PaylaÅŸ
Bazı kavramlar o kadar basit oluyor ki karar vericilerin dikkatini bile çekmiyor.
Bu basit hesabım trafik lambalarında yeşil dalga olmamasının ekonomiye zararı konusundaydı.
BASÄ°T DENEY
Ataköy taraflarında giderken, kırmızı ışıkta durduk. Yeşil ışık yandıktan sonra hareket ettik, ama 100 metre sonraki trafik lambasında kırmızı ışık yandı. Tekrar durduk.
Eğer bu sistemi tasarlayan kişiler, ilk trafik lambasında yeşil yandıktan sonra, 30 saniye sonra diğer lambada da yeşil yanmasını sağlamış olsalardı, (yani yeşil dalgayı tasarlamış olsalardı), hem zaman hem de ekonomik açıdan ülkeye inanılmaz katkıları olacaktı.
(Bu arada İstanbul’un bazı yerlerinde yeşil ışık dalgası olduğu iddia ediliyor.)
Nasıl mı?
HESAP
Bu basit hesap için ikinci ışıkta 5 dakika bekledim. 5 dakikada 221 (220 diyelim) araba geçti. Yani 220 araba ikinci ışıkta gereksiz yere durdu.
Bu da 1 saatte tam 2640 araba eder. 24 saatte 63360.
Her saate o kadar araba geçmeyeceğini varsayalım ve yaklaşık 24 saatte 32000 araba geçer, diyelim.
Yani günde sadece 1 trafik lambasında 32000 araba gereksiz yere durdu.
BENZÄ°N
Öğrendim ki bir araba bir durup kalkmada ortalama 20 kuruşluk benzin yakıyormuş.
32000 araba için bu da günlük 6400 TL’lik benzin demek.
Yani 32000 araba 1 trafik lambasında 1 günde 6400 TL’lik gereksiz benzin yakıyor.
365 günü düşünürsek yeşil dalga olmayan bir trafik lambasının ekonomiye yıllık zararı 2.336.000 TL (6400 x 365).
Bu da tam 3761 kişinin aylık asgari ücretine eşit. 313 kişiye ömür boyu iş demek.
TÃœM TRAFÄ°K LAMBALARI
Bu sadece bir trafik lambasının yıllık masrafı.
Şimdi tüm İstanbul’u düşünün. 1265 trafik lambası var. İyimser bir şekilde bunların 800 tanesinde ayarlanmış ya da tesadüfen yeşil dalga var diyelim.
Geriye kalan 465 tane trafik lambasının, ekonomiye verdiği zarara düşünün. 145545 kişiye ömür boyu iş sağlanabilir.
Şimdi de tüm Türkiye’yi düşünün.
Çok basit bir değişiklik, ülke ekonomisine ne kadar katkıda bulunur.
ZAMAN
Bir de duruma zaman açısından bakın.
Çok önce hem İstanbul’da hem Antalya’da ölçmüştüm. Bir araba günde ortalama 15 trafik lambasında duruyor. Yine iyimser bir şekilde bunların 12 tanesinin gerekli, 3 tanesinin de yeşil dalga olmadığı için gereksiz olduğunu düşünün.
1 araba günde gereksiz yere 3 dakika kaybediyor. Dediğim gibi bu aslında çok iyimser bir rakam.
İstanbul’da 2 milyona, Türkiye’de 7 milyona yakın otomobil var.
Yani yeşil dalga olmadığı için sadece İstanbul’daki zaman kaybı 1 günde 100.000 saat. 4166 gün. 11 yıl.
Â
Şimdi tüm Türkiye’yi ve bir yılı düşünün. Ekonomiye inanılmaz zararı var.
Belki daha sistematik bir araştırma projesi ile bu hesaplar daha bilimsel hesaplanabilir.
Yeşil dalga gibi çok küçük pratik çözümler çok büyük değişikliklere sebep olabilir.
TRAFÄ°K LAMBASIZ YOLLARÂ
Belki de yollarda değil de döner kavşaklarda lambaları kaldırmak gerekiyor. Örneğin, Libadiye ve Tepebaşı kavşaklarında trafik lambaları yok ve gayet iyi işliyor.
Ama tabii ki ‘geçiş önceliği kavşağın içindeki arabanındır’ gibi sosyal bir norm oluşturmak gerekiyor.
Umarım gerekli kişiler okuyup, bu pratik çözümleri uygular.
Not: Toplumsal sorunlarla ilgili sizin de pratik çözümleriniz varsa, lütfen bana yazın.
PaylaÅŸ