PaylaÅŸ
MAHKUMLAR
Bildiğiniz gibi birçok ülkede mahkumlar şartlı tahliye ile serbest kalabiliyor.
Hangi suçluların daha çok şartlı tahliye aldığını merak eden araştırmacılar, İsrail’de mahkeme heyetinin kararlarını inceliyor.
Ama bir türlü hangi suçluların daha çok şartlı tahliye aldığını keşfedemiyor.
Aynı suçu işlemiş, aynı süre yatmış aynı milletten iki kişiden birisi şartlı tahliye ile serbest kalabilirken, diğeri kalamıyor.
Bir türlü tutarlılık bulamayan araştırmacılar bu durum karşısında şaşırıyor.
Acaba heyetin kararına etki eden faktör ne?
HEYETE GÄ°RME SAATÄ°
Birçok incelemeden sonra araştırmacılardan bir tanesi verilerde çok farklı bir yapı keşfediyor.
Tahliye kararına etki eden en önemli faktör, mahkumun saat kaçta şartlı tahliye heyetine girdiği.
Mahkum, heyetin karşısına sabah çıktıysa, tahliye edilme şansı % 65. Ama yemekten hemen önce veya öğleden sonra çıktıysa şansı sadece %10.
NEDEN?
Çünkü odaklanmış bir şekilde düşünmek ve karar vermek çok yorucu.
Düşünme ve karar verme sürecin etkili bir şekilde işlemesi için bedenin kan şekerine ihtiyacı var. Akşam ve yemekten hemen önce yargıçların kan şekerleri düştüğü için etkili değerlendirme yapamıyor.
Yapamadıkları için de kendileri için en risksiz davranışı seçiyor. Yani mahkumu içerde tutmak.
Mahkumu içerde tutarlarsa, başka bir zaman mahkumu tekrar değerlendirebilirler. Kendileri için risk az. Ama mahkumu serbest bırakırlarsa, bu kararı geri alma şansları yok. Riskli bir davranış.
Yani düşünme, odaklanma ve karar verme için beslenme bu kadar önemli.
ÇOCUKLAR VE KAHVALTI
Şimdi çocuklara dönelim.
Çocuk sabah aç uyanıyor. Kan şekeri düşük. Çocuk kahvaltı yapmadan okula giderse, bu çocuğun sınıfta odaklanması, dinlemesi, düşünmesi ve tartışmaya katılması çok zor.
(Gerçi okullarda da tartışma olduğu söylenemez de! Neyse o başka konu.)
Kendisinde enerji bulamaz.
Bu durumda da öğrenmenin gerçekleşmesi çok zor.
ARAÅžTIRMALAR
Eğitim araştırmacıları deneysel yöntemlerle kahvaltı yapan ve yapmayan çocuklar arasındaki farkı çok açık gösteriyor.
Bir araştırmada çocuklar kahvaltı yapanlar ve yapmayanlar diye iki gruba ayrılıyor ve iki açıdan aradaki farka bakılıyor:
-Â ne kadar iyi odaklanabiliyorlar
- ne kadar fazla davranış bozukluğu gösteriyor
Kahvaltı yapmayan çocukların enerjisi çok düşük olduğu için odaklanamıyor, konuyu derinlemesine inceleyemiyor ve dolayısıyla daha az öğreniyor.
Dahası daha çok davranış bozukluğu gösteriyor.
Bir ara beslenmeyle bile performansı artırabiliyorlar.
NE YAPILMALI?
Çocuklar kahvaltılarını çok iyi yapmalı ve öğleden önce ve öğleden sonra ara öğünler ile beslenmeli. Bunu yapan okullar var.
ÖrneÄŸin, Türkiye’nin tek üstün yetenekliler okulu TEVÄ°TÖL’de (Türk EÄŸitim Vakfı Ä°nanç TürkeÅŸ Özel Lisesi) çocuklara hem öğleden önce hem de öğleden sonra ara öğünler veriliyor.Â
Böylece irade için gerekli olan kan şekeri seviyeleri yükseltiliyor. Derste odaklanmaları artıyor.
NOT: Bir yaşamı onurlandıran en asil rehberdir Mustafa Kemal. Seni sevgi ve özlemle anıyoruz.
PaylaÅŸ