Paylaş
Ama eğitim konusunda hiçbir zaman kalıcı çözüm üretilemiyor çünkü reformlar eğitimdeki asıl sorunların şifrelerini çözmüş değil.
ÖĞRENME Mİ EZBER Mİ?
Okullar, öğrenmeyi sağlamak için kurulmuş bir sistem; ama okullarda çok az öğrenme olduğunu biliyoruz. Okulda ne oluyor?
Ezber. Bilme. Not alma.
Ne olmuyor? Öğrenme ve anlama.
Ha, öğrenme oluyor ama konuları değil.
Çocuklar ezbere dayalı dersleri ve sınavları geçmek için strateji geliştirmeyi öğreniyor. Mesela kopya çekmeyi öğreniyor.
KOPYA ÇEKME
Öğretmenler kopya hakkında saatlerce nasihatler verir, ama çocuklar yine de yapar.
Çünkü sistem de var olmanın stratejisidir bu. Kopya çekmek ezbere dayalı sınavlarda iyi not almayı kolaylaştırır. Etik bir yol değildir ama çocuğun düşük not alma korkusu kopyadan yakalanma korkusuna ağır bastığı için, çocuk kopyaya yönelir.
Ama vurgu ezber değil de öğrenme üzerine olsaydı, o zaman kopya işe yaramazdı. Çünkü kopya, öğrenmeyi kolaylaştıran bir çözüm/strateji değil.
Kopya sadece ezberi ve iyi not almayı kolaylaştıran bir çözüm. Sistemi değiştir, kopya otomatikman ortadan kalkacaktır.
SON GÜN ÇALIŞMA
Ezbere dayalı sınavlarda yüksek not almayı kolaylaştıran diğer strateji de sınav için en son gün çalışmak. Öğretmenler ve veliler çalışmayı son güne bırakmayın diye nasihatler verir çocuklara.
Çocuklar nasıl son güne bırakmasın?
Sistem ezber üzerine kurul olduğu zaman, çocuk bir hafta önce çalışsa unutacak. Olmaz. Bir hafta çalışmak iyi strateji değil. En iyi strateji sınavdan bir gün önce çalışmak.
Bilgiler taze olur, unutma olmaz.
Sistem öğrenme üzerine kurulsa, o zaman en son gün çalışmak işe yaramaz. Çocuklar hemen strateji değiştirir ve sürekli çalışır.
1 AY RAPOR ALMA
Aynı mantık üniversite giriş sınavı için de geçerli. Çocuk sınav girmeden bir ay önce rapor alıyor. Bütün ham bilgileri tekrar ediyor. Ezberliyor.
Öğrenme üzerine kurulu bir sistem de bu davranış da otomatikman ortadan kalkar.
VELİYE ÖDEV YAPTIRMA
Veliye ödev yaptırma da bu sistemde zekice bir strateji.
Okul sistemi anlama ve öğrenme üzerine değil, iyi ürün çıkarma üzerine kurulu. Öğretmen, çocuğun düşünme sürecine, problem çözme yeteneğine, süreci iyi yönetmesine not vermiyor. Neye not veriyor? Ürüne.
Eee, o zaman en iyi strateji ürünü anneye ve babaya yaptırmak, notu kapmak.
Durum böyle olunca, etik değerleri olmayan ve düşünmeyi gerektiren üniversite sisteminde başarısız olan nesiler yetişiyor.
Eğitim sistemi çok geçmeden öğrenme odaklı bir sisteme geçmeli.
Paylaş