Paylaş
Sadece vatandaş veya yatırımcı değil, ihracatçının da gözü dolar kurunda. Çünkü kurdaki yükseliş ihracatçının rekabet gücünü de etkiliyor. Kur uzun süredir yerinde sayınca ihracatçılar da rekabet gücünü yavaş yavaş kaybettiklerini söyler olmuştu. Ekonomi Gazetesi’nin aktardığına göre ihracatçının bu serzenişi Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati’ye de sorulmuş. Aynen şu cevabı vermiş:
Döviz kurundan boşuna şikâyet etmesinler. Optimal noktanın çok uzağında değil. Dövizdeki artışlar benim enflasyon planımı bozar. Enflasyonu yukarı çekici etki yapabilir.
Nureddin Nebati
Sözün özü, hükümetin döviz kurlarının yükselişinin enflasyona paralel bir şekilde yükselişi için bile tahammülü yok. Enflasyonu düşürmeyi öncelikli hedef haline getiren hükümetin kurları yerinde saydırmayı bir politika olarak belirlediği ve bunun için çaba göstermeyi sürdüreceği net anlaşılıyor. 2023 global ekonomik çalkantının sürdüğü, Türkiye’nin genel seçim yaşayacağı bir yıl olacak. Kur, enflasyon, ihracat, büyüme gibi veriler önemini korumaya devam edecek.
TOSKANA’DA, TÜRK ŞİRKETTEN TÜRK DERİSİNE MADE İN ITALY DAMGASI
DÜNYANIN tüm önde gelen lüks markalarının deri mamul tasarım ve üretim tesislerinin kümelendiği Toskana bölgesinde yaptığımız bu yatırım sayesinde bir yandan mevcut müşterilerimizin tüm ihtiyaçlarına daha hızlı bir şekilde cevap vereceğiz bir yandan da yeni müşterilere ulaşacağız. Türkiye’deki üretim gücümüzü de pazara tamamen yansıtabilecek bir konumda olacağız.
Yukarıdaki sözlerin sahibi Desa CEO’su Burak Çelet. İtalya, Fransa, Çin, Hong Kong, Birleşik Krallık gibi ülkelere ihracat yapan ve dünyaca tanınmış Prada ve Chanel gibi lüks segmentteki markalarla da çalışan Desa, ihracat ağını genişletmesinin ardından Avrupa’da yeni bir hamleye hazırlanıyor. Şirket İtalya’nın Toskana bölgesinde kurduğu Ar-Ge ve üretim tesisini 2023’ün ilk çeyreğinde açacak. Dünyaca ünlü markalara üretim yapacak olan yeni tesis için personel alımı ise Ocak 2023’te başlayacak.
Geçtiğimiz günlerde düzenledikleri sohbet toplantısında bir araya geldiğimiz Burak Çelet, amaçlarını şu şekilde özetledi:
Türkiye’de doğan, bu topraklarda üreten ve büyüyen, yarım asrı geride bırakmış bir Türk şirketi olarak, deri modası gibi İtalya’nın uzman olduğu bir sektörde söz sahibi olmaktan gurur duyuyoruz.
İtalya’daki üretilecek olan çantalar için derileri Çorlu’da bulunan 20 bin metrekare kapalı alanla sahip deri işleme fabrikasından temin edeceklerini anlatan Çelet, devam etti:
Önceliğimiz kendi ürettiğimiz derilerimizi kullanmak ve kendi iş gücümüzü yetiştirmek olacak. Böylece bu tesisin hem hammaddemizi hem de üretim gücümüzü daha yüksek bir katma değerle satabilmemize olanak sağlayacağını ve yeni müşteri segmentlerine adım atmamıza vesile olacağını öngörüyoruz. Yıllık 60 bin kadın çantasının üretileceği tesiste, ilerleyen dönemde yeni kapasite yatırımlarıyla üretim adedini arttıracağız.
Burak Çelet
Burak Çelet, ilk etapta sadece İtalya ve Fransa’da yapan markalara hizmet vereceklerini anlattı ardından stratejilerini açıkladı:
Tesisi ‘Made in Italy’ olarak tüm lüks markalarla hizmet verebilecek şekilde tasarladık. Pek yakında dünyada lüks segmentin en önemli oyuncuları ile yapacağımız işbirliklerini sizlere müjdelemeyi umuyoruz.
Desa sektörün önemli oyuncularından. Türk bayrağını modanın beşiği İtalya’da iddialı bir şekilde dalgalandırmaya hazırlanıyor. Bu sadece Desa için değil Türkiye için de önemli bir adım.
İTALYA’DAKİ 50 KİŞİ TÜRKİYE’DE 500 KİŞİYE İSTİHDAM YARATACAK
İTALYA maliyet açısından zor bir ülke. Üstelik işçi bulmak da çok kolay değil. Ancak Desa daha ilk günden yatırım yaptıkları Poppi kentinden talep almış. Burak Çelet tüm zorluklara karşın yatırımın stratejik önemini şöyle açıkladı:
İtalya yatırımımızın Türkiye’deki tesislere bir çarpan etkisi yapmasını bekliyoruz. Oradaki 50 kişi burada bize 500 kişilik bir istihdam daha yaratacaktır. Bu beklentilerle bu yatırımları yapıyoruz. İtalya basınından da bu yatırım inanılmaz ilgi gördü. Çok önemli gerek yerel gerek ulusal mecralarda yer aldı. Yatırımı yaptığımız bölgedeki yerel halktan bile teşekkür aldık.
KG BAŞINA İHRACATA KATMA DEĞER HEDEF
DERİYİ ürüne çeviren Desa Burak Çelet’in verdiği bilgiye göre Türkiye’nin İtalya’ya yaptığı saraciye ürün ihracatının yüzde 70’ini de tek başına gerçekleştiriyor. Çelet, bunun ne manaya geldiğini de açıkladı:
Biliyorsunuz ki İtalya derinin beşiği. Birçok deri markası çanta ve saraciye konusunda oradan çıkıyor. Buraya ürün ihraç edebilmek için katma değerli ürün yapabilme becerisine sahip olmak gerekiyor. Ülkenin kg başına ortalama ihracat değeri 1.2 dolarlardayken biz şu andan bu sene kg başına 116 dolarlık bir değerle ihracat yapıyoruz. İtalya’daki yatırımla kg başına 116 dolarlık ihracatımıza da katma değer sağlayacağız.
Paylaş