayasa değişikliğiyle ilgili bazı beklentilerimiz var. Bunlardan biri de; milletin vekili ile aslı arasındaki farkların giderilmesi ile ilgili...

Bazı konularda bakıyoruz, milletin aslına tanınmayan haklar, milletin vekiline "çok özel ayrıcalıklar" olarak sağlanmış.

DOKUNULMAZLIĞA SINIRLAMA

Öncelikle, milletvekili dokunulmazlığına, sınırlama getirilmesinde yarar var.

Örneğin; milletvekilleri, ekonomik suçlar ile Anayasa’nın 76. maddesindeki, milletvekili seçilmeye engel oluşturan "rüşvet, zimmet, irtikap, inancı kötüye kullanma" gibi suçlardan dolayı "tutuksuz olarak" yargılanabilmeli.

Taslakta, bu yönde bazı düzenlemelerin yer alması, sevindirici bir olay.

EMEKLİ AYLIĞI

Öteden beri süregelen bir başka ayrıcalık da "emekli aylığı" konusunda.

Bir kamu kurumundan emekli olan kişi, daha sonra bir başka kamu kurumunda çalışmaya başlarsa, emekli aylığı kesiliyor.

Milletin vekillerine gelince durum farklı.

Hem milletvekili maaşını alabiliyor, hem de emekli aylığını.

Daha ötesi, milletvekilliği süresi iki yılı dolduranlar, emeklilik koşullarını taşıyorlarsa, milletvekili görevleri devam ederken emekli olabiliyorlar. Aynı anda hem 8 bin 500 YTL civarındaki milletvekili maaşını hem de 3 bin YTL civarında emekli aylığını alabiliyorlar.

Milletin aslı için bu tür bir "özel ayrıcalık" yok.

Nedenine gelince, Anayasa’nın 86’ncı maddesinde özel bir hüküm var. Buna göre; "Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerine ödenecek ödenek ve yolluklar, kendilerine TC Emekli Sandığı tarafından bağlanan emekli aylığı ve benzeri ödemelerin kesilmesini gerektirmez."

Yani milletin vekili hem milletvekili aylığı hem de emekli aylığını alabiliyor. Milletin aslı alamıyor.

Anayasa değişirken, milletin vekillerine ayrıcalık tanıyan 86. maddenin de kaldırılmasında yarar var.

DESTEK PRİMİ

Şu anda yürürlükte olan mevzuata göre; SSK, Bağ-Kur ya da Emekli Sandığı’ndan emekli aylığı alanlar, özel sektörde ücretli olarak veya serbest çalıştıklarında ayrıca "Sosyal Güvenlik Destek Primi" ödüyorlar.

1 Ocak 2008’de yürürlüğe girecek olan 5510 sayılı Kanun uyarınca, ödenecek tutar yakında artırılıp, her ay itibariyle asgari ücretin en az üçte biri en çokta asgari ücretin 6.5 katının üçte biri kadar prim ödeyecekler.

Özel bir yasa maddesiyle sağlanan ayrıcalık nedeniyle, çalışan milletvekillerinden ise bu tür prim alınması söz konusu değil (5510 Sayılı Kanun Md. Geç. Md. 10).

Milletin vekili ile aslı arasındaki bu tür farkların giderilmesinde yarar var.

Milletvekillerine özel uyarı

İLK kez milletvekili seçilenlerin önemli bir kısmı, ücret geliri elde ettikleri diğer işlerini (emeklilik ya da istifa yoluyla) bıraktılar. Bazıları da hem milletvekili aylığı hem de başka bir yerden ücret alıyorlar.

Bu durumda olan milletvekilleri, yazımızı kesip mart ayında bir daha okusunlar. Nedenine gelince; yıl içinde birden fazla işverenden ücret geliri olduğu için, yıllık gelir vergisi beyannamesi ile 2007 yılındaki ücretlerini bildirip, ilave gelir vergisi ödeyecekler. Birden sonraki işverenden aldıkları ücretin toplamı 19 bin YTL’yi aşmayanlar, beyanname vermeyecekler (GVK Md. 86/1-b).
Yazarın Tüm Yazıları