Paylaş
- Hocam, işyeri sahibim Kanada’da, gider pusulası imzalatmak için her ay Kanada’ya mı gideceğim?
Bu sadece bir örnek..
HANGİSİ DOĞRU?
Bir başka okuyucumuz daha aradı:
- Hocam İstanbul SMMM Oda Başkanı’nın “Özelgeler, talep eden kişileri bağlar” diye açıklaması var. Gördünüz mü?
- Yok görmedim.
- Hocam, aynı başkan 4 Nisan 2013 tarihli Cumhuriyet’teki “Özelgeler Artık Özel Değil” başlıklı makalesinde de tersini yazmıştı. Önceden sadece vergi idaresi ile görüş isteyen mükellefi bağlayan ve üçüncü kişiler için hiç bir anlam ifade etmeyen özelgelerin, 425 No.lu Vergi Usul Tebliği ile yapılan açıklamalara göre, artık özel olmadığını, tüm mükellefler için bağlayıcı hukuki metinler olduğunu, yazmıştı!
-Neyse.. ben bir yorum yapmayayım. Yasa, yönetmelik ve özelgeler ne diyorsa esas olan odur.
GİDER PUSULASI
Vergi Usul Kanunu’nun 234. maddesinde, gider pusulası “vergiden muaf esnafa” yaptırılan işler veya onlardan satın alınan mallar için düzenlenip, imzalattırılan (kişisel eşyalarını satan kimselerden satın alınan altın, mücevher gibi değerli eşyalar için de düzenlenen) belgedir.
Aynı Kanun’un Mükerrer 257. maddesine göre, Maliye Bakanlığı, düzenlenecek belgeler konusunda geniş bir yetkiye sahip.
Örneğin, vergi mükellefi olmayanlardan; ikinci el otomobil, atık hurda kağıt, gayrimenkul ve bilgisayar alımında, satılan malın tüketiciden geri alınmasında (54 No.lu KDV tebliği), telif ödemelerinde, arızi serbest meslek ödemelerinde, “gider pusulası düzenlenmesi gerektiği” konusunda, Maliye’nin yüzlerce özelgesi var.
Uygulama “vergiden muaf esnaf” ile sınırlı değil. (Örnek özelgeler için Bkz. www.yaklasim.com)
ÖZELGENİN ÖNEMİ
Vergi Usul Kanunu’nun 140. maddesinin ikinci fıkrasına göre; vergi inceleme raporları, işleme konulmadan önce yasa, yönetmelik, genel tebliğ, sirküler ve ÖZELGELERE UYGUNLUĞU YÖNÜNDEN değerlendirilir. Ayrıca Rapor Değerlendirme Komisyonu Yönetmeliği’nin 8, 9 ve 10. maddelerinde de vergi inceleme raporlarında “özelgelere uygunluk” koşulu aranacağı, net olarak belirtilmiştir.
Görüldüğü gibi özelgelerin, talep eden kişinin ötesinde “bağlayıcı yönü” var.
Bu bağlamda, iki önemli özelge var.
1. Banka dekontları, gider pusulası yerine kullanılamaz.
Toplu veya imzasız şekilde düzenlenemez. (Gelir İd.Bşk. Özelgesi, 4 Mart 2013 Tarih ve 11395140-105-302 sayılı)
2. İşyeri kira ödemeleri nedeniyle (kiraya verenden fatura alınamadığı durumlarda) gider pusulası düzenlenip, kiraya verene imzalattırılması gerekir (Gelir İd.Bşk. Kocaeli Vergi D.Bşk. Özelgesi, 16 Mayıs 2013 Tarih ve 70280967-105-89 sayılı).
Vergi dairesi başkanlıkları, “emsal özelge havuzunda yer alan özelgelere uygun olmak koşuluyla” özelge verebiliyorlar. (Mükelleflerin İzahat Taleplerinin Cevaplandırılmasına Dair Yönetmelik, Md.11/4)
ÇÖZÜM NE?
Görüldüğü gibi, işyeri kira ödemelerinde her ay “gider pusulası” düzenlenmesi ve düzenlemeyene “özel usulsüzlük cezası” kesilebileceği, kişisel görüşümüz değil.
Bu konu milyonlarca kişiyi ilgilendirdiği için sorunun “acilen çözümlenmesi” gerekiyor. 268 No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği doğrultusunda, bir özelge veya sirküler yayınlayarak, işyeri kira ödemelerinin belgelendirilmesinde, KDV uygulamasında naylon fatura yönüyle de itibar edilen “banka dekontunun yeterli olacağının belirtilmesi” konuya kalıcı bir çözüm getirir.
Burada yapmak istediğimiz, bazıları gibi “efendim hiç bir şey olmaz” demek yerine, hataya dikkati çekip, düzeltilmesini sağlamaktır. Doğrusu da budur..
Paylaş