Paylaş
Kongre kapsamında İstanbul Havalimanı’nın işletmecisi İGA’nın davetlisi olarak gittiğimiz Tokyo-Seul seyahatinde CEO Kadri Samsunlu’dan önümüzdeki döneme ilişkin beklentilerini de dinledik. Seyahat sırasında bazı havayolu şirketleriyle İstanbul’a uçmaları için görüştüğünü dile getiren Samsunlu, havalimanının yakaladığı ivmeyi sürdüreceğine inanıyor:
“Avrupa’daki havayolu şirketleri hâlâ pandeminin zararları ile mücadele ederken İstanbul Havalimanı, bu yıl pandemi öncesi yolcu sayısını yüzde 10 aşarak 75 milyon yolcuya ulaşacak. Planlarımıza göre 4 sene içerisinde 100 milyon yolcuyu geçerek dünyada ilk 5 havalimanı arasına gireceğiz. İstanbul havalimanına 130 ülkeden yolcu geliyor. 10 yıl önce ‘sıfır’ olan İstanbul’a gelen transit yolcu oranı, bugün yüzde 35-40’lara çıktı. Rakiplerimize göre en büyük farklarımızdan biri Türk misafirperliği. Dış hat yolcusunun yarısını transfer oluşturuyor.”
Kadri Samsunlu
Pandemiden güçlenerek çıktıklarını ifade eden Kadri Samsunlu, bunun devletin koordinasyonu çok iyi sağlaması ve sektör temsilcileriyle işbirliği içinde hareket etmeleri sayesinde gerçekleştiğine dikkat çekti. Samsunlu’nun verdiği bilgilere göre 2022 yılını, 2019’un gerisinde 65 milyon yolcuyla kapatan İstanbul Havalimanı bu yılı 75 milyon yolcuyla tamamlamayı planlıyor. Böylelikle pandemi döneminde alınan yaralar sarılmış olacak.
Seyahat sırasında Samsunlu sadece havayolu şirketleriyle değil Türkiye’nin Tokyo Büyükelçisi Korkut Güngen ve Türkiye’nin Seul Büyükelçisi Murat Tamer’le de buluştu. Samsunlu büyümek için Asya pazarlarında kendilerini zorlamaları gereğine şu sözlerle işaret etti:
“Çin, Hindistan, Güney Kore ve Malezya pazarında mesafe katetmemiz gerekiyor. Bu pazardan sonra ABD, ardından Latin Amerika geliyor. Küresel aktarma merkezi ve ‘super hub’ olma potansiyelimizi artırmak adına pazardaki fırsatları değerlendiriyoruz.”
Kadri Samsunlu’nun “Airport Council Internatonal-ACI” (Uluslararası Havacılık Konseyi) kongresindeki oturumda vurguladığı ‘kapasite’nin önemine sohbetimiz sırasında da dikkat çekti. İstanbul Havalimanı’nın ana taşıyıcısı, Türkiye’nin bayrak taşıyıcısı THY ile sıkı bir işbirliği içinde olduklarını belirten Samsunlu, şunları söyledi:
“Kapasite engeline takılmayan bir havalimanı olarak yeni hat arayışındaki havayolu şirketlerinin ‘cazibe merkezi’ haline gelmek için emin adımlarla yürüyoruz. Pandemi döneminde 16 ay tünelin ucundaki ışığı göremedik ama pandemi döneminde 3’üncü pisti 734 milyon Euro’luk yatırımla tamamlayıp hizmete açtık. Dünyada pandemiye rağmen yatırımlarını sürdüren tek havalimanıyız. Havalimanı kapasitemizin yüzde 75’ini kullanıyor olmamıza rağmen 4’üncü pistin inşaatına da başladık. 500 milyon Euro’luk yatırım öngörüyoruz. 4’üncü pist inşaatı 36 ay sürecek. 2026 ağustos ayında hizmete açmayı planlıyoruz.”
İKİ YILLIK KİRA NEDEN ERTELENDİ?
-İGA CEO’su ile sohbetimiz sırasında tüm olumlu tabloya rağmen İGA’nın devlete ödeyeceği kiranın neden iki yıl ertelendiği sorusu da gündeme geldi. Kadri Samsunlu bu soruya, “Yolcu sayısı artışı bizim için güzel haber. Ancak, maliyetlerdeki artışlar ciro ve kârlılıkta aynı tempoyu yakalamamıza imkân vermiyor. Giderlerimizde yüzde 50 dolayında artış oldu. Pandemi döneminde tanınan ‘mücbir sebep ertelemesi’ sadece İGA’ya özel değil, tüm havacılık işletmelerini kapsayan bir karar. Taksitlerimizi ödemeye başladık. Ayrıca ötelenen kirayı devletin belirlediği faiziyle ödeyeceğiz” cevabını verdi.
YENİ GENEL HAVACILIK TERMİNALİ GELİYOR
-İGA İstanbul Havalimanı CEO’su Kadri Samsunlu, özel jetlere hizmet veren Genel Havacılık için ayrı terminal inşaatına başladıklarını söyledi. Aldığımız bilgilere göre terminal 30 milyon Euro’ya mal olacak. 2024’ün ilk çeyreğinde hizmete girecek terminal, havalimanındaki kule gibi ikonik bir yapıda olacak. Mimari tasarımını Murat Tabanlıoğlu’nun hazırladığı 5 bin metrekarelik terminalde aynı anda 150 kişi ağırlanabilecek.
Paylaş