Aman araçların lastiğine dikkat

OTOMOBİL, kamyon, minibüs, yük arabaları ve benzeri araçları kullananlar, özellikle lastiklere çok dikkat etsinler. Dikkatsiz bir kullanma sonucu aracın lastiği yarılırsa ya da cebri kullanım sonucu tamir edilemeyecek şekilde zarar görürse, araç sahiplerinin işi zor.

Maliye Bakanlığı’na ya da vergi dairesine dilekçe ile başvurup, bazı işlemlerin gerçekleşmesini beklemeleri gerekiyor.

OLAY NE?

İşletmeye kayıtlı olan otomobil, kamyon, minibüs gibi araçların, lastiği yıllardır defterlere bir defada gider yazılıyordu. Son düzenlemelerle, bu uygulamadan vazgeçildi.

Önce, bu gelişmeyle ilgili olayı özetleyelim. Vergi Usul Kanunu’nun, amortismanlarla ilgili 313. maddesi uyarınca, işletmede bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye tabi kıymetler ve demirbaşlar amortismana tabi tutulmak suretiyle gider yazılıyordu. Araç lastikleri örneğin kamyon lastiği bir yıldan fazla kullanılmadığı için, amortismana tabi tutulmadan, bir defada gider yazılıyordu.

Amortismanlarla ilgili son düzenlemede; otomobil, kamyon, minibüs, yük arabaları ve benzeri araçların lastiklerinin, yüzde 50 oranında amortismana tabi tutulması benimsendi (Bkz. 333 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, No:3.72).

Buna göre, aracın lastiği için 800 milyon lira ödenmişse, birinci yıl 400 milyon, ikinci yıl da kalan 400 milyon lirası gider yazılabilecek.

YA LASTİK YARILIRSA

Yeni alınan lastik, birinci yılda zarar görürse örneğin yarılırsa ya da cebri çalışmaya tabi tutuldukları için normalden fazla aşınma ve yıpranmaya maruz kalırsa, ilginç bir durum ortaya çıkacak. Mükellef, Vergi Usul Kanunu’nun 317. maddesine göre, ‘Fevkalade amortisman’ ayırabilecek.

Bunun için de;

- Maliye Bakanlığı’na bir dilekçe ile başvurulacak,

- Maliye Bakanlığı da ilgili Bakanlıkların görüşünü alacak,

- Ardından ‘Fevkalade ekonomik ve teknik amortisman oranı’ belirleyecek.

Bu oran uygulanmak suretiyle de, lastik gider yazılacak.

Lastiğin yarılması ya da onarılamayacak ölçüde zarar görmesi durumunda, başvurulabilecek bir başka yol da aracın değer kaybı ile ilgili olarak; 1- Vergi dairesine başvurulması, 2- Vergi dairesinin olayı takdir komisyonuna intikal ettirmesi, 3- Takdir komisyonunun zararı tespit edip, vergi dairesine bildirmesi, 4- Vergi dairesinin, takdir komisyonu kararını mükellefe göndermesi, 5- Mükellefin de, lastik bedelinin tamamını gider yazması olabilir.

İşin doğrusu, neresinden bakılırsa bakılsın, dolambaçlı bir yol. En iyisi, uygulama değiştirilsin ve lastik bedeli, önceden olduğu gibi, bir defada gider yazılsın, olsun bitsin...

İnternet vergisine tepki

İNTERNET kullanımına gelen yüzde 15 Özel İletişim Vergisine (Hürriyet) okurlarının ciddi tepkisi oldu. Aldığımız ilginç maillerden biri aşağıdaki gibi.

‘Yazınızda belirttiğiniz ISS hizmetlerine getirilen % 15 ÖTV yüzünden, % 18 KDV ile birlikte 46.020.000 olan Superonline Skyrunner hizmeti 52.292.300 TL’ye ulaşınca, aynı hizmeti aşağıda fiyat bilgilerine ulaşabileceğiniz Avrupalı operatörden neredeyse yarı fiyatına almaya dün başladım.

http://www.broadsat.com/en/opensky/buy/prices.html (12 ay 189 É)

Yüzde 33 vergi Türkiye’de internetin gelişimini durdurmaktadır. Devlet Bakanı Kürşat Tüzmen’in ‘Beyine Vergi Olmamalı’ sözü ise sadece lafta kalmaktadır. Cem ÇAKIROĞULLARI’
Yazarın Tüm Yazıları