PaylaÅŸ
Ruhsat nerededir acaba diye düşünürken, yanıma yaklaştı ve ‘Yaşam için bir dakikanız var mı?’ diye sordu.
Biraz şaşırdım.
‘Benim 90 yılım var’ dedim. Güldük.
O zaman buyurun Yaşam Tüneline alalım sizi, dedi ve beni araba ile bir tünele aldı.
Daha da meraklandım.
‘Antalya Emniyet Müdürlüğü yaya öncelikli yol uygulaması başlattı. Bununla ilgili iki video izleteceğiz’ dedi.
Videoları izledik.
‘Bu uygulama şimdi bu yolda mı?’ diye sordum.
Evet, dedi.
Tabelalarda da ‘Yaya öncelikli kent uygulaması’ yazıyor.
Azami hız 40 km ve ışıksız yaya geçidinde, karşıdan karşıya geçen yayalar öncelikli.
Bu konuda ben de çok hassasım, hatta bir websitesi bile kurdum, dedim.
PROJENÄ°N MÄ°MARI
‘Bu projenin mimarı kim?’ diye sordum.
Projeyi Antalya Valisi Ahmet Altıparmak, başlatmış. Antalya Emniyet Müdürü Mustafa Sağlam yürütüyormuş.
Uygulamanın aşamalarını Trafikten Sorumlu İl Emniyet Müdür Yardımcısı Akif Aktuğ yapıyormuş.
‘Akif Bey mi? Arayayım, detayları öğreneyim’ deyince, ‘Siz ne iş yapıyorsunuz?’ diye sordu.
Hürriyet’te yazıyorum, dedim.
‘Özgür Bey valla bizi hep eleştiriyorlar. Çok güzel projeler yapıyoruz. Yılda 10 milyon turist geliyor. ‘Avrupa kenti’ görüntüsüne kavuşmak için ‘yaya öncelikli kent’ uygulamasına çok önem veriyoruz. Bu uygulamayı yazın ne olur. Bu uygulamanın bir çok boyutu var’ dedi.
‘Trafik sorunu ve sigara ile savaşla ilgili iyi örnekleriniz varsa, her zaman yazarım’ dedim. Aktuğ’u arayıp, randevu aldım.
YARATICI PROJELER
Aktuğ’u ilk Ahmet Şerif İzgören’in kitabında tanıdım. Daha sonra birçok konferansta sohbet ettik.
Akif AktuÄŸ yaratıcı uygulamaları ile sosyal sorunlara çözüm buluyor.Â
Örneğin, en son bayram zamanı rent-a-car şirketleri ile anlaşıp onlarca arabayı yollara ters şekilde park ettirmişler. Radar görünümü uygulamasıyla trafik kazaları inanılmaz derece azalmış.
PROJENÄ°N AMACI
Projenin amacını soruyorum. Ama soruya soru ile yanıt veriyor.
‘Bir kent arabalar için midir, insanlar için mi?’
Ä°nsanlar, diyorum.
‘Ha o zaman projeyi anlatayım’ diyor.
‘Biz yaya öncelikli bir şehir yaratmak istiyoruz. Şu anda üç ayaklı bilgilendirme, bilinçlendirme ve denetim değişim modelinin ilk ayağını uyguluyoruz.Bir kişiye 50 ile çarparsan ölme ihtimali %60. 30 ile çarparsan, %10’un altında.’
Hatta Hürriyet’te Fatih Çekirge’nin webtv’de bir videosu var. Onu her eğitimde kullanıyorum’ diyor.
(Bu videoyu mutlaka izleyin http://webtv.hurriyet.com.tr/2/24985/0/1/hepimizin-ofkesi.aspx )
Emniyet olarak dünyadaki hemen hemen tüm uygulamalar incelemişler. Farklı ülkelerden fotoğrafları gösteriyor.
OLUMLU TEPKÄ°LER
‘Tepkiler nasıl?’ diye soruyorum.
Bazı yayalar arabalar durunca, kamera şakası zannediyor, diyor.
Avrupa’da hemen hemen her ülkede yaya her zaman öncelikli. Turistlerden de çok olumlu tepki alıyoruz.Â
Engelliler de uygulamadan çok memnun.
Amacımız yaya güvenliği. Arabaları değil, insanları bir yere hızlı götürmek istiyoruz. Antalya tamamen yaya öncelikli şehir olunca, şu değişimleri göreceğiz, diyor.
Hem kaza hem ölüm oranı azalacak. İnsanlar sosyalleşecek ve bu hemen mutluluk düzeylerine yansıyacak. Yayalar yolda yürüyünce, ticaret hacmi artacak. Trafikteki zaman kaybı ve yol bakım giderleri azalacak. Tamamen Avrupa ülkesi imajı kazanacağız.
Sizi de projeye dahil edelim, diyor.
Seve seve, diyorum.
Bu proje çok önemli çünkü trafik sorunu teknik ya da bandaj çözümlerle değil, sosyal bir sorun olarak ele alınmış ve toplumsal değişim sağlanıyor.
Umarım tüm yöneticiler toplumsal sorunlara bu şekilde yaklaşır. Örneğin, umarım İstanbul’daki park sorununu arabaları çekme veya ceza yazmak ile değil, sosyal bir proje ile çözerler.
Gerçek liderlik budur.
PaylaÅŸ