Paylaş
◊ Çocuklar hiç tanımadığı kişilerle çevrimiçi oyunlar oynuyor, sohbet ediyor. Onları nasıl kontrol edeceğiz?
Prof. Dr. Arzu Yükselen (Çocuk gelişimi uzmanı):
Çocukların bir video izlerken veya bir oyun oynarken kulaklıkla oynadıklarını görüyoruz. Kulaklığını takan ve kendini sanal ortama kaptıran çocuk, ekranla baş başadır. Dolayısıyla evdekiler, çocuğun ne izlediğini ne oynadığını veya ne dinlediğini bilmezler. YouTube’da bir video izliyorsa o videonun içeriği çocuk için çok zararlı olabilir veya oynadığı çevrimiçi oyunda olumsuz ifadeler kullanılıyor olabilir.
Bu sebeple çocukların bilgisayar başına geçtiği zamanlarda, bilgisayarın sesinin herkes tarafından duyacağı şekilde açık olması çok önemlidir.
Ayrıca çocukların kendi odalarında, yalnız başına bu içeriklere maruz kalmasının da önüne geçilmeli, salon gibi ortak bir alanda oyun oynamasına izin verilmeli. Böylece anne veya baba da çocuğun ne ile ilgilendiğini görebilir ve duyabilir.
◊ Peki, ya oyunların içeriği?
Doç. Dr. Yavuz Samur (Bahçeşehir Üniversitesi öğretim üyesi):
Dijital oyunlar denince aklımıza ilk olarak ‘kötü’ şeyler geliyor. Oysa birçok yararlı dijital oyun da vardır. Oyunun yararlı olması için de ilk olarak içeriğin hangi yaşa hitap ettiğine ve içeriğinde nelerin olduğuna bakmak çok önemlidir. Oyunun üzerinde +18 etiketi varsa ve henüz 18 yaşına bile gelmemiş olan küçük bir çocuk bu oyunu oynuyorsa ondan olumsuz etkilenmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle ilk kuralımız yaşa uygunluktur. Sonrasında da içeriğe bakmak gerekir. Çocuğun oynayacağı oyun yaratıcı düşünmeyi, strateji geliştirmeyi, hızlı düşünüp hızlı karar verebilmeyi, problem çözme becerilerini geliştiriyorsa yararlı bir oyundur.
Prof. Dr. Selçuk Özdemir (Gazi Üniversitesi öğretim üyesi):
Bir çocuğun, oyun oynayarak merak ettiği bilgileri araması ve araştırması, düşündüklerinin yanıtını deneme ve yanılma yöntemiyle araması önemlidir. Bu çağ, çocuklara kendi bulduğumuz soruların mutlak yanıtlarını ezberlettiğimiz bir çağ değildir. Çocukların da korkmadan sorgulaması gereken eğitsel yaklaşımları, bilgisayar oyunları desteğiyle de sağlayabiliriz.
◊ Çocukların en çok zaman geçirdikleri dijital platformların başında Youtube geliyor. Peki ya Youtube içerikleri?
Doç. Dr. Yavuz Samur: Aynı durum YouTube için de geçerli. Eğer çocuklar, yaşlarına uygun olmayan videolar izliyorlarsa bu onlar için zararlıdır. Hele hele bu içerikleri kulaklıkla izliyorsa, anne baba çocuğunun YouTube’da nasıl zaman geçirdiğini bilemez. Bu sebeple kulaklığı önermiyoruz. Öte yandan çocukların dijital ortamlarda ne yaptıkları, ekran karşısında ne kadar zaman geçirdiklerinden daha önemli.
Eğer bir çocuk, YouTube’da sadece başkalarının hazırladığı içeriği izliyorsa bu bir ‘tüketim’dir, ama bir içeriği eyleme dönüştürüyorsa bu ‘üretim’ olur. Örneğin çocuğun YouTube’da “En büyük kâğıt gemi nasıl yapılır?” diye bir video izlediğini farz edelim. Kendisi o videodan hareketle bir kâğıt gemi yaparsa bu üretime dönüşür.
Tabii bu durum, çocuğun ekran karşısında sabahtan akşama kadar gemi videosu izlemesi ve sürekli gemi yapması anlamını taşımaz. Denge çok önemlidir. Çocuk ne kadar ‘ekranlı etkinlik’ yapıyorsa, o kadar da ‘ekransız etkinlik’ yapmalıdır.
Hadi gidelim
Niloya renkli balıklar müzikali
Çocukların çok sevdiği Niloya ve arkadaşları bu kez eğlenceli bir sualtı macerasıyla sahnede.
Yer: Ankara-Göksu Açıkhava Parkı
Tarih: 5 Ağustos Cumartesi
Saat: 20.00 Yaş: 2+
İletişim: (0542) 652 24 45
Fiyatı: 122,50 lira
Çocuklarınızla deneyimleyin
Google Türkiye, Evliya Çelebi’nin gezdiği şehirleri görselleştirmek amacıyla bir sayfa hazırlamış. Her şehri tek tek görebileceğiniz haritayı çocuklarınızla deneyimleyin. Sayfaya googlemaps/evliyacelebiseyahatnamesi bağlantısından erişebilirsiniz.
Haftanın kitabı
Renkler” adlı bu bebek kitabı, birbirinden renkli hayvanlarla rengârenk bir deneyim sunuyor.
Yayınevi: Redhouse Kidz
Yazan ve resimleyen: Jane Foster Tür: Bebek kitabı Yaş: 0-3 Sayfa: 24 Fiyatı: 52.50 lira
Paylaş