DERSHANE derdini anlatıp okurlarımın tepkisine tercüman olan jinekolog operatör doktor Aysel Yavuz Şengüler’in mailinden sonra bu tartışmanın başka boyutları da ortaya çıktı. En çarpıcısı da “kaçak dershaneler”.
Sadece Ankara’da 500’ü aşkın dershane var. Ama yüzlercesi de Ankara’da İstanbul’da, Milli Eğitim Müdürlüklerinden izinsiz ruhsat almadan yani “kaçak” çalışıyor. Özel Dershaneler Birliği Derneği (ÖZ-DE-BİR) bu dershanelerle ve diğer aksaklıklarla ilgili mücadele için bir avukatlık bürosuyla anlaşma yapıp hukuk savaşı bile başlatmış. Ama bana ulaşan bilgiye göre, şikayet edilseler bile kaçak dershanelerin yaptıkları yanlarına kar kalıyor. Tabela ve adres değiştirip faaliyetlerini aynı şekilde sürdürüyorlar. Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği(TÖDER), Özel Dershaneler Birliği(ÖZ-DE-BİR) ve Güven Dershane Sahipleri Derneği(Güven-Der), kaçak dershanelere dönük ortak açıklama yapmışlar. Satır arasında kalan açıklamada, “İşi bilmeyenlerin” yalnızca parasal güçle ve ticari amaçla bu işi yapmalarının doğru olmadığı kaydedilip, bu düşünceyle sektöre girenlerin birçoğunun öğretmenleri ve öğrencileri ortada bırakıp kısa sürede sektörden koptuğu uyarısı yapılmış.
Velilere dershane uyarıları
ÖZ-DE-BİR’in internet sitesinde, velilerin dershane seçerken dikkat etmeleri gerekenler de sıralanmış. İşte o uyarılar:
Seçilecek dershanenin yasal olup, olmadığına bakılmalıdır. Çünkü yaşamın pek çok alanında olduğu gibi dershane sektöründe de hiçbir yasal izin alınmadan, “dershane, etüt merkezi, test merkezi” vb. adlar altında faaliyette bulunan ve sayıları hızla artan kaçak kurumlar mevcuttur. Bu nedenle kayıt veya araştırma için gidildiğinde mutlaka açılış izinleri sorulmalıdır.
Alınan yanıt yeterli bulunmadığı takdirde o kurumun varlığı ile ilgili olarak http://ookgm.meb.gov.tr/OkulListe.aspx adresinden sorgulama yapılmalı veya ÖZ-DE-BİR’e ulaşılarak bilgi veya yardım istenmelidir.
Hiçbir yasal sorumluluğu olmadan ve tüm denetimlerden uzak faaliyet gösteren bu tip bürolar en küçük bir olumsuzluk karşısında kapılarına kilit vurarak ortadan kaybolmakta, veli-öğrenciler mağdur edilmektedirler.
Bu kurumlar kayıt dışı oldukları için devlete karşı vergi, sigorta vb. ödemeleri yapmamakta ve ülke gelir kaybına uğramakta, devlete karşı yükümlülüklerini yerine getiren kurumlar da mağdur olmaktadırlar.
Çağdaş, demokratik, cumhuriyet değerlerine saygılı eğitim ve yönetim anlayışına sahip midir? sorusuna bulunacak yanıt da önemlidir. Çünkü eğitim öğretim kurumları siyasal beklentilerden, kimi grup ya da çevrelerin özel amaçlarından arındırılmış olmalıdır. ÖZ-DE-BİR üyeleri ile ilgili bilgilere www.ozdebir.org.tr adresinden ulaşılabilmektedir.
Dershane yaptığı reklamlarda ve tanıtım çalışmalarında dürüst davranıyor mu? Bu çalışmaları yaparken yasalara uyuyor mu? bakılmalıdır. Kesin ve yasaklayıcı hükümlere rağmen “A” ilinden sınava girerek başarı sağlayan bir öğrenci, “B” ilindeki aynı ismi taşıyan ve şube olmadığı halde şube gibi gösterilen bir başka dershanece kendi öğrencisi gibi gösterilerek veli ve öğrenciler yanıltılmaktadırlar. Dershane seçerken, yanıltıcı reklamlar karşısında dikkatli olmalıdırlar.
Yeterli ve profesyonel bir öğretim kadrosuna sahip midir? Eğitim ortamı etkin dinlemeye, derse katılmaya ve tam öğrenmeye elverişli midir? araştırılmalıdır.
Alınan ücret karşılığı yapılacak ders saati sayısı ve ek çalışmalar konusu mutlaka sorulmalıdır.
Rehberlik hizmetleri?ölçme ve değerlendirme hizmetleri de sorgulanmalı. Öğrencinin derse devamı ve başarısı ile ilgili sayısal veriler sürekli tutulmakta mıdır? Velilerle düzenli bir iletişim sistemi oluşturulmuş mudur? Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri öğrencinin-ailenin, tüm öğrencileri ve aileleri destekleyen geniş bir perspektifle yürütülebilmekte midir? gibi sorulara olumlu yanıt bulunmalıdır.