Paylaş
Nüfusunun neredeyse yarısı kadar her yıl 30 milyondan fazla turist gelen ve 30 milyar dolardan fazla döviz kazanan Türkiye genelindeki durum ise daha vahim. En az 10 milyar dolar zarar bekleniyor. İlk işaretler 2017’nin de parlak geçmeyeceğini gösteriyor. Domates üreticisinden, havlu imalatçısına tam 54 sektöre iş imkanı yaratan turizmdeki afet tamamen iç ve dış siyasetteki gelişmelerin sonucu.
Turizm dövizlerinin Türkiye için hayati önem taşıdığı bir dönemde İzmir’de düzenlenen Travel Turkey İzmir, bir başka anlam taşıyordu. Her ne kadar yurt dışından gelecek turistler için asıl bağlantılar Berlin’deki dünyanın en büyük Turizm Fuarı’nda 2017 başında kurulsa da İzmir Fuarı’na bu yıl 36 ülkenin katılması gelecek açısından hayli umut verici. Bulgaristan’dan, Hindistan’a, Etiyopya’dan, Makedonya ile Yunanistan’a yakın ve uzak hayli geniş bir coğrafyadan Fuar’a katılım vardı. Gelecekte Akdeniz, Afrika, Ortadoğu ve Avrasya bölgelerinin kesişim noktasındaki İzmir’in, Berlin Turizm fuarı gibi belli bölgelerin bağlantılarının yapılacağı merkez olması hiç de uzak bir ihtimal değil.
Ben kendi payıma Travel Turkey İzmir’i gezerken “Bu iş oluyor” dedim. Öncelikle Travel Turkey İzmir iç turizm borsasının merkezi haline gelmiş görünüyor. Turizmcilerin en karamsar oldukları şu günlerde bile yoğun bir katılım vardı. Türk turizmine damgalarını vuran önde gelen seyahat acenteleri, otel zincirleri, hava ve deniz yolu şirketleri; kısacası turizmle ilgili olan herkes dış pazarda kaybettiklerini iç turizmle kapatmak için İzmir’de toplanmışlardı. Erken rezervasyon kampanyaları başta olmak üzere yatakların dolması için her türlü yaratıcılık yapılıyordu.
Fuar’da yeni ufuklar da açılıyordu. Örneğin yeme, içme turizmini geliştirmek için düzenlenen gastronomi kongresi bunlardan birisiydi. Ya da İzmir Adnan Menderes Havalimanı’nın işletmecisi TAV Grubu’na bağlı İstanbul Deniz Otobüsü (İDO) şirketinin turizme katkı için 2017 yılında uygun fiyatlarla gemi kiralama hazırlığı da dikkat çekici gelişmelerden birisiydi.
Bütün iller ayağımıza geldi
İDO deyince stantlar aklıma geldi. İDO’nun gemi şeklinde düzenlenen standı hayli dikkat çekiciydi. Zaten bu yıl geniş rahat hollerinde firmaların her türlü şov mkanına kavuştuğu Travel Turkey İzmir’de yüksek kalitede pek çok stant vardı. Geçen yıl Mermer Fuarı’na girince mermerden saraylar arasında dolaşıyormuş hissine kapılmıştık. Bu yılki Turizm Fuarı’nda ise sanki bütün evleri, doğal güzellikleri, yemekleriyle bütün iller yağınıza gelmişti. Fuara katılan 60 ilin bazıları insanın hiç aklında olmasa bile şehirlerini ziyaret etmeyi düşünülür hale getirmişlerdi. Rize’den Kastamonu’ya, Gaziantep’ten, Mardin’e, Mersin’e ve tabii ki Bodrum, Çeşme, Urla... Pek çok stant hem görsel hem ürünleriyle hayli dikkat çekiciydi. İsteyene Antep baklavası vardı, isteyene de Kastamonu Taşköprü sarımsağı.
Kanımca Fuar İzmir doğru bir yatırım olarak, kentin geleceğinin şekillenmesinde önemli bir rol oynamaya başladı. Yaşadığımız sıkıntılı günler bir gün mutlaka bitecek. Otoyol, hızlı tren, doğrudan uçak seferleri gibi İzmir’e ulaşımı kolaylaştıracak yatırımlar birkaç yıla kadar zaten devreye girecek. Ardından iç ve dış turizmle sağlık turizmi öncülüğünde İzmir’de yeni bir yükseliş devrinin başlaması çok uzak görünmüyor.
Paylaş