Paylaş
Bu sıkıntılar gelir düşüklüğünden, yaşam pahalılığından veya yeterli olabilecek gelirin uygun şekilde yönetimini yapamamaktan da kaynaklanabiliyor. Ailelerle konuşuyorum. “Mutlu mesut AVM’ye gidip, sinirli sinirli eve dönüyoruz” diyorlar. Çünkü çoluk çocuğun isteklerinin sınırı yok! Hele gidilen yer, birer ‘tüketim katedrali’ olan AVM’ler olunca, mağazalar “Haydi, içeri gel de biraz daha para harca!” diyor herkese… Doğası tükenen, her yeri ‘beton ormanlar’ın kapladığı Türkiye’de, kültürel faaliyetleri bile AVM’nin içine hapsedilen Türk insanı büyük bir sınav veriyor aslında. Yaşam mı, ‘yaşam’ boyu tutsaklık mı? Hangisini seçeceğiz?
Tüm bunların yanında anne babalar maddi sıkıntılarla baş etmeye çabalıyor. Onlar için ‘önemli’ olan para, çocuklar için hiç önemli değil. Onlar yalnızca isteklerinin yapılmasını istiyorlar, ama paranın neden böylesine önemli olduğunu da öğrenmeye çabalıyorlar. Peki, çocuklara parayı nasıl anlatacağız? Uzman Psikolog Lale Tuncel ile konuştuk.
Parayı çocuklara nasıl anlatacağız? Aileler “İsteklerinin bir sınırı yok” diye şikayet ediyorlar…
Aslında çocuklar sayı saymayı öğrendiği ve sosyal becerilerinin gelişmeye başladığı 3 yaş itibari ile birer finansçı olma yolundadırlar. Para, kredi kartları, kredi ödemeleri, taksitli alışverişler, banka hesapları, faizler… Aileler para sıkıntıları ile boğuşurken, çocuklar paranın ne olduğunu anlamaya çalışır.
Ne yapmak gerekir peki?
İlk olarak bozuk paraları tanıma, boyutlarından faydalanılarak öğretilebilir. Bununla ilgili eğlenceli oyunlar planlanabilir. 3-5 yaşlarındaki çocuklar için isteklerinin gerçekleşmesi için beklemek çok zordur. Paraları tanırken diğer yandan da istediği bir şeyi satın almak için ‘bekleme’ ve ‘para biriktirme’ becerilerini geliştirmek gerekir. Bunun için biraz sabırlı olmanızda fayda var. Para biriktirme ve istediği şeyi almak için beklemeyi öğretmenin en uygun yolları kumbara oluşturmak ve biriktirilecek miktarla ilgili hedefler koymaktır. Eğer kumbara olarak içi görünen kavanozlar kullanırsanız bu teşvik edici olabilir. Hatta 2 ya da 3 ayrı kavanoz hazırlayarak birinde günlük ufak harcamaları, diğerinde daha uzun vadeli hedefler için biriktirilecek parayı ve hatta diğerinde yardımlar ya da acil ihtiyaçlar için biriktirilecek parayı saklayabilirsiniz. Bunu yaparken her kavanoza konan para miktarını ayarlamak için çocuğunuzun tercih yapmasını sağlayın. Hedefler belirlerken ise, örneğin istenilen bir oyuncak, bunun için çocuğun 1-2 aydan fazla para biriktirmesini beklemeyin. Bu, ilgisini kaybetmesine ve hayal kırıklığı yaşamasına neden olabilir. Okul çağı ile birlikte ise parayı doğru şekilde kullanması gerektiğini öğretin. Buradaki kırılma noktası ise ‘istek’ ile ‘ihtiyaç’ arasındaki farkın çocuğa öğretilmesidir.
Çocuğa bunları da öğretin
- Para; ihtiyaç ve isteklerimize ulaşmada sadece bir araçtır.
- Para; tek başına mutluluğu getirmeyecektir.
- Para; etrafımızdaki kişileri etkilememizi sağlamayacaktır.
- Para; özgüveni, başarıyı, sevilmeyi ve değerli olmayı garanti etmeyecektir.
Aşıdan korkan çocuğu ikna etmenin 5 yolu
Çocuğunuzun aşı olması gerekiyor, ama aşıdan korktuğu için ortalığı ayağa kaldırıyor. Peki, ama ne yapmak gerekir. Uzman Psikolog Ramazan Şimşek çocuklara ne söylenmesi gerektiğini açıkladı.
- Bazı küçük acılar çok yararlıdır. Aşı vurulurken hissettiğimiz gibi.
- Bu aşıdan sonra daha güçlü olacaksın ve hastalanmayacaksın.
- Ben de aşı oldum, böylece birçok mikroptan korunmayı başardım.
- Endişelenmene gerek yok. 10’a kadar sayacağız ve hemen bitecek.
- Ben yanındayım. Senin ne kadar güçlü olduğunu görmek için heyecanlanıyorum.
Haftanın kitabı
‘Kayıp Uygarlık Atlantis’ tam bir tatil kitabı. Çocuklar, çok sevecek.
Yayınevi: Literatür Çocuk
Yazar: L. Thompson-B. Cantell
Tür: Hikâye
Sayfa: 76
Fiyat: 5 TL
Kitabını getir poğaçayı götür
Göçmen Börekçisi’ne bir kitap getirene bir poğaça hediye! Türkiye genelinde yürütülen projenin amacı, Kocaeli’ndeki Süleyman Şah ilkokulu kütüphanesine kitap bağışı yapmak.
Paylaş