Cepten dolandırılmayın

Cep telefonu üzerinden verilen servislerle, izinsiz atılan SMS ve e-mailere dönük onlarca şikâyet alıyorum. Üstelik izinsiz SMS ve e-mail göndermek 1 Mayıs 2015’ten itibaren kanunla yasaklandığı halde.

Haberin Devamı

Mail atan okurlarım gibi, annemin, kamu kurumunda çalışan bir arkadaşımın ve bizzat benim de başıma geldi. Özellikle dokunmatik telefonlara SMS yoluyla gönderilen “hediyeli soru servisi, ingilizce kelime soru servisi, spor servisi” vs gibi kampanya mesajlarını siliyorum derken yanlışlıkla onaylayabilirsiniz. Ya da “RET” veya “İPTAL” mesajı atmayı unutmuş olabilirsiniz... 

FATURA DETAYLARINA DİKKAT

Sonra ne mi oluyor? Farkına bile varmadan bu servislerin ücretlerini her ay düzenli ödüyorsunuz. Hele cep telefonu faturalarınız otomatik ödemede ve e-faturalarınızı da incelemiyorsanız. Aylar sonra farkına varınca bu kez iptal çilesi yaşıyorsunuz. İstemediğiniz bir servisi “iptal” için günlerce uğraşmak zorunda kalıyorsunuz. Serinkanlı ve son derece kibar müşteri temsilcilerinden şu yanıtı alıyorsunuz?

Haberin Devamı

“Şu tarihte siz SMS/e-mail kampanyamızla abone olmuşsunuz. Geçmişe dönük ücret iadesi de maalesef yapmıyoruz.”
Meğer ben de geçen yıl haziranda bir ingilizce soru servisine abone olmuşum. İşim ilginç yanı önce dondurup sonra hattını kapattığım cep telefonuma bu sorular gönderilmiş. Yarışmalara katılmışım. Bu servis için her ay 15 TL ödediğimi müşteri temsilcisinden öğrendim. Benim adıma kayıtlı aynı operatörün cep telefonu hattını kullanan annemin de başına aynı şey geldi. O da SMS’le “hediyeli soru” servisine abone olmuş. 25 TL olması gereken faturasını hediyeli soru servisi nedeniyle 66 TL olarak ödemişiz aylarca.
Bilişim Hukuk Derneği(BHD) Başkanı Avukat Kürşat Ergün’le konunun uzmanı olarak konuştum. Kanunen yasaklanmasına rağmen izinsiz SMS/e-mail gönderimi ile bu tip servislere farkına bile varmadan onay veren ya da “RET” mesajı atmadıkları için abone yapılan vatandaşların izlemesi gereken hukuki yolları sordum. İşte Ergün’ün yanıtları:

ONAY ANLAMINA GELMEZ

“1 Mayıs 2015’ten itibaren reklam amacıyla izinsiz SMS ya da e-mail yanında her türlü faks, akıllı ses kaydedici sistemler ve telefon gibi iletişim araçlarının reklam amaçlı olarak izinsiz kullanılması kanunla yasaklandı. Cevapsız çağrı olması ya da “RET” mesajı göndermemek onay anlamına gelmez. Ayrıca tüketici istediği her an onayına son verme hak ve yetkisine sahiptir. Tüketicilerin gerçekleştirdiği alışverişler esnasında kendisi ile iletişime geçilmesi amacıyla firmaya iletişim bilgilerinin verilmesi halinde bu durum onay kabul edilebiliyor. Bu tip bilgileri gerekli görmediğiniz firmalara vermeyin.

Haberin Devamı

ŞİKÂYET EDEBİLİRSİNİZ

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, kendi internet sitesine izinsiz reklam SMS’lerini ve mailleri şikâyet etme bölümü oluşturdu. Bu mesajaları şikâyet edebilirsiniz. (Şikâyet sisteminin adresi tiss.gtb.gov.tr. Bu adrese ya da bakanlığın resmi internet sitesine girdiğinizde e-devlet şifrenizle işlem yapabiliyorsunuz)

HAKEM HEYETİNE BAŞVURUN

İzinsiz atılan SMS, yapılan servis aboneliği işlemleri nedeniyle bir zarara uğradıysanız ilgili Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat edebilir siniz. O servisten şikayetçi olabilirsiniz.

SUÇ DUYURUSUNDA BULUNUN

İzinsiz atılan bu tip SMS ve e-maillerin yüzde 70’i dolandırma amaçlı. Vatandaşlarımız, uygun fiyatlı ürün, çekiliş, ücretsiz check-up, kaplıca gibi vaadlerle dolandırılıyor. Kesinlikle bu telefon ve mesajlara kanmayın. Bu şekilde dolandırıldıysanız, bu suçtur. Konunun takibi açısından cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunun.

İŞTE BHD’NİN TÜKETİCİLER İÇİN HAZIRLADIĞI YOL HARİTASI

Haberin Devamı

1 Mayıs 2015’ten itibaren onay alınmaksızın gönderilen e-posta ve kısa mesajlar ile yapılan otomatik aramalara ilişkin şikayetler şöyle yapılabiliyor:
1-Şikâyet başvuruları, alıcının ikametgâhının bulunduğu yerdeki Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İl Müdürlüğü’ne yapılır. Şikâyet edilen hizmet sağlayıcının sicile kayıtlı merkezinin başka bir ilde bulunması halinde, bu başvuru ilgili İl Müdürlüğü’ne gönderilir.
2-Şikâyet başvuruları, yazılı olarak ıslak imzayla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden güvenli elektronik imza ya da mobil imza yoluyla İl Müdürlüğü’ne yapılabilir.
3-Şikâyetçi; gerçek kişi ise adı ve soyadı ile imzası ve ikametgâh adresinin; tüzel kişi ise unvanı ve temsile yetkili kişinin veya vekilinin adı ve soyadı, iş adresi ve imzasının başvuruda yer alması gerekir.
4-Kısa mesaj yoluyla yapılan ticari iletişimde; şikâyetçinin telefon numarası, şikâyetçinin abonesi olduğu GSM operatörünün adı, şikâyete konu iletiyi gönderenin numarası, bu numaranın bulunmaması halinde marka ve işletme adı gibi alfanumerik bilgisi, iletinin gönderilme tarihi, saati ve içeriği ile esnaf veya tacir olmaları halinde bu bilgisine yer verilir. İletinin yazılı veya görsel bir örneği başvuruya eklenir.
5-Elektronik posta yoluyla yapılan ticari iletişimde; şikâyetçinin elektronik posta adresi, şikâyetçiye elektronik posta hizmeti sağlayan işletmenin adı, şikâyete konu iletiyi gönderenin elektronik posta adresi, iletinin gönderilme tarihi, saati ve içeriği ile esnaf veya tacir olmaları halinde bu bilgisine yer verilir. İletinin yazılı veya görsel bir örneği başvuruya eklenir.
6-Sesli arama yoluyla yapılan ticari iletişimde; şikâyetçinin telefon numarası, şikâyetçinin abonesi olduğu GSM veya sabit hat operatörü adı, şikâyete konu iletiyi gönderenin numarası, bu numaranın alınamaması halinde marka ve işletme adı gibi bilgisi, iletinin gönderilme tarihi, saati ve içeriği ile esnaf veya tacir olmaları halinde bu bilgisine yer verilir.
7-Diğer elektronik iletişim araçları ile yapılan ticari iletişimde, iletişim aracının türüne bağlı olarak gerekli bilgilere yer verilir.
8-Şikâyet başvurusu, ticari elektronik iletinin gönderildiği tarihten itibaren en geç 6 ay içinde yapılır. Şikâyetçi ancak kendisine ait elektronik iletişim adreslerine gönderilen iletilere ilişkin şikâyette bulunabilir. Bu maddede yer alan şartları taşımayan başvurular İl Müdürlüğü’nce işleme konulmaz.
9-İl Müdürlüğü tarafından, hakkında şikâyet bulunan hizmet sağlayıcı tespit edilir. Konuya ilişkin bilgi ve belgeler ilgilisinden temin edilerek şikâyet sonuçlandırılır. Ancak, gerekli hallerde İl Müdürlüğü’nce denetim için görevlendirilen personel tarafından yerinde denetim yapılabilir.
10-Hizmet sağlayıcı, İl Müdürlüğü tarafından söz konusu şikâyetle ilgili olarak talep edilen bilgi ve belgeleri, bu talebin tebliğinden itibaren 15 gün içinde teslim etmekle yükümlüdür. Gerekli hallerde bu süre bir defaya mahsus olmak üzere 15 gün uzatılabilir. Aksi takdirde, hizmet sağlayıcıya kanunda öngörülen idari para cezası uygulanır.
11-İl Müdürlüğü, hizmet sağlayıcının doğrudan tespit edilmesine imkân bulunmadığı hallerde, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile elektronik haberleşme hizmeti sunan işletmecilerden bilgi ve belge talep edebilir.

Yazarın Tüm Yazıları