Mutluluk nedir ve mutlu çocuk nasıl yetiÅŸtirilir?

İki hafta önce Uluslararası Pozitif Psikoloji Konferansına katılmak için Amerika’daydım.

Haberin Devamı

Pozitif Psikolojinin kurucuları Prof. Martin Seligman’ı ve Prof.  Mihaly Csikszentmihaly’ı  dinlemek ve onlarla sohbet etmek beni inanılmaz mutlu etti.

Konuşmacıları dinlerken, mutlu çocuklar ve okullar yaratma amacım daha da perçinleşti.

Düşünün! Hayattaki en önemli beceri mutlu olma becerisi değil midir? (Bir tanesi de iyi bir anne-baba olma becerisi.)

Ama neden mutlu olmayı okullarda öğretmiyoruz?

Mutluluk nedir?

Bana göre okulların en büyük amacı mutlu öğrenciler yetiştirmek olmalı.

Konferans bu anlamda bana inanılmaz katkı sağladı.

Konferansta mutluluk üç açıdan incelendi: zevk odaklı, iyi yaşam odaklı ve anlam odaklı.

Zevk odaklı mutluluk

Zevk odaklı mutluluk, mutluluk yaratmanın en basit yolu. Sadece ana odaklanarak, o anın keyfini çıkarmak bir mutluluk kaynağı olabiliyor.

Haberin Devamı

Sahilde yürüş, iyi bir film, güzel bir yemek veya güzel bir kitap insana mutluluk verebiliyor.

Zevk odaklı mutluluğu yaşamak aslında çok da kolay değil. Bir beceri gerektiyor.

Ama bunu baÅŸarsanız bile bir sorun var.  Zevkler kısa süreli olduÄŸu için kalıcı bir mutluluk saÄŸlayamıyor.Â

Onun için diğer iki mutluluk kaynağına ihtiyacınız var.

İyi yaşam odaklı mutluluk

Bu tür mutluluğu yaşayabilmeniz için öyle bir iş ya da alan bulmalısınız ki o işi yaparken kendinizi kaybetmelisiniz.

Zaman sizin için durmalı. Her sabah işe zorla gidiyorsanız, iyi yaşam odaklı mutluluğu yaşamıyorsunuz demektir.

Bunu anlamak için benim kullandığım basit bir soru var. 10 Milyon TL’niz olsaydı, hala şu andaki işinizi yapar mıydınız?

Anlam odaklı mutluluk

Bu tür mutluluk, en önemli ve en sağlam mutluluk kaynağı.  Acaba hayatınız ne kadar anlamlı?

Tabii bu soruyu yanıtlamak için ilk önce şu sorunun yanıtını bilmek gerekiyor:

İnsan, hayatına nasıl anlam katar? Yanıtı da çok net.

Diğer insanların hayatlarına katkıda bulunarak.  Bu, ihtiyaç duyduklarında insanlara  yardımcı olmak demek değil. Diğer insanları kapsayan bir vizyon ve ülkü uğruna mücadele etmek demek.

Engellilerin yaşamını kolaylaştırmayı, sokak hayvanları beslemeyi, çevreyi korumayı veya iyi öğrenciler yetiştirmeyi ülkü edinmek insanın hayatına anlam katacaktır.

Haberin Devamı

Hayatı en anlamlı olan kişiler de liderlerdir.  Çünkü onlar diğer insanlar için mücadele ederler.

Mutlu çoçuk yetiştirmek

O zaman mutlu çocuklar yetiştirmek için okullarda ve ailede her mutluluk türüne göre programlar hazırlamalıyız.

Anlam odaklı mutluluk için çocukları farklı sosyal sorumluluk projelerine dahil edip, kendileri için bir mücadele veya ülkü bulmalarına yardımcı olmalıyız. Ya da diğer insanların hayatlarına katkıda bulunmayı sağlayacak çalışmalar yaptırmalıyız. Yani onları lider olarak yetiştirmeliyiz.

İyi yaşam odaklı mutluluk için çocukların zayıf yanlarına değil, güçlü yanlarına ve ilgilerine odaklanarak onları sevdikleri işlere yönlendirmeliyiz.

Haberin Devamı

Ama unutmayın başarı ve liderlik farklı. İşinizde başarılı olup, iyi yaşam odaklı mutluluğu yaşayabilirsiniz ama bu liderlik yaptığınız veya diğer insanların hayatına katkıda bulunduğunuz anlamına gelmez.

Zevk odaklı mutluluk için de o anda orada olmayı öğretmeliyiz.

Bu şekilde mutlu çocuklar ve bireyler yetiştirirsek, onların başaramayacağı hiçbir şey yoktur.

Not: Tartışmalar ve yorumlar için http://www.facebook.com/pages/%C3%96zg%C3%BCr-Bolat/169121696433187 adresindeyim.

Yazarın Tüm Yazıları