Paylaş
Listelerde bulunan bazı isimler hakkında “ben bu ismi dinlemedim ki, kendi verilerimde nasıl zirvede çıktı” diyenler oldu. Hatta bazı müzik siteleri vasıtasıyla hesaplarındaki bilgileri çapraz sorgulayıp (Lastfm üzerinden yapılıyor. Buraya müzik platformlarınızı bağlayıp verilerinizi görebiliyorsunuz.)
“Dijital dinlenme verilerime göre en çok dinlenilen ilk beşimde yok bu isim” diyenleri de gördüm.
Ama bugünkü sorum başka. En çok dinlenen ve hit olarak konuştuğumuz şarkılar gerçekten “hit” mi? Yoksa yeni çıkanlar listelerini yapanların takdiri mi? Sahi biz kimin zevkini dinliyoruz?
Dönüp radyolara baktığımızda en çok çalınan isimler ve onların hitleri, dijital müzik listelerindeki ilk 100’e girenlerden farklı.
Radyolarda en çok istenen ve çalınan şarkılar dinleyicilerin istasyonda kaldıkları süresiyle de ilintili.
Dolayısıyla radyoda çok dinlenen bir ismin dijital müzik platformlarının ülke listelerinde yer almasını bekliyorsunuz.
Sadece pop özelinde bakacak olsak bile birçok şarkı ilk 100’e bile giremiyor. Hem de telifmetre (radyo datalarını tutuyor) verilerine göre üst sıralarda olmasına rağmen...
Bir de şu açıdan bakalım, kaçımız kendisine önerilen şarkılar ve ilgilendiği isimler dışında keşifler peşinde? Tamam bazılarımız...
Ama yine de herkesi kendiniz gibi bilmeyin!
Cuma günü çıkan yeni müzik listelerindeki isimler, bilgisayar tabanlı bir eşleştirmeyle listelerinize ekleniyor ve onları dinleyip arasından en beğendiklerinizi belirliyorsunuz. Yani havuzdan balık seçiyorsunuz, denizden değil.
Bir de “yeri burası mı” dedikleriniz var. Tür özelindeki listelerde, en çok dinlenen kadar yeni çıkan isimlerin de üst sıralarda olduğunu görüyorsunuz. Kabul edelim, kimse 50 şarkılık listenin son sıralarına kadar dinleyecek sabra sahip değil.
BAĞIMSIZ LİSTELERE YÖNELİN
Dolayısıyla şarkı çıkaran bir ismin, kendini tanıtması için artık yeni çareler araması gerekiyor. On binlerce şarkının yer aldığı dijital müzik platformlarının kendi editörleri ve algoritması tarafından hazırlanan listeler haricinde, yüksek takipçili kullanıcı listeleri de artık radara girmiş durumda.
Editör listelerinde yer alamayan ya da listelerde son sıralarda olan isimler, artık ikinci bir yol olarak bu listeleri kendilerine baz alıyor.
Binlerce kişi arasından şarkınızı dinletmek istiyorsanız üzgünüm, rekabet burada da yakanızı bırakmıyor.
Spotify gibi şirketler bağımsız isimleri ön plana çıkarıyor gibi görünse de listelerde en çok tutacak isimlerin reklamını yapıyor, hatta bazen birden fazla listeye alarak öne çıkmalarını sağlıyor.
Aynı isimleri haftalar boyu kapaklarına taşıyıp listelerin üst sıralarında yer vermekle türler içerisindeki çeşitliliğin de önüne geçiyor. Bağımsız bir isimseniz, “kendin yap”çıysanız ya da küçük bir şirkete bağlıysanız orada da şans sizden yana pek olamıyor.
Sadece yeni isimler değil... Yıllardır kendi türleri içerisinde dinlenen ve kemik bir kitleye sahip olduğunu bildiğimiz, gözlemlediğimiz isimler bile yeni şarkılarıyla listelerde çoğu zaman yer almakta zorlanıyor.
Takipçi sayısı, aylık dinleyici, sosyal medyada etkileşimi derken olay tamamen müzikten çıkıp sanatçının kendi pazarlamasına dönüyor.
NE Mİ YAPMALI?
Öncelikle dinleme platformlarının lokalizasyon sürecinde hammadde sahibini, yani müzisyeni dikkate alması gerekiyor.
Onları dinlemeli, içerisinde bulunduğu ülkenin dinamiklerini, yeni akımları görmeli. Hep aynı kişileri aynı cuma listelerinde en üstlerde görmekten onlar bıkmamış olabilir ama biz bıktık.
Yeni isimlerin de önünü açıp belki de bulundukları coğrafyada bir başarı elde etmek isterler, kim bilir... Peki, siz aynı isimleri iki haftada bir liste kapağı olarak görmekten, müzikal çeşitliliğin baltalanmasından sıkılmadınız mı?
Araftayım
Her şarkısı hakkında arafta kaldığım yegane isimlerden biri olan Güney Marlen, “Kalp Plak” adlı üçüncü solo albümünü yayınladı. 3 yeni şarkı ve 2020’de yayınlanan single’ların toparlandığı albüm, 9 şarkıdan oluşuyor. Albümde şarkılardaki söz problemi göze çarpıyor. Bir tık emek ile Güney Marlen’in önü açık.
İstikrar
Türk asıllı İngiliz şarkıcı Nilüfer Yanya, “Feeling Lucky?” EP’sini geçtiğimiz haftalarda yayınlamıştı. Buğulu vokaliyle indie ve dream pop arasında gezinen Yanya, “Crash”, “Same Damn Luck” ve “day 7.5093” ile istikrarını sürdürüyor.
Tertemiz bir EP
Murat Uncuoğlu’nun yeni EP’si “Timelapse” geçen hafta sonumu kurtaran yegane çıkış oldu. “This is The Day”, “Timelapse” ve “This is The Day”in Avidus tarafından yapılan remix’ini içeren bu deep house çalışmada, 22 dakikalığına başka alemlere ışınlanmanız olası.
Hafif sert
Kaçak ve Gaddar’ın ardından Övünç Dan, bu kez tek kişilik projesi Kana Kana ile geliyor. 2021’de 9 şarkılık bir albüm çıkarmaya hazırlanan Kana Kana, ilk teklisini yarın yayınlıyor. “Düğüm” adını taşıyan şarkı kendi tabiriyle Türkçe sözlü hafif gotik müzik. İyi bir ilk single olan “Düğüm”, hafif sert müzik sevenleri mutlu edecek gibi duruyor...
Ne dinledim?
Kozmos-Son Günüm (akustik)
Kana Kana-Düğüm
Poi-Geçti O Günler
Kargalar-Kuzey
Bulvar-Mutluyum Mutsuzluklarımla
Pilli Bebek-Mavi Sahne
Gökçe Güzel-34
Koyu-Kaos
Nada-Ay Doğdu
Affet Robot-Saplantıların Kölesiyim
Ediz Hafızoğlu, Bidar, Cem Tuncer, Orhan Deniz-Değer Deniz
Ezgi Kosa, Batuhan Kocaoğlu-Ay
Kendimden Hallice-Unutulmayan Biri Hep Vardır
Güney Marlen, Mürşide-Sensizliğin Acısı Dudaklarımda
Elçin Orçun-Yokum
Fırat Tanış, İklim Tamkan-Solgun Bir Gül Dokununca
Berkay Altunyay-Rengarenk Acılar
Nova Norda-Bakma Bana Öyle
Pagos-Toksik
Ozbi-Geceyi Anlatmış
Perdenin Ardındakiler-Bu Şehir Bugün Sensiz
Mr. Steel-Global Depression
Perham A.G, Joon Baek-Flowers&Goodbyes
Sors-Prologomena
Mr Goodvibe, Fırat Ağacık-Coke Wind
Ponza-This Side
Graumann-Veliko Tarnovo
Murat Uncuoğlu-This is The Day
Kubilay Aydın, Aytaç Özalp-No Sky
Yeni dönem
Nova Norda’dan albüm beklerken yine single dinlemeye devam ediyoruz. Nova Norda, 5. single’ı “Bakma Bana Öyle”yle seneyi kapatıyor. Zagor prodüktörlüğündeki bu şarkıyla 2021’de yeni bir döneme gireceğinin de sinyallerini veriyor.
Rock’n roll
Murat Çelik ya da bildiğimiz adıyla Mr. Steel, yeni şarkısı “Global Depression”ı yayınladı. Kayıtları evde yapılan şarkıda ise Mr. Steel’e Alpay Şalt, Taner Ersoy ve Ozan Koyuncu eşlik etti. “Global Depression”, rock’n roll’a gönül veren ve muhtemelen albümlerini 2021’de yayınlamaya hazırlanan grubun habercisi. Tertemiz bir sound, dinlenesi...
Paylaş