Paylaş
Aşı, aş ve işle ilgili umutları da artırdı. Geçen hafta salgın nedeniyle işsiz kalan biriyle sohbet ederken, “20 Ocak’tan sonra lokantalar, kahveler açılacakmış, öyle söylüyorlar” dedi. Umut fakirin ekmeği, insanlar duydukları her iyi söylentiye inanmak istiyor. 20 Ocak’ı bilmem ama 3-4 ay sonra nisan ya da mayısta açılma ihtimali çok yüksek. Zaten Prof. Dr. Osman Müftüoğlu da mayısta açılabileceğini söylüyor.
BAYRAMDAN SONRA DÜĞÜN
Ancak açılışlar daha fazla gecikirse bazı iş kollarında toplu iflaslar kaçınılmaz olabilir. Örneğin, halen yasak olan düğün ve nişan organizasyonları gibi etkinlikler yapan kuruluşların bütün umudu mayısta. Tüm Etkinlik ve Organizatörler Derneği’nin verdiği bilgilere göre sektör, gıdadan tekstile doğrudan ya da dolaylı olarak 66 farklı sektöre iş yaratıyor. Yaklaşık 2.5 milyon kişi istihdam ediliyor. Bu insanların artık evlerine ekmek götüremediğini söyleyen Dernek Başkanı Erol Yıldırım, “Pandemi personel ve aileleri ile birlikte yaklaşık 10 milyon kişiyi olumsuz etkiledi. Mayısta Ramazan Bayramı’ndan sonra etkinlikler başlamazsa sektörün yüzde 72’si faaliyetlerine devam edemeyecek” diyor.
EGE’YE AVRUPA’DAN MÜJDE
Avrupa’da işlerin iyi gitmesi özellikle Egeli ihracatçılar, turizmciler ve bunlara iş yapan onlarca iş kolu, dolayısıyla milyonlarca kişi için çok önemli. Avrupa Merkez Bankası Başkanı Christine Lagarde geçen hafta salgının yarattığı ekonomik bunalımı Avrupa’nın atlatabilecek güçte olduğunu söyleyerek, “2021’nin ilk çeyreğinin sonunda, nisandan itibaren ekonomik kısıtlamalar kalkar” dedi.
Avrupa’da işlerin düzelmesi üzümden tekstile, otomobil jantı ve vites kutusundan hazırgiyime AB ülkelerine 2020’de 5.8 milyar dolar ihracat yapan Ege için çok önemli. Çiftçiden sanayiciye, fabrikalarda çalışan işçiye kadar milyonlarca ihracatımızın yarısını yaptığımız Avrupa’da işlerin düzelmesinden olumlu etkilenecek.
393 MİLYAR EURO BİRİKTİRDİ
Pandemi döneminde evlerine kapanmak zorunda kalan Almanlar harcama yapamadıkları için 393 milyar euro artmış. Hane halklarının serveti 7 trilyon 100 milyar euroya ulaşmış. Almanların biriktirdikleri tasarrufların önemli bölümünü 2021’de tüketime yöneltip harcaması bekleniyor. Bu gelişme daha çok giyim eşyası, daha çok otomobil gibi ürünlerin satılması anlamına geliyor. Almanya, 1.4 milyar dolarla Ege’nin en büyük ihracat pazarı. Pandemi nedeniyle tüketemedikleri 354 milyar euroyu nisandan itibaren harcamaya başlayacakları düşünülürse bu birikimin Ege için önemi çok daha iyi anlaşılır.
Kabusun bitmesine az kaldı. Biraz daha sabredebilirsek sağlıkta ve ekonomide bahar havası bizi bekliyor.
Paylaş