Paylaş
Geçtiğimiz günlerde TİM Başkanı Mustafa Gültepe, başkanvekilleri Çetin Tecdelioğlu ve Kutlu Karavelioğlu ile bir araya gelip “İnovasyon Haftası 2023”ü konuştuk.
Öncelikle hatırlatalım. Ticaret Bakanlığı koordinasyonuyla TİM tarafından her yıl Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla düzenlenen etkinlik 23-25 Kasım’da Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilecek.
Bu yıl çok anlamlı ve özel bir yıl. Cumhuriyet’in 100, TİM’in 30, Türkiye İnovasyon Haftası’nın ise 10’uncu yılı kutlanıyor. TİM Başkanı Gültepe, bu anlamlı seneyi bir dönüm noktası kabul ettiklerini, bu nedenle Türkiye İnovasyon Haftası’nın isim ve logosunu değiştirdiklerini söyledi.
Çetin Tecdelioğlu - Mustafa Gültepe - Kutlu Karavelioğlu
ARTIK INNOVATION WEEK
TİM Başkanı Mustafa Gültepe, “Küresel ekonomi büyük bir değişim ve dönüşüm yaşıyor. Bu dönüşümde de inovatif davrananlar bir adım öne çıkacak. Ülkemizin ve yakın coğrafyamızın en büyük inovasyon buluşması Türkiye İnovasyon Haftası; bu seneden itibaren yolculuğuna yeni ismi ve yeni logosuyla devam edecek. 23-25 Kasım tarihlerinde Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleştirileceğimiz ‘Türkiye Innovation Week’le; geleceği kurgulamaya devam edeceğiz” dedi.
Gültepe bu yılki ‘İnovasyon Haftası’nda üzerinde durulacak konu başlıklarını şöyle sıraladı:
- Sürdürülebilirlik ve yeşil inovasyon, yapay zeka ve otomasyon, gıda üretimi ve tarım teknolojileri, eğitim ve öğretim teknolojileri, ulaşım teknolojileri ve ticaret lojistiği, siber güvenlik ve siber savunma, yenilenebilir enerji teknolojileri, fintech devrimi.
START-UP’LAR ÖNCÜ
Start-up’ların Türkiye’de inovasyon ve yeni kavramlara öncülük ettiğini belirten Gültepe “Bu konuda sürekli büyüyen ve sağlam temelli bir ekosisteme sahibiz. Küresel dengesizlikler nedeniyle yatırımlarda düşüş görülse de ilk 9 ayda en çok yatırım alan dördüncü ülkeyiz. Girişimlerin büyümesi ve globalde başarı olması için ekosistemi desteklemeye devam edeceğiz” diye konuştu.
Etkinlik kapsamında öncelikle ele alınması hedeflenen konu başlıkları tesadüf değil. Gültepe’nin şu tespitleri ülke ekonomisin geleceği açısından çok önemli:
- İhracatımızın yüzde 3.1’i yüksek teknoloji ürünlerden oluşuyor. Orta-yüksek teknolojili ürünlerin oranı yüzde 33.8’i buluyor.
- İhracatımızda yüksek teknoloji ile orta-yüksek teknolojinin payı toplamda yüzde 36.9’u buluyor.
- Hedefimiz, yüksek teknolojiye dayalı ürünlerin ihracattaki payını yüzde 10’a çıkarmak. Böylece kilo başı ihracatta 3 dolara ulaşmak.
- Ar-Ge harcamalarının yüzde 46’sı yüksek teknoloji grubuna, yüzde 40’ı ise orta-yüksek teknoloji grubuna yönelik yapılıyor.
- İhracatımız şu anda kurların durumundan çok etkileniyor. Yüksek teknolojili ürünlerde kur etkisi çok fazla hissedilmiyor. Çünkü, yüksek teknoloji, kâr marjını da yükseltiyor.
‘İNOVASYON’LU 10 YILDA NE DEĞİŞTİ?
- İNOVASYON Haftası’nın ülkemizde, sanayicide, ihracatta, genel olarak toplumda inovasyon konusunda bir farkındalık yaratmayı amaçlandığını hatırlatan TİM Başkanı Gültepe bu amaç paralelinde bazı verilerin 10 yılda pozitif etkilendiğine dikkat çekti. İşte o veriler...
- Ar-Ge harcamalarının milli gelire oranı yüzde 0.83’ten yüzde 1.40’a çıktı.
- Ar-Ge harcaması 7.3 milyar dolarken, şimdi 11.3 milyar dolar.
- Patent başvurusu 14 binken, şimdi 17 bin 400.
- Türkiye “Küresel İnovasyon Endeksi”nde 74’üncüyken bugün 39’uncu sırada.
- Yüksek teknoloji ürünü ihracatı 5 milyar dolardı şimdi 7.4 milyar dolar.
- Orta-yüksek teknoloji ihracatı 46.5 milyar dolar düzeyindeydi. Şimdi 81.3 milyar doları buluyor.
- Orta-yüksek teknoloji ihracatının toplamdaki payı yüzde 31.6 iken bugün yüzde 33.8 düzeyinde.
- Ülkemizdeki Ar-Ge merkezi sayısı 1298’i, tasarım merkezi sayısı da 326’yı bulmuş durumda.
- Türkiye’de Ar-Ge harcamalarının milli gelir içindeki payı yüzde 1.4 iken AB ülkelerinde yüzde 2.6, OECD ülkelerinde yüzde 2.72 düzeyinde.
İHRACATA KÜRESEL YAVAŞLAMA FRENİ
- TİM Başkanı Mustafa Gültepe ile ihracatın son dönemdeki performansını da konuştuk. Gültepe, “27 sektörden 20’si ihracatta şu anda eksi yazıyor. Bu, bizim rekabet gücümüzdeki zayıflama ve Almanya, İngiltere gibi pazarlardan aldığımız siparişlerin yüzde 20 dolayında gerilemesinden kaynaklanıyor” dedi.
Çetin Tecdelioğlu hazır giyimdeki daralmanın yüzde 20 iken çelikte bu oran yüzde 35’i bulduğuna dikkat çekti.
Kutlu Karavelioğlu, ise makine ihracatında önemli pazarlarımız arasında Almanya ve ABD’nin olduğunu teknoloji, kalite ve fiyat uygunluğu sayesinde rekabetçi bir şekilde ihracatın sürdüğünü söyledi.
Paylaş