Referandum, eğitimin başaramadığını başardı

İlköğretim okullarında yapılan sınavları inceledim. İki soru var ki çocukların çoğu bir türlü çözemiyor.

Haberin Devamı

Soru 1- Bir kümeste 2 tavşan ve 3 tavuk vardır. Kümeste kaç bacak vardır?

A)10 B) 12 C) 14 D) 16

Doğru şık C (14 bacak), ama çocukların birçoğu A şıkkını (10 bacak) işaretliyor. Neden?

Çünkü çocuklar tavşanların iki ayağı var zannediyor. Çocuklar tavşanları çizgi filmlerde görüyor ve çizgi filmlerde de tavşanlar ayakta olduğu için, iki ayaklı görünüyor.

HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE DEMOKRATİKLEŞME

Hayat bilgisi derslerinde bir ünite var. Ünitenin amacı çocuklara ailede karar verme sürecini öğretmek. Üniteyi inceledim.

Ailede kararların demokratik bir şekilde, tartışma ve danışma süreçleriyle ortaklaşa alınması gerektigini öğretiyor. Sonra da bu ünite ile ilgili test sorusu var.

Soru 2-  Bir ailede kararlar nasıl alınır?

a) Kararlar anne tarafından alınır.
b) Kararlar baba tarafından alınır
c) Kararlar kardeşler tarafından alınır
d) Kararlar ortaklaşa alınır

Çocuklar hangi şıkkı işaretliyor?

Bildiniz! Hemen hemen hepsi B şıkkını işaretliyor. Testin cevap anahtarına göre doğru yanıt D.

İlk soru da olduğu gibi çocuklar derste kendilerine öğretenlere göre değil, kendi yaşantılarına bakarak yanıt veriyor. Evde çoğu karar baba tarafından alınıyor.

Sonuçta, dersler/eğitim çocukların görüşlerini değiştirmiyor. Çocukların görüşlerini şekillendiren asıl etken eğitim değil, gerçek hayattaki deneyimler.

EĞİTİMİN AMACI

Eğitimin etkili olmadığı alanlar yukarıdaki iki örnekle sınırlı değil. Eğitim ülkenin demokratikleşme sürecine katkısı da çok az.

Eğitim bir ülkenin demokratikleşme sürecine katkıda bulunan en önemli etken. Belki de tek etken.

Zaten cumhuriyetin kuruluşundan itibaren amacımız demokratik bir ülke yaratmak değil mi?

Atatürk’ün en büyük ideali bu değil miydi?

Ama maalesef eğitim sistemimiz demokratik bir ülke yaratmada çok etkisiz kalmıştır. Yani 87 yıldır bunu başarmış değiliz.

REFERANDUMUN KATKISI

Ama 87 yıldır başaramadığımız demokratikleşme sürecini referandum kampanyaları sağlamıştır (!).

İspat mı istiyorsunuz?

Aşağıda üniversite sınavında sırasıyla en başarısız iller ve bu illerdeki “evet”  oylarının oranı var.

Bu illerde eğitim seviyesi düşük ama demokratikleşmeye inancı çok yüksek (!)

Artvin hariç, hemen hemen hepsinde evet oranı %90 üzerinde.

Demek ki eğitim düzeyi en düşük olan bu illerde, eğitim demokrasiye inancı artıramadı ama referandum artırdı (!).

Şaşılacak şey!

EGİTİM SEVİYESİ EN DÜŞÜK İLLER VE ‘EVET’ ORANLARI

Ardahan, 55.00
Hakkari, 94.27
Şırnak, 89.08
Artvin, 49.80
Ağrı 95.75
Bitlis, 93.07
Siirt, 95.17
Muş, 92.21
Şanlıurfa, 94.15
Bingöl, 95.26
Mardin, 93.45

Haberin Devamı

Not: Yorumlar ve tartışmalar icin www.facebook.com/bolatozgur adresindeyim

Yazarın Tüm Yazıları