ŞEHİR içi servislerin kaldırılmasının ardından AŞTİ’ye Kızılay ve Ulus’tan konulan servislerden ve AŞTİ’nin çalışmadığı iddia edilen yürüyen merdivenlerinden şikayet var. Dokuz günlük bayram tatili ve sonrasında bu servislerden şikayet mail ve telefonu yağdı.
Çoğu Ankaralı maillerin de isimlerin de yayınlanmasından nedense çekiniyor. Sadece şikayetlerini dile getirmemi istiyorlar. Ben de onların bu şikayetine tercüman olmak istedim. Ortak talep şu:
"Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin devreye girip, yargı kararlarını uygulaması ve eskisi gibi her firmanın semtlere servis uygulamasının yeniden başlatması."
Vatandaşlara göre bu sersivlerin "ismi var cismi yok". Bu maillerden yayınlamam izniyle gönderilenlerden biri jinekolog operatör doktor Aysel Yavuz’dan gelen. Önce bu maile gözatalım:
"Ankara’nın en fakir semtlerinden biri olan Altındağ’da muayenehanem var. Tam 35 yıldır onlarla içiçeyim. Zaman zaman dertlerini bana dökerler.Arife günü muayenehaneme bir hanım geldi.’Zorlukla 30 YTL bulup kaç yıldır ziyaret edemediğim aileme çocuklarımla gitmek istedim.Maksadım hem özlem gidermek ve hem de ailemin köyde ekip biçtiği ürünlerden getirip karnımızı bir müddet doyurmaktı. Ama bilet parasından daha çok eşyam ve çocuklarımla beni AŞTİ’ye götürecek taksi parası tutuyordu. Valizlerim ve küçük çocuklarımla metro ve otobüsle gitmem eziyet. Dönüşte öte beri ile eve giderken taksi parası vermem gerekecek.Gidemedim, biletimi iade ettim’ Bunları söylerken gözlerinden yaşlar boşandı ve ’Ne olur şu servis konusunu bir defa daha yazın.Biz çaresiz ve gariban insanların sesini duyurun’dedi.Onun o çaresiz halini görmenizi isterdim. İnsanlar ailelerinin yanına arasıra da olsa gidip özlemlerini gideremiyor.Şehirlerarası otobüse vereceği bilet parasından daha fazlasını taksiye veremiyor.
Sakın ismi olup ta cismi olmayan göstermelik servislerden bahsedilmesin. Merak edip bindim. Kızılay’da Meşrutiyet’te karşıya ancak üst geçitten eşyanızla (valiziniz,eşyalarınız ve küçük çocuklarınızla)geçebilirseniz ne mutlu.Zaten balık istifi üst üste eşyalarınızın yarısı içerde yarısı dışarıda binmişsiniz.Eviniz de Meşrutiyet’e hayli uzaksa yandınız. Yeniden bir vasıta taksi veya otobüs ararsınız tabi cebinizde paranız kaldı ise. Eski servislerini isteyen insanların konuşmalarını duymanızı isterdim. Bir durakta Ulus’ta varmış. Onda da tabi yine aynı işkencelerin tekrarı. Nedir bu Ankaralılara reva görülen tabiri caizse işkence? Bu arada çoğu zaman çalıştırılmayan AŞTİ’deki yürüyen merdivenleri de söyleyeyim. Sayın Başkan Melih Gökçek, kaldırılan AŞTİ servislerini lütfen yeniden koydurun. Sesimizi duyun."
35 milyon için servisler yetersiz
Tüketici Hakları Derneği Başkanı Turhan Çakar’la da konuştum. O da AŞTİ servislerinden şikayetlere katılıyor ve haklı olduğunu söylüyor. Her yıl Ankara’ya 35 milyon insanın seyahat ettiğini, merkezi semtlere konulan yeni servislerin ancak çok küçük bir kesime hitap ettiğini savunuyor. Çakar’a göre bu servisler zaten göstermelik. Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin (UKOME) servislerin kaldırma kararını iptali için idari yargıdan aldıkları kararlarının da uygulanmadığını belirten Çakar bakın ne dedi:
"Bildiğim kadarıyla Kızılay ve Ulus’tan servis var. Onlar da 1 YTL gibi belli bir ücret karşılığında. Eskisi gibi parasız değil. Firmaların kurduğu kooperatifin servisleri ortada yok. Gidelim hep birlikte görelim. İnsanlar otobüsten inince nasıl bir perişanlık yaşıyor bakalım. Artık bize bu konuda şikayet bile gelmiyor. Bu durumu Ankarılılar çaresiz kanıksamış durumda."
Büyükşehir: Bizimle ilgisi yok
Olayın geçmişini de anımsamakta fayda var.Ankaralılar, şehirlerarası yolculuklarda, ilgili firmaların servisleri tarafından semtlere kadar ücretsiz taşınırken, Ankara Büyükşehir Belediyesi, Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin (UKOME) aldığı karar gereğince, 17.03.2005 tarihinden itibaren ücretsiz servisler kaldırılmıştı. Bu konuda Tüketici Hakları Derneği de UKOME kararının iptali için idare mahkemesinde dava açıp kazanmıştı. Büyükşehir Belediyesi de firmalardan yeniden belli güzergahlara servis koymasını istemişti. Otobüs firmalarının kurduğu kooperatif tarafından midübüsler alınarak, servisler merkezi yerlere yeniden başlatılmıştı. Şikayetin hedefindekilerin yanıt hakkına saygım sonsuz. Şikayetleri dile getiriyorum, yanıtlarını da yayınlamak üzere bekliyorum.
Son bir not: Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ile görüştüm. Bu konunun kendileri ile hiçbir ilgisi olmadığını söylediler.