Paylaş
Havada buz gibi bir gerilim vardı.
Aradan16 ay gibi bir süre geçti. Şimdi Atatürk Havalima’nın işletmecisi TAV, Limak’tan Sabiha Gökçen’in işletmesini satın aldığını açıkladı. Peki ama ne değişti?
Dün bu soruyu sorduğumda TAV CEO’su Sani Şener’den şu cevabı aldım: “Onlar işin magazin tarafıydı. İş hayatında rekabet olur ama kan davası olmaz.”
Çok mutlu Şener. Çünkü ‘amiral gemimiz’ dediği Atatürk Havalimanı’nın yerine yapılacak yeni havalimanı ihalesini kaybetmişler, TAV’ın başarı hikayesi adeta sekteye uğramıştı. Oysa İstanbul TAV için en önemli operasyon noktasıydı. ‘İstanbulsuz olmaz’ mantığıyla yola çıkan Şener bizzat çalmış Limak’ın kapısını ve şöyle demiş:
“Siz yeni havalimanına çok ciddi bir yatırımı yapacaksınız. Oraya konsantre olacaksınız. Burayı satar mısınız.”
“Ederi olursa olur” yanıtını almış ve pazarlıklar başlamış. Sonuçta Sabiha Gökçen’in işletmesinin yüzde 40’ı için 285 milyon euro’ya el sıkışılmış. Yanlış anlama olmasın. TAV Sabiha Gökçen havalimanını almadı. 2034 yılına kadar devam eden bir işletme anlaşmasında Limak’ın payına düşün yüzde 40 hisseyi satın aldı.
Sani Şener’e “Pahalı değil mi? Siz ince hesap yapıp yeni havalimanı ihalesinden çekilmiştiniz” diye sordum. Güldü. “Zamanında Sabiha Gökçen ihalesinden de çekilmiştik. Ama şimdi şartlar değişti. Öncelikle herhangi bir inşaat yapmayacağız. Zaten hazır bir havalimanının işletmesini aldık. Ayrıca bizim buraya girmemiz, Limak’ın da çıkması gerekiyordu. Limak’tan aldığımız hisse yüzde 40 ama anlaşma gereği yönetimde yüzde 50 söz hakkı var. Sabiha Gökçen’in Atatürk ile rekabeti güçtü. Ancak yeni havalimanı ile rekabet edebilir çünkü şehir içinde kadı. Yeni pist ile kapasitesi de artacak. Son olarak TAV’ın birikimini Türkiye’de bir havalimanına aktarmış olduk Tüm bunlar düşünüldüğünde pahalı diyemeyiz” yanıtını aldım.
Aradaki anlaşma gereği aslında Limak hissesini satışa çıkardığında öncelikle satın alma hakkı Malezyalıların. Şimdi bu anlaşmaya onların ne diyeceği önemli. Ancak anladığım kadarıyla TAV ve Limak anlaşmadan önce Malezyalılar ile bir ön görüşme yapmış Herhangi bir sorun çıkmayacak. Bu prosedür yerine geldiğinde hemen Rekabet Kurulu’na başvuruda bulunulacak. Oradan da izin alınırsa belki de yeni yılda Sabiha Gökçen’in işletmesini Malezyalılar ile TAV yapmaya başlayacak.
Paylaş