Karga ile tilki oyunu

BELÇİKA’dan bir okurum, Almanya, Fransa ve Belçika’yı örnek göstererek meslek liseleri ve din eğitimi konusunda yazdığım yorumları destekleyen bir ileti gönderdi:

‘Yazdıklarınız tamamen doğrudur ama eksiktir. Çünkü aynı uygulama birkaç önemsiz ayrıntı dışında Hollanda, İsviçre, Avusturya, İsveç, Danimarka, Norveç ve Luxembourg’da da vardır... Anılan hiçbir ülkede orta dereceli okullarda (yüksek okullar dahil) din eğitimi ağırlıklı eğitim uygulaması yoktur’ diyor.

* * *

Uzakdoğu’yu tanıyan bir okur da beni desteklemek için şunları yazmış: ‘Özellikle Japonya ve Tayvan’ın ekonomik genişleme politikası göz önünde bulundurulduğunda, göze çarpan en önemli unsur, bu iki ülkenin de Alman parlamenter sistemini, Alman bürokrasisini ve konuyla ilintili olarak Alman eğitim sistemini kendilerine model olarak seçmiş olmalarıdır.’

Okur daha sonra Türkiye’nin eğitim-öğretim manzarasını betimliyor: ‘Üç çorba kaşığı kesintisiz eğitim, iki çay kaşığı Alman eğitim sistemi, dört tutam ABD eğitim sistemi, bir paket Fransız eğitimi, bir kilo kadar ham, dövülmemiş, işlenmemiş imam-hatip bir kasede karıştırılır. Pişirilmez, çiğ olarak servise sunulur.’

Bir başka okur da kendi deneyimini aktarıyor: ‘Ben Almanya’da yüksek tahsil yaptım, orada birebir gördüm. Size kısa bir örnek: Geçen gün ünlü Alman matematikçi Gauss’u okumak istedim. Bir lise öğrencisinin bitirme tezi (Facharbeit) gözüme çarptı, çok duygulandım, çok üzüldüm. Bizdeki bir doktora tezine yakın, Gauss’un matematik dizileri üzerine bir giriş yapmış. Bunu görüp de ne kadar acıklı ve korkunç bir eğitim sistemimiz olduğunu kıyaslayabilseniz, bu ülke ve insanlarını düşünen biri olarak uykularınız kaçar.’

* * *

AKP hükümetinin hazırladığı YÖK ve imam-hatiplerin önünü açma yasa tasarısına karşı çıkan akademisyenlerin ziyaretinde AKP Grup Başkanvekili Faruk Çelik’in neler dediğini anımsayalım: ‘İmam-Hatip liselerini AKP kurmadı. İmam hatipleri kapatın diyorsunuz. Kapatalım efendim. Anayasa’nın 24’üncü maddesinin verdiği görevi nasıl yerine getireceksiniz? Din eğitimi almak isteyenlerin talebi nasıl karşılanacak? Bunların formüle edilmesi gerekir.’ (Hürriyet, 11.05.04)

AKP Grup Başkanvekili Faruk Çelik’in sorusunu emir sayıp ben yanıtlayacağım: Bir ülkedeki eğitim sistemini, onun anayasası, devlet rejimi, toplumsal ve ekonomik yapısı belirler. Buna göre Türkiye’nin eğitim sistemi demokratik ve laik bir tabana oturmaktadır. Bunun böyle olduğu Anayasa’nın 2. maddesinde ve Eğitim Birliği Yasası’nda yazmaktadır.

Anayasa’yı, yasaları ve mevzuatı iyi okuyup doğru yorumlayanlar, eğitim sistemini ve meslekleri İslamileştirmeden vatandaşa çağdaş din eğitimi verme yolunu mutlaka bulurlar.

* * *

Ve sen Avrupa Birliği, AKP’nin dayattığı dinselleşmiş eğitim ve öğretim sistemiyle, özerklikten yoksun üniversitesiyle Türkiye sana üye olabilir mi? Harbi konuş, yalan söyleme!
Yazarın Tüm Yazıları