Paylaş
Son 5 yıldır da bu misyonu ‘Liderlik Bursu’ adı altında gerçekleştiriyor.
Ben de TEV’in eğitim danışmanı olarak bu sürece katkıda bulunuyorum.
LİDER ÖĞRENCİLERİ NASIL SEÇİYORUZ?
Bu öğrencilerin hepsi zaten çok başarılı.
Üniversite sınavında ilk 2000’e girmiş bu öğrencilerin not ortalamaları da yüksek.
Bu öğrenciler bir komposizyon yazıyor ve mülakata alınıyor. Jüri de alanında en iyi olan profesörlerden oluşuyor.
Bu süreçte öğrencilerin lider olup olamayacağını nasıl anlıyoruz?
BAŞARILI OLACAKLARI NASIL ANLIYORUZ?
Başarı ve liderlik farklı şeyler.
‘Başarı’ insanın bireysel hedeflerinde amacına ulaşmasıyken, ‘Liderlik’ diğer insanların hayatlarına dokunmak ile ilgili.
Bazı öğrencilerin hedeflerini dinleyince başarılı olacaklarını biliyoruz.
Başarılı olacak öğrencilerin tek hedefleri oluyor ve bu hedeflerini kısa ve çok net bir şekilde belirtiyorlar.
Örneğin; bir öğrenci Amerika’da Harvard, MIT gibi okullarda yüksek lisans yapmak istiyorum derken, başka bir öğrenci MIT’de Media Lab’da yapay zeka üzerinde çalışmak istiyorum, diyor. İkincide hedef tek ve daha belirgin.
Bir konu hakkında heyecanı var ve o heyecanın peşinde koşuyor.
LİDER OLACAĞINI NASIL ANLIYORUZ?
Bir öğrenci alanında çok başarılı olabilir, ama bu onun lider olacağı anlamına gelmez.
Liderlik her zaman diğer insanlar ile ilgili olmak zorunda.
Bu bağlamda lider öğrencileri nasıl seçiyoruz?
KİŞİSEL HEDEFLER
En başta hedefleri çok kişisel olanların liderlik yapmasını bekleyemeyiz.
Mesela bazı öğrenciler ‘En büyük hedefim da CEO olmak.’ diyor.
Bazı öğrenciler ‘Kendimi çok iyi geliştirmek istiyorum.’ diyor.
Bazıları da ‘Tüm dünyada tanınmak istiyorum’ ya da ‘Dünyaya iz bırakmak istiyorum’ diyor
Bu hedeflerin hepsi kişilerin kendileriyle ilgili ve kişisel.
GENEL VE BELİRSİZ HEDEFLER
Genel hedefleri olanların ne başarılı, ne de lider olmasını bekleyebiliriz.
Bazı öğrenciler ‘İşimde en iyisi olmak istiyorum’ diyor.
‘Kendimi donanımlı bir birey olarak yetiştirmek istiyorum.’
Toplum ve diğer insanlar için hedef belirten bir çok öğrenci de var. Ama görüyoruz ki bu hedefler de çok genel ve belirsiz.
Mesela ‘Vatanıma, milletime hayırlı olmak istiyorum’.
‘Fakir insanlara yardımcı olmak istiyorum.’
Bu ifadeler sadece temenni.
SOYUT HEDEFLER
Soyut hedefleri olanların da ne başarılı, ne de lider olmasını bekleriz.
Bazı öğrenciler ‘ilk hedefim mutlu olmak.’ diyor.
‘Kendimi gerçekleştirmek istiyorum.’
Bunlar da soyut hedefler.
KISA HEDEFLER
Hedefleri kısa olanların liderlik yapmasını bekleyemeyiz.
Bazı öğrenciler ‘İlk hedefim okulumu iyi derece ile bitirmek’ diyor.
Bir diğeri ‘Bölümümü birincilik ile bitirmek en önemli hedefim.’ diyor.
Bazıları da ‘İyi bir iş bulmak.’ Diyor.
LİDER OLACAKLAR
Liderlik potansiyeli olanlar farklı şeyler söylüyor.
Hedefleri başkaları ile ilgili ve yaşantı sonucu oluşmuş. Kesin ve belirgin.
Örneğin; bir öğrenci babasının ilgisizliğinden dolayı çok zarar gördüğünü farkediyor ve düzenli olarak çocuk esirgeme kurumuna gidiyor. Çocuklara yardımcı olmak istiyor. Psikiyatrist olmak için, Hacettepe Tıp Fakültesi’ne giriyor.
Başka bir kız öğrencinin en büyük hedefi Türkiye’de cinsiyet ayrımcılığını düzeltmek. Bu sebeple hukuk fakültesini seçmiş ve Galatasaray Hukuk Bölümü’nü kazanmış.
TEV olarak bu hassasiyet ile lider öğrencileri seçiyor ve onlara destek veriyoruz.
Bu öğrencileri geleceğin liderleri olarak yetiştirmek bizi çok gururlandırıyor.
Paylaş