TURİSTİN Not Defteri Köşemizde 100’ncü yazımızı, önemi nedeniyle, turizm eğitimi konusuna ayırmayı düşünmüştüm.
Tercih dönemlerinin yaklaşmakta olduğunu görünce bunu biraz erkene alıp geleceğimizin teminatı olan gençlerimize üniversite tercihlerini yapmakta oldukları bu günlerde lisans ve lisansüstü düzeyindeki turizm eğitim imkanlarını hatırlatmak istedim. Geçtiğimiz günlerde kabul edilen yasalardan sonra ülkemizdeki üniversite sayısı 153’e ulaştı. En fazla üniversite İstanbul’da (39) bulunuyor. İstanbul’u 13 üniversite ile Ankara, sekiz üniversite ile İzmir, 4’er üniversite ile Konya ve Kayseri ve 3’er üniversite ile de Gaziantep ve Mersin izliyor. Üniversitelerimizin bulundukları kentlerde öğrenci turizmi adını verebileceğimiz bir oluşumun kaynağı olduklarını ve kentler arasındaki bu hareketin ülkede çok ihtiyacımız olan bir sevgi bağı kentler arası kardeşlikler oluşturduğuna daha önceki yazılarımda değinmiştim. Yüksek öğrenim gören 3 milyona yakın öğrenci 13 bin 500’ü profesör olmak üzere 100 bini aşan eğitim kadrosunun kentlerimize getirdiği ekonomik toplumsal katkılar turizme de yansımaktadır. Bu nedenle yüksek okulların, büyük kentlerimizin dışında da (söz gelimi katıldığım seminer nedeniyle Burdur Gölhisar’da toplantı yaptığımız yüksek okul benzeri) yaygınlaşmasını bir turizmci olarak önermek istiyorum. Ankara’daki üniversitelerin bazı bölümlerinin Bala, Çamlıdere, Nallıhan, Kızılcahamam (Jeotermal Meslek Lisesi ya da Yüksek Okulu olabilir) gibi ilçelerimizde açılması yöresel istihdam ve turizm açısından da bir canlılık sağlayacaktır.
Kız öğrencilere seçenek
Gazi Üniversitesi, Nevşehir Üniversitesi ve Kırklareli Üniversitesi bünyesindeki Turizm Fakültelerine ilave olarak yeni üniversitelerde (İstanbul Medeniyet Üniversitesi, İzmir Kâtip Celebi Üniversitesi, Uluslararası Antalya Üniversitesi ve Konya Üniversitesi) dört yeni Turizm Fakültesi kuruldu ve Turizm Fakültelerinin sayısı yediye ulaşmış oldu. Gündeme taşımak istediğim konulardan biri, gençlerimizin tercihlerinde turizm konusuna yer vermeleri ve turizmde hanım elinin önemini gören kişilerden biri olarak kız öğrencilerimize turizm konusunu ilgi gösterebilecekleri bir seçenek olarak önermek. Turizmde gerçekten her kademede eğitim görmüş personele olan ihtiyaç çok yüksek ve bu uluslararası çalışma ortamında kendini dil bilgisi konusunda da tamamlayabilen pek çok gencimiz, ülkemizin ve yetiştiği okulun adını tüm dünyada gururla duyurabiliyor. Turizm eğitimi alan öğrencilerimizin mezun olduklarında turizm dışı alanlarda çalışma imkanları bulmasını, aldıkları eğitimin kalitesinin yüksekliğine bağlarken sektörden uzaklaşan işgücünü elimizde tutmak için de üyesi olduğum Mesleki Yeterlilik Komisyonu çalışmalarında özel bir önem verdirmeye çalışacağımı ifade etmek isterim. Turizm konusunda hangi aşamada olursa olsun eğitim görenlerin 7 aşamalı mesleki yeterlik sıralamasında başlangıç aşamasının yüksek tutulması gerekir. Kademe geçişleri de eğitimin tamamlanması ile kolaylıkla aşılabilmelidir.
Destek vermeye hazırız
Burada Ankara’da Atılım Üniversitesi Turizm Bölümünden ATİD’e ulaşan bir öneriyi de değerlendirmek istiyorum Yüksek Lisans ve Uzaktan Öğretim alanlarında sağlanan bu imkanı çalışanlarımızın iş saatleri dışında eğitim alabilmeleri açısından önemli bir kazanım ve mesleki yeterlilikte aşama sağlayıcı bir imkan olarak değerlendiriyorum. (daha geniş bilgi için www.atid.org.tr ve http://www.ue.atilim.edu.tr) Üniversitelerimizdeki tüm bölümlerin Turizm Fakülteleri olarak tüm dünyada çalışabilecek Turizm Mühendisleri yetiştiren eğitim kurumları olarak öğrenci dağılımında yüzde 1’in üzerine çıkılmasını hedefleyen bir anlayışla yeniden yapılanmalarını ve TÜROFED olarak bu konuda destek vermeye hazır olduğumuzu hatırlatmak istiyorum.