Paylaş
Bir ülkenin gelişimi eğitime bağlıdır ama okulda yapılan eğitimden ziyade ailede yapılan eğitime.
Araştırmalar da bunu göstermektedir.
OKUL MU AİLE Mİ?
1966’da Amerika’da çok büyük çaplı bir araştırma yapılıyor. Amaç, okulun çocuğun akademik başarısı üzerindeki etkisini ölçmek.
Sonuç? Okulun etkisi % 0. Aynı araştırma 1977’de tekrarlanıyor. Etki yine % 0 çıkıyor.
Tüm dünyada araştırmacılar bu iki araştırmayı eleştiri bombardımanına tutuyor.
Aksini ispatlamak için kolları sıvıyorlar. Ancak on yıl sonra ispatlayabiliyorlar.
Ama okulun etkisi en fazla % 20!Çocuğun başarısı sağlayan en büyük etken ne ? “Aile”
IQ MÜ AİLE Mİ?
Stanford’ta yapılan çok bilindik bir araştırma var. Malcolm Gladwell de son kitabında bu araştırmadan bahsediyor.
En ünlü psikoloji araştırmalarından bir tanesi. California’da IQ’su 140 üzeri çocuklar bulunuyor. 1470 kişi. Yıllarca izleniyor.
Araştırmacının iddiası IQ’sü yüksek bu çocuklar ABD’nin liderleri olacak. 30 yıl sonra sonuçlar iyi ama tam da beklenildiği gibi değil. Bu kişilerin üçte biri başarılı olamıyor.
Bu kişilerin başarışız olmasının sebebi ne? “Aileleri”
OKUL MU TATİL Mİ?
Yine bir araştırma. Sosyo-ekonomik durumu iyi olan ve olmayan öğrenciler yıl sonunda sınav yapılıyor. Sonuçlar yakın. Ama yaz sonunda- yani okul açıldığında- tekrar test yapılıyor. Ekonomik durumu olan çocuklar iki kat daha başarılı!
Etken ne? Çocukların yazın yaptıkları. Bunu sağlayan ne? “Aile”
Kısacası, ailede çocuğa eğitim vermeyeceksiniz, boşuna okula göndermeyin.
Tabi bu demek değildir ki okullar yararsız. Çok yararlı hatta kaçınılmaz. Çünkü şu anda tüm aileleri eğitemeyiz.
Ama ileride aile olacak bu öğrencileri okullarımızda yetiştirebiliriz. Bunun bilinci ile eğitim yapabiliriz. Sadece bilgi ve beceri değil, aynı zamanda değerler eğitimi verebiliriz. Tabi aynı zamanda aileleri de eğitmenin yollarına bakmalıyız. O öğrencilerin aile olmasını bekleyemeyiz.
Başarıyı saylayan bir aile nasıl olmalı başka bir yazımda yazacağım.
Not: Bu arada Türkiye’nin en büyük eğitim projelerinden bir tanesi de Türk Eğitim Vakfı’nın projesi: TEV İnanç Türkeş Özel Lisesi. Türkiye’nin tek üstün yetenekliler lisesi.Öğrenciler, Türkiye’nin liderleri olarak yetişiyor. Stanford Projesi’ni geliştiren bir proje. Çünkü öğrenciler sadece seçilmiyor aynı zamanda yetiştiriliyor. Sonuçlarını 10 yıl sonra görmeye başlayacağız.
Paylaş