Tasarımın kalbinde bir Türk markası

VitrA London, kısa sürede iki ödülün sahibi oldu. 95 bin üyesiyle tasarım alanında dünyanın en büyük ödül programları ağına sahip DRIVENxDESIGN tarafından verilen Londra Tasarım Ödülleri kapsamında, iç mekan tasarımı kategorisinde perakende alanında altın ödüle layık görüldü. Showroom, The Designer Award kapsamında da banyolar için yılın en iyi sergileme alanı seçildi.

Haberin Devamı

BİR tespitle başlayayım. Otellerin banyoları modernleştikçe daha karmaşık hale geliyor. Soğuk su, sıcak su hangi taraftadır, ne taraftan açılır, nasıl ayarlanır, duş başlığına yönlendirme nasıl yapılır... Banyolardaki aksesuarların hepsi ayrı telden çalıyor. Türk markası Vitra ile dünyanın en önemli tasarımcılarından Tom Dixon bir araya gelerek bu önemli soruna pratik çözümler üretmekle kalmadı aynı zamanda Liquid adında şık bir koleksiyona da imza attı. Tom Dixon ile Eczacıbaşı Holding’in davetlisi olarak gittiğimiz Londra’da dünyada metrekare başına en çok tasarımcı ve mimarın düştüğü Clerkenwell’de bir araya geldik.

Tasarımın kalbinde bir Türk markası

Haberin Devamı

Yaratıcı endüstrilerin merkezi olarak anılan tarihi bölgede hizmete giren Vitra Showroom’unda, İngiliz tasarım ikonu Tom Dixon’ın Liquid serisinin de aralarında bulunduğu en yeni koleksiyonlar sergileniyor. VitrA London olarak adlandırılan showroom’un tanıtımı amacıyla düzenlenen toplantıda konuşan Eczacıbaşı Topluluğu yetkilerinin anlattıklarına geleceğim. Ama önce gelin Tom Dixon nasıl bir tasarıma imza attığını anlatsın:

- Moda değiştikçe değiştirilmek istenmeyen, modası geçmeyen tasarımları önceledik. Modern banyolara girdiğimizde ne yapacağımızı bilemiyoruz. Bu yüzden kullanımı kolay ve geleceği önemseyen tasarımlar yaptık.

Tasarımın kalbinde bir Türk markası

SUYUN HAREKETİ İLHAM VERDİ!

Daha sonra gezdiğimiz Tom Dixon’ın atölyesindeki ürünlerden de net anladık ki ürünlerinde yuvarlaklık çok önemli bir yer tutuyor. Dixon, Liquid serisini planlarken de yuvarlıklığı ön planda tutmuş ve suyun aktığı yerdeki hareketinden ilham almış. Banyo ürünlerinin kolay temizlenebilir olmasını ve hijyeni ise ayrıca dikkate almış.

* Eczacıbaşı 2022 itibarıyla Topluluk gelirlerinin yüzde 60’ını ihracattan ve yurtdışındaki bağlı ortaklıklardan elde ediyor. Peki ama bu noktaya nasıl gelindi, sözü Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı’na verelim:

Haberin Devamı

* Yurtdışında faaliyete başlamamızın üzerinden 30 yıl geçti. Keşke daha önce gerçekleştirebilseydik bunu. Ancak yine de tam 80 yıldır çağdaş, kaliteli ve sağlıklı bir gelecek için çalışan Eczacıbaşı Topluluğu’nda, Yapı Ürünleri iş kolumuzun bugün geldiği noktayı dünya çapında bir başarı öyküsü olarak görüyorum. Bu başarıda da VitrA’nın çok özel ve önemli bir rolü var. VitrA’nın şu anda içinde bulunduğumuz showroomu ise tasarım alanında standartlarımızın ne kadar yüksekte olduğunu temsil etmesi yönünden gurur duyduğumuz bir yatırım. Bu yatırımın, yapı ürünleri iş kolumuzun bugün itibari ile ulaştığı 850 milyon Euro’yu aşkın ciroya da çok önemli katkılar sağlayacağına inanıyorum.

Haberin Devamı

İYİ TASARIM, DEĞERİ KATLIYOR

Peki niye Tom Dixon, söz yine Bülent Eczacıbaşı’nda:

* İyi tasarım, katma değer ve rekabet gücü getiriyor. Dünya pazarlarında satılan ürünlerin artık nerede üretildiği değil, nerede tasarlandığı soruluyor. Ürünü üretenler değil, tasarlayanlar katma değerin aslan payını alıyor. Tom Dixon da bunun en iyi örneklerinden biri.

Eczacıbaşı Topluluğu odaklandığı her işkolunda Türkiye’de lider, uluslararası pazarda ise bölgesel oyuncu olmayı hedefliyor. Bülent Eczacıbaşı, bu strateji doğrultusunda organik büyüme ve kapasite artırma odaklı yatırımları sürdürürken, satın alma fırsatlarını da değerlendirdiklerini de ifade etti.

2022 yılını organik ve inorganik yatırımlar için 500 milyon Euro tutarında harcamayla kapatacaklarını belirten Eczacıbaşı, önümüzdeki üç yılda 800 milyon Avro’nun üzerinde yatırım planladıklarını söyledi.

Haberin Devamı

Tasarımın kalbinde bir Türk markası

BÜYÜMEYE İTİCİ GÜÇ OLACAK

Londra’nın kalbinde, iki katta ve 520 metrekarelik alanda hizmet veren showroom’un, VitrA’nın uluslararası ölçekte ulaştığı gücü temsil ettiğini söyleyen Eczacıbaşı Yapı Gereçleri CEO’su Özgen Özkan VitrA London’un dünyada daha fazla büyümelerinin ardındaki itici gücü oluşturacağını söyledi. Özkan, VitrA’nın gündemini ise şöyle anlattı:

* Devam eden ve yakında başlayacak 190 milyon Euro’luk üretim yatırımımız var. Enerji, herkes gibi bizim de önemli bir gündem maddemiz. Enerjiye daha yakın olacağımız yerlerde yeni yatırım fırsatlarını değerlendiriyoruz. Güneş enerjisine yaptığımız yatırımla, enerji ihtiyacımızın yüzde 35’e kadarını kendi çatılarımızdan sağlayacağız. İnşaatı devam eden yeni seramik sağlık gereçleri tesisimizde kadınlara pozitif ayrımcılık yaparak kadın-erkek oranını eşitleyeceğiz. Pandeminin ilk döneminde önemli bir dijital dönüşüm yatırımı yaptık. Yeni koleksiyonlarla ürün yelpazemizi zenginleştiriyoruz.

Haberin Devamı

RESESYON SONRASINA HAZIRIZ

Yeni yatırımlarla, pandemi ve yüksek enflasyon nedeniyle dünyada beklenen resesyon sonrası döneme şimdiden hazır olduklarını belirten Özgen Özkan, şunları söyledi:

* Organizasyonumuzu büyüyen uluslararası operasyonlarımız doğrultusunda güncelliyoruz, güçlendiriyoruz. 2022 yılını 510 milyon Euro civarı bir ciroyla kapatmayı hedefliyoruz. 2020-22 döneminde yüzde 55 büyüme gerçekleştirdik. Ulaştığımız ciro bizim için önemli, çünkü dünya seramik sağlık gereçleri üreticileri arasında bir üst lige çıkmamızı sağlayacak. 2023’te de en az yüzde 15 büyüme hedefliyoruz. İkinci büyük sıçramanın ise 2025’te olacağını tahmin ediyoruz.

YÜZDE 80’İ AŞIYOR

VİTRA Karo CEO’su Hasan Pehlivan ise uluslararası satışların cirodaki payının yüzde 80’i aştığını vurguladı ve devam etti:

* 2022 yılını 350 milyon Euro seviyesinde bir ciro ile kapatmaya hazırlanıyoruz. VitrA, Villeroy & Boch ve Engers markalı karolarımızla, Türkiye’de üst segmentte lideriz ve sektörümüzün ihracat şampiyonuyuz. Kategorisinde Türkiye’nin en çok ihracat yapan kuruluşu olarak, yalnızca 2021’de ülkemizden Avrupa’ya gerçekleştirilen karo ihracatının metrekare bazında yüzde 25’ini VitrA Karo olarak biz gerçekleştirdik. Türkiye’den sonra ana stratejik pazarımız olan Almanya’nın en büyük ikinci karo tedarikçisi konumundayız.

HAYATI KAZAYLA DEĞİŞTİ

1959 Tunus doğumlu Tom Dixon, Funkapolitan grubunun bas gitaristiydi. Bir dizi motosiklet kazası ve kırık bir kol, Tom’u kaynak yapmaya ve tasarıma yöneltti. 1980’lerde ‘yetenekli ve eğitimsiz’ tasarımcı olarak öne çıktı. Kendisi ve diğer genç tasarımcılar için Space’i kurdu. 2002’de kurduğu kendi adını taşıyan şirket Portobello, Londra da bulunuyor. Projeleri arasında Londra’daki The Royal Academy’deki Restaurant, Jamie Oliver’ın Londra restoranı, Barbecoa ve Shoreditch House var. Çalışmaları New York Modern Sanat Müzesi ve Londra’daki Victoria and Albert Müzesi’nin kalıcı koleksiyonlarında da yer alıyor.

Tasarımın kalbinde bir Türk markasıTom Dixon

Yazarın Tüm Yazıları