Bira ve meme kültürü

‘‘ROLLİNG Stone’’ dergisinin sahibi Jann Wenner, dergisinin içeriğinin tamamen değiştirileceğini açıkladı.

Ve bu amaç doğrultusunda bir de yeni editör atadı derginin başına.

Bundan böyle dergide uzun yazılar, ciddi konularda uzman olan kişiler tarafından üzerinde çalışılmış makaleler yer almayacakmış.

Dergi, yeni neslin beklentileri ve potansiyelleri doğrultusunda kısa yazılar, bol resim içeren, insanın vaktini çok almayacak bir iç düzenlenişe sahip hale getirilecekmiş.

* * *

Şimdi bu haberden şöyle bir sonuç çıkarmamız herhalde yanlış olmaz.

‘‘Rolling Stone’’ dergisi 1967 yılında yayınlanmaya başladığından bugüne kadar hep rock dünyasının, popüler kültürün önde gelen yayını olmuştur.

Dolayısıyla bir dönemin rock tutkunu gençlerinin aynı zamanda okuryazar oldukları, yeni neslin ise okuma özürlü olduğu bu son gelişmeyle ortaya çıkıyor.

Değil mi?

Herhalde bu sonuca atlamama kimse fazla itiraz etmez çünkü bunun böyle olduğunu piyasayı en iyi tanıyan derginin sahibi üstü kapalı da olsa bence net olarak söylüyor da zaten.

* * *

‘‘Rolling Stone’’ dergisinde bir zamanlar gerçekten çok önemli yazarlar çok önemli yazılarını yayınladılar.

‘‘Playboy’’ dergisi de böyleydi bir zamanlar, çıplak kadın fotoğrafları arasında müthiş yazılar okuma imkánınız da vardı.

‘‘Rock ve seks’’ hep vardı, hep olacak, ama bir zamanlar düşünme, yazma, okuma gibi şeyler de vardı, onları terk etmiş durumda yeni nesil.

Bu yüzden derginin yeni editörü olarak da İngiliz FHM dergisinin başındaki Ed Neeham'ı atamışlar.

Belki duymamışınızdır, onu da anlatayım.

Bu FHM dergisi modern zamanların bir fenomeni.

‘‘Bira ve kadın memesi’’ üzerine bir kültür oluşturulabileceği iddiasında bu dergi ve maalesef bu iddiasında da haklı çıktı.

Acayip satıyor dergi.

‘‘Kültür’’ kavramının ‘‘bira ve kadın memesi’’ üzerine inşa edilmesi insanda bir zamanlar ‘‘Kültür lafı duyunca ilk tepkim elimi silahıma atmak oluyor’’ diye konuşan Nazi lideri Goering'in belki de haklı olabileceği duygusunu da yaratmıyor değil yani sevgili okurlar.

‘‘Kültür’’ kavramı piçleşti son zamanlarda.

Birçok kişinin önyargılı yaklaşımına rağmen rock dünyası aslında ‘‘kültür’’ üretiminde ciddi katkılar yapmıştı ve bu da Rolling Stone dergisinin sayfalarına yansımıştı.

Bu nedenle derginin artık tavır değiştirmeye zorlanması, ‘‘kültür üretimi sürecinin’’ müşterisinin artık kalmamış olduğunun çok ciddi ve üzücü bir ifadesidir.

Bu nedenle olay ciddiye alınmalıdır.

* * *

Neden böyle oldu ki?

Kısa gazete yazısında incelenmesi çok zor olan bir mesele bu.

Meselenin temelinde ‘‘yazıdan kopuşun’’ yattığını düşünmekteyim ben.

Genç insanlar e-mail çekmeyi yazı sanatının en doruk noktası sanarak büyüyorlar artık.

E-mail kültüründe ise bir kelimeyi bile tam olarak yazacak sabır yok.

İfadeler kısa, sembollerle yazışıyorlar, özel kelimeler üretiyorlar.

Ve işin daha da tuhafı yazıyı bundan ibaret sayan nesil, böyle de konuşmaya başladı artık.

Konuşmalarda da özel kelimeler, özel bir şekilde ve kısa vurgulamalarla kullanılıyor.

10 yıl önce liseyi bitirmiş olanlarla bugün liseyi bitirenler arasında ne yazışmayla ne de konuşmayla diyalog kurabilmenin imkánsız hale geldiği bir dünyada yaşıyoruz biz.

Neredeyse aynı nesil arasında bile diyalog imkánı tamamen koptuğu için de hayatın sorunları karşısında güçsüzleşiyor insanlar çünkü bu sorunlar hakkında konuşma imkánını tamamen kaybetmiş durumdalar aslında.

Bir zamanlar rock dinlenirdi, çılgınlıklar hep vardı, sekse takılmıştı, uçukluklar vardı ama gereğinde insanların sığınabileceği bir düşünme bölgesi de vardı, aktifti o bölge.

Çılgın uçuk yaşam ile, ciddi fikirler birbirlerine zıt ve birbirini dışlayan şeyler olarak algılanmayabiliyordu

Sentezin yaratıldığı o bölgede dünyaya doğru-yanlış müdahale etmeye yarayacak fikirler üretiliyordu hep.

Şimdi o bölge artık kalktı.

Rolling Stone dergisinin sadece ‘‘bira ve meme’’ üzerine kurulu kültürü üst kültür olarak kabul etmeye zorlanması işte bu nedenle aslında ‘‘kültür’’ kavramının modern dünyada nasıl da çökertildiğinin delilidir.
Yazarın Tüm Yazıları