Dijital kültürel miras

GEÇEN hafta İzmir’de yapılan Dünya Belediyeler Birliği Kültür Zirvesi’ne katılan konuşmacılardan biri kültürü şöyle tarif ediyordu:“Kültür uzun vadeli etkileşim demektir. Farklı topluluklar, farklı topraklar arasındaki köklü ilişkiler kültürü oluşturur. İnsanla toprak arasındaki ilişkiler sonucu yerler, binalar meydana gelir. Bunlar elle tutulur kültürel miraslardır. Şenlikler, birlikte olma şekilleri gibi etkileşimler ise elle tutulamayan soyut kültürel miraslardır.”

Haberin Devamı



Hindistan’dan Brezilya’ya, Güney Kore’den Almanya’ya dünyanın dört bir yanından bizzat gelerek ya da internet üzerinden sanal olarak katılan binden fazla konuşmacı ve katılımcı vardı zirvede.
UNESCO’dan, Avrupa Birliği’nden, Birleşmiş Milletler’den uzmanlar, bilim insanları, siyasetçiler, sivil toplum kuruluş temsilcileri, kısacası kültür hakkında söyleyecek çok şeyi olan hemen herkes İzmir’de buluştu.
İklim krizinden kültürün turizme etkisine onlarca konunun tartışıldığı zirvede fikir vermesi için bir Fransız konuşmacının şu sözlerine ve önerisine kulak verelim:

MİLYARLARCA KİŞİDEN VERİ
“Kültürel miras kavramını daha uzağa taşımamız gerekiyor. Dijitalleşmeyi, büyük datayı konuşmalıyız. Dünyanın her yerinden veriler toplanıyor. Bunları kullanarak yeni bir kültürel miras yaratabiliriz. İnternet sayesinde müthiş görüş alışveriş fırsatları doğuyor. Gezegenin her yerinden insanlarla sürekli iletişim içinde olabiliyoruz. 2000’li yılların başında veri akışında ikinci bir aşamaya geçildi. Facebook, Google, Ali Baba gibi şirketler ve sosyal medya dijitalleşmeyi hızlandırıp araştırma, fikir alışverişi ve diğer alışverişler için çok yeni hizmetler sunuyor. Her saniye her birimizden 1.7 mega oktet değerinde veri alınıyor. Dünyada 2020 yılında toplanan veri miktarı 2010’dan 30 kat fazla.

Haberin Devamı

UNESCO İLE FACEBOOK ÖPÜŞSÜN
Gezegende 7 gün 24 saat milyarlarca kişiden toplanan veriler yeni bir dijital ortak mirasımız olamaz mı? Bu işe ilk sosyal medya Facebook’tan başlayabiliriz. Çünkü milyarlarca insana, kadın, çocuk, büyük, küçük herkese dokunuyor. Şehirler, sanatçılar, yaratıcılar için önemli bir yer Facebook.
Fotoğraf, video gönderiyor yorum yapıyorsunuz. Bunların hepsinin değeri var. Herkesin kendi mirasını koruma hakkı olmalı. UNESCO’nun soyut ve somut miras gibi yeni bir kategori ‘Dijital Miras’ kategorisi yaratması gerekmez mi? Facebook gibi titanların karşısına UNESCO’yla birlikte çıkıldığında neler olabilir araştırılmalı. Dijital kültürel miras için Facebook ve UNESCO’nun birbiriyle öpüştüğü yeni bir dünya olabilir mi? Bunları tartışmak gerek.”

Haberin Devamı

İZMİR ARTIK DÜNYA MARKASI
Görüldüğü gibi tek bir örnek bile zirvenin yeni ufuklar açmadaki rolünü gösteriyor.
Teknolojiden iklim krizine pek çok konunun kültürel boyutlarıyla tartışıldığı zirvenin insanlığın yeni bir dünya arayışlarında çok önemli rol oynadığını düşünüyorum.
Artık dünyanın her yerinde konferanslarda, toplantılarda İzmir Zirvesi’nde önerilenler ya da alınan kararlardan söz edilecek.
Yeni toplantılara katılanlar İzmir deneyimlerinden söz edecek.
Sadece bu bile İzmir’in uluslararası marka şehir olmasına büyük katkılarda bulunacak.
Başkan Tunç Soyer, açılış konuşmasında, “Tüm dünyaya kültür tohumları serpeceğiz” dedi.
Tohumlar serpildi, şimdi nasıl yeşerip boy atacağını izleyeceğiz.

Yazarın Tüm Yazıları