Paylaş
Ankara’da görev yapan foto muhabirlerinin sıkıntısıdır, siyasetin hızlı trafiği arasında sıkışan fotoğrafl karelerinden kurtulmak.
Gazetelerin birinci sayfalarında yer alıp kısa süre gündem de kalsa da politik fotoğraflar, geleceğe taşınan kareler olamaz çoğunlukla. Sohbetimizde aynı sıkıntıları paylaştığım, Türkiye Foto Muhabirleri Derneği’nde yürüttüğüm başkanlık görevini devraldığım Habertürk Gazetesi foto muhabiri Ateş Tümer’le fotoğraf ve Ankara üzerine yaptığımız söyleşiyi özetle aktarıyorum:
HAREKETLİ VE SIRADIŞI GÖREV
“Gazeteciliğe Milliyet Gazetesi’nde başladığım zaman 20 yaşındaydım. Ve 26 yıllık meslek hayatımı foto muhabiri olarak sürdürdüm. Gazetecilik mesleği içerisindeki en hareketli, sıradışı görev grubudur foto muhabirliği. Bende bunun ayrıcalığını çok defa yaşadım. Savaşa, depreme, sele de gittim, mecliste de defilede de, futbol sahasında da fotoğraf çektim. Ankara politik bir merkez... Burada insanların arkasını hayal ettikleri kapılardan biz defalarca girip çıkıyoruz. Cumhurbaşkanlığı, Başbakanlık, liderlerin odaları hatta evleri ev halleri. Fotoğrafın böyle bir sihirli yanı var.
‘POLİTİK MERKEZ’ ŞANSSIZLIK
Politik bir merkezde görev yapmayı foto muhabiri için şanssızlık olarak görüyorum. Eminim çoğu arkadaşımda aynı şekilde düşünüyordur, onlar adına da söylüyorum. Siyaset çok hareketli ve hızla değişen bir gündemi var. Ama bu hızla değişen gündem içerisinde bir yıl önceki önemli bir konu bile bir bakıyorsunuz hatırlanmıyor. Politik karakterler de zirvede değilse fotoğraf olarak geleceği yok. Politik karakterlerin fotoğrafları gün geçtikçe değer kaybeder. Oysa örneğin kentlerin meydanları her geçen gün önemini artırır. 1930 yılındaki bir bakanın fotoğrafı kaç kişinin ilgisini çeker. Ama o tarihteki Kızılay Meydanı her gazetede yer bulur”
KARIŞ KARIŞ ANKARA
Haber Türk Gazetesi Ankara eki için ‘Karış Karış Ankara’ diye bir proje düşündük. Çalışma arkadaşlarım Ümit Turpçu ve Arif Akdoğan ile birlikte başkentin fotoğraflıyoruz. Pazar günleri de yayınlanıyor gazete de. Benim için oldukça farklı bir proje oldu. Bilip gitme fırsatım olmayan pek çok yere gittim. Oradaki hayatı yaşamı ve başkentteki dönüşümü gözlemledim. Mesela Ankara’da bir yahudi mahallesİ var, İstiklal Mahallesi asıl adı. Ama Yahudi yok. Sinagog var, 4 duvar kapısı kapalı. Yahudiler gidince göç almış. Ama binalar zamanla savaşıyor adeta. Hergele Meydanı’na gittim örneğin. Burada Neşet Ertaş’ın ilk eşi ile evlenip oturduğu evi gördüm. Ama çokta üzüldüm. Hamamönü’ne verilen değerin bir çok yere, örneğin o Yahudi Mahallesi’ne, Hergele Meydanı’na verilmediğini, burada yapıların zamana yenik düştüğünü eski Ankara’nın yok olmaya yüz tuttuğunu gördüm. Kaderine tek edilmiş binalar bu kentin tarihi.”
FOTO MUHABİRLERİNİN 4. BAŞKANI
Ateş Tümer, Türkiye Foto Muhabirleri Derneği’nin Rafet Hüner, Bülent Hiçyılmaz ve Abdurrahman Antakyalı’nın ardından 4. başkanı oldu. 2003 yılından 2009’a kadar da başkanlığını yürüttüğü yönetim derneğe, “Türkiye” ifadesini kazandırdı. “Fotoğraflarla Türk Demokrasi Tarihi” gibi pek çok yayına ve sergiye imza attı.
İK KURULUŞLARINDA YER ALDI
Foto muhabiri Tümer, Star, Vatan ve Habertürk Gazeteleri’nin ilk kuruluşlarında yer aldı. “Milliyete doğumum yetmedi” diyerek espri yapan Tümer, “Üç gazeteye de yöneticilerinin teklifi üzerine gittim. Gazetelerin istihdan ettiği foto muhabiri sayısı her geçen gün azalıyor. Aslında çokta seçenek yok herhalde bu konuda ama tercih edilen biri olmak önemli ve güzel tabii” dedi.
ATEŞ TÜMER KİMDİR
Ateş Tümer 1967 Yılında Ankara’da doğdu. 1987 yılında Milliyet Gazetesi’nde gece muhabiri olarak başladığı görevini aynı gazetede foto muhabiri olarak sürdürdü. 1999 yılında Star, 2002 yılında Vatan Gazetesi’nde geçti. Vatan Gazetesi’nin ardından bir süre EPA fotoğraf ajansında çalışan Tümer, 2009 yılında Haber Türk’e geçti. 6 yıl Türkiye Foto muhabirleri Derneği Başkanlığı’nı yürüten Tümer’in pek çok ödülü de var. Halen Gazeteciler Cemiyeti’nde de yönetim kurulu üyesi olan Tümer, gazeteci Didem Tümer’le evli ve Hayal isminde bir kızı var.
Paylaş