Paylaş
Yabancı bayraklı tekne ve yatların ilgisi nedeniyle marina fiyatları uçmuş durumda. Üstelik yer bulmak da mümkün değil. Çaresiz kalan Türk yat ve tekneleri cennet koyları mesken tuttu. Bırakın yazı kışın bile aylarca, haftalarca aynı koyda demirleyip kalan tekneler artık sıradan hale geldi. Ancak marinalarda yer bulamayan ya da yüksek fiyatlar nedeniyle marinalara gitmeyen bu tekneler yüzünden cennet koylar iyice kirlenmeye başladı.
Yat ve Tekne Endüstrisi Derneği (YATED) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bekiroğlu’nun geçtiğimiz günlerde verdiği rakamlar çarpıcıydı.
Monaco’da 20 metrelik bir teknenin bir günlük maliyeti 600 Euro’yken, Göcek’te bu fiyat bin 200 Euro’ya kadar çıkıyordu.
Bodrum ve Yunan adalarında da benzer bir durum var.
Bodrum’da bir marinaya girmek isteyen tekne günlük 700 Euro öderken, Yunanistan’da günlük 35 Euro’ya kalınabilecek marinalar bulunuyor.
Murat Bekiroğlu’na göre fiyatlardaki yükselişin en büyük nedeni marina sayısının yetersiz olması. Nedenler belli de sonuç can sıkıcı. Cennet koylara demirleyen tekneler nedeniyle kirlilik hızla artıyor.
CENNET KOYLARA DEMİRLİYORLAR
Marinalarda yer bulamayan ya da yüksek fiyatlar nedeniyle marinalara gelmeyen teknelerin cennet koylara demirlediğini kaydeden Murat Bekiroğlu, bu durumun büyük bir kirliliği de beraberinde getirdiğini söyledi.
Bu açıklamaların ardından Murat Bekiroğlu ile bir araya geldik. Bu kirliliğin nasıl önlenebileceğini, neler yapılabileceğini konuştuk.
İlk etapta hızlı bir şekilde marina yatırımlarının devreye girmesinin gerektiğinin altını çizen Bekiroğlu, marina yatırımlarının koylara değil farklı noktalara yapılmasının da büyük önem taşıdığını anlattı.
Diğer bir dikkat çektiği nokta ise YATED’in devreye almaya hazırlandığı ‘Atık Toplama Teknesi’ydi.
Şu anda tüm yatırımının YATED ve üyeleri tarafından yapıldığı, işi denizlerde ‘temizlik’ yapmak olan bir ‘Atık Toplama Teknesi’ için çalışma başlatılıyor.
2024’te bitmesi beklenen tekne, koylardaki yat ve teknelerden katı ve sıvı atıkları toplayacak.
ATIK KAPASİTESİ 10 BİN LİTRE
Murat Bekiroğlu, tekne ile ilgili ayrıntıları da paylaştı:
“Özel olarak tasarlanan, MARİNTÜRK işbirliği ile SANMAR tarafından üretilecek olan teknemiz, Şubat 2024 Bosphorus Boat Show Kara fuarında sergilenecek. Nisan 2024’te Göcek ve çevresinde dolaşmaya, denizi temizlemeye başlayacak. TURMEPA bunu uzun yıllardır yapıyor ancak biz de YATED olarak daha büyük kapasiteli bir temizleme teknesini devreye almak için çalışıyoruz. Bu teknelerden her yıl bir tane devreye alıp denize indirmek istiyoruz. Yapacağımız teknenin sıvı atık kapasitesi 10 bin litre. Ayrıca katı atık toplamaya da müsait olacak. Ayrıca yurtdışında Volvo’nun CEO’su ile de projemizi paylaştık. Onların da üretmeye hazırlandığı elektrikli motor çalışmaları var. Belki gelecekte bu motorların kullanıldığı tekneleri denize indireceğiz.”
EN BÜYÜK TEHDİT KOYLARIMIZIN KİRLENMESİ
Göcek koylarının inanılmaz bir şekilde kirlenmeye başladığını söyleyen Bekiroğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bunu da genellikle 20 metre ve üzerindeki büyük tekneler yapıyor. Normal şartlar altında denize girmek için bir-iki hafta kaldıkları koylarda bütün bir yıl kalıyorlar. Bu durum koyların daha da kirlenmesine neden oluyor. Koylarda duran tekneler maalesef pis su tanklarını denize boşaltıyorlar. Bizim koylarımızı çok ciddi şekilde korumamız gerekiyor. Sektörümüz açısından en büyük tehdit koylarımızın kirlenmesidir. İşte bu yüzden YATED olarak harekete geçtik.”
YILDA 1 TEKNE DEVREYE ALINACAK
Yılda bir teknenin devreye alınmasının yeterli olup olmayacağını sordum.
Bekiroğlu şöyle cevap verdi:
“YATED ülke ve sektör olarak en önemli servetimiz olan denizlerimizi korumak, sürdürülebilirlik anlayışının bir parçası olmak ve üyelerini teşvik etmek için Atık Toplama Teknesi projesini hayata geçiriyoruz. Proje bütçesinin bir kısmının yıllık veya kalıcı sponsorluk bedelleri ile finanse edilmesini amaçlıyoruz. Ancak dernek olarak her yıl bir tekneyi devreye alıp, denizlerimizi temizlemek için görevlendirmek istiyoruz.”
İŞ DÜNYASINA ÇAĞRIMDIR: BİR TEKNE DE SİZ İNDİRİN
YAT ve Tekne Endüstrisi Derneği (YATED) her yıl bir özel atık teknesini suya indirip çalıştırma kararı aldı. Diyorum ki yetmez. Haydi iş dünyası, TÜSİAD, MÜSİAD, TOBB ve diğerleri. Ne kadar çok tekne bağışı olursa o kadar çok koy kurtulur. Türkiye’nin cennet koylarında on metrelerce uzunlukta tekneler boy boy uzanıyor. Denizlerin nasıl sefasını sürüyorsak cefasını çekmemek için bugünden önlem almamız şart. Umarım cennet koylar cehenneme dönüşmeden atık tekne bağışı bir seferberliğe dönüşür. YATED atık teknelerini işletmeye hazır. Yeter ki iş insanları, sivil kuruluşları destek olsun...
Paylaş