Paylaş
ASLINDA bu konuyu önümüzdeki haftalarda ele alacaktım ancak hafta içi Anadolu Ajansı’nın geçtiği bir haber üzerine hemen ele almak şart oldu. Haberde, Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin, tüketicilerin araç servislerinde iş bittikten sonra ne istenirse ödemek zorunda bırakıldığını iddia ediyor ve “Garanti kapsamının dışına çıkmamak için yetkili servise giden tüketici kat kat ücret ödemekle yüz yüze kalıyor” diyor.
Mahmut Şahin’in dile getirdiği konu çok önemli. Türkiye’de satılan sıfır araçların her türlü bakım ve onarımının garanti kapsamı süresince ‘yetkili servis’te yapılması şart koşuluyor. Hatta bazı otomobil markaları araçlarında kullanılacak akaryakıtın bile kendi belirttikleri marka olmasını istiyor. Aksine davranışlarda garantinin bozulacağının altı çiziliyor.
Şahin, yetkili servislerin çok ciddi oranlarda para akışı olduğuna dikkat çekiyor, “İnsanlar bir seferlik tamiratta binlerce lirasını buralara bırakıyor. Ancak bazı art niyetli olduğunu düşündüğümüz uygulamalar yapılıyor. Bunlardan en rahatsız edeni de yetkili servislerin vatandaşların mağduriyetlerini ve çekincelerini fırsat bilip, fahiş oranlarda para talebinde bulunması. Bu konuda çok fazla şikayet alıyoruz” diyor.
YETKİLİ SERVİS KONFORLU
Şahin’in iddialarından yola çıkıp Türkiye’de yaygın olan otomobil markasının yetkili servisinin yolunu tuttum.
Yetkili servislerde aracınız ‘resepsiyon’da teslim alınıyor. Siz iyi döşenmiş bekleme salonlarında vakit geçirirken bakım işlemleri yapılıyor, kontrol ediliyor ve yine size resepsiyonda teslim ediliyor. Pazarlık şansınız yok. Çoğu otomobil şirketlerinin yetkili servislerini denetlediğini düşünüyorum. Ancak yetkili servisten servise bile fiyat farklarının olduğunu belirtmeliyim. Ben gittiğim yetkili serviste 1.6 dizel aracın 15 bin km. bakımı için fiyat aldım. Kalem kalem de ne yapılacağını ne tutacağını istedim. 625 lira fiyat verdiler.
ÖZEL SERVİS UCUZ
Sonra bu servisin hemen 3 km uzağında bir özel servise gittim. 15 bin km bakımı için özel servisin benden istediği rakam 325 TL oldu. Bakımdaki kalemler yetkili servisinkilerle aynıydı. Bunu pazarlıkla 300 TL’ye indirdim. Ön balata değişimi için aldığım fiyat ise 140 TL oldu. Kaputun kaporta-boya işleminin de bana maliyeti burada 280 TL olacaktı.
Her iki servisten bana verilen fiyatlar Şahin’in iddialarını doğruluyor. Arada yaklaşık iki kat fiyat farkı var. İyi de acaba araca yapılan muamelede kullanılan parçalar da acaba bu fiyat farkına değecek bir ayrıntı var mı? Yani benden aşağı yukarı her işlem için neredeyse iki kat fark isteyen yetkili servis acaba buna değecek bir servis hizmeti mi veriyor.
Öncelikle gözlemimi aktarayım. Yetkili servisler genelde arsa olarak değerli yerlerde, cadde üstlerinde bulunuyor. Ayrıca yatırım masrafları da hayli fazla. Özel bekleme salonları, ikramlar vs. tüketicinin gönlünü hoş tutmak için düşünülmüş ayrıntılar. Tabii tüm bunların da bir maliyeti var. Ve bu maliyetin biz vatandaşlara yansıtıldığı da bir gerçek.
PARÇA FARKI VAR
Yetkili servisler mutlaka orijinal parça kullanıyor. Çoğu ithal olan bu parçaların maliyetinin özel servislerin kullandığı muadillerden mutlaka farkı var.
Özel servisler yağ filtresi, hava filtresi gibi parçaların muadil (eş değer, aynı özellikte) olduğunu öne sürüyor. Ancak bu muadil parçaların da kalitesi var. Eğer çok ucuzuna kaçılırsa örneğin yağ filtresinin görevini yapmaması gibi durumlar ortaya çıkabiliyor.
Yetkili servislerde parça değişimi kararı çok kolay veriliyor. Bu vatandaşın maliyetini artırırken yetkili servislerin daha çok kazanmasını sağlıyor. Özel servisler ise parçaları değiştirmek yerine daha çok tamirleriyle uğraşıyor. Onlar asıl karı parça değil işçilikten sağlamaya çalışıyor.
Her yetkili servisin vatandaştan gereğinden fazla para almaya çalıştığı gibi bir şeyi söyleyemeyiz tabii ki ama sonuçta ortada ciddi bir fiyat farkı olduğu gerçek.
Dedim ya bir tarafta biraz daha fazla kalite ve konforlu hizmet var diğer tarafta daha ucuz bir fatura.
Tercih sizin…
FAHİŞ SERVİS FATURASI ÇIKARSA NE YAPILIR?
YETKİLİ serviste bakım veya tamir hizmeti aldınız. Gerçekten hak etmediğiniz ölçüde kabarık bir hesapla karşılaştığınızı düşünüyorsunuz. Ne yapabilir siniz? Bu sorunun cevabını ben değil Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin versin: “Öncelikle vatandaşlarımız mutlaka işin faturasını alarak ücretini ödesinler. Daha sonra da fazla alınan ücretle alakalı hakem heyeti ya da tüketici mahkemesine başvurup, fahiş ücret iadesi talebinde bulunsunlar. Bunun hesaplaması için en kolay yöntem oto tamirciler odasından bilgi istemek. Bu bilgiyle fiyat farkına göre tüketici hakem heyetine ya da tüketici başvuracaklar. Bu durum, yedek parça için de geçerlidir işçilik için de. Vatandaşlarımız bu konuda duyarlı olsun. Haklarını bilip, kendilerinden fazla ücret alınmasına müsaade etmesin.”
Paylaş