GÜNDEMİMİZİ keşke bir uçak kazası değil de artık olmayınca yadırgadığımız kadar içimize işlemiş olan "siyasi" tartışmalar değiştirseydi.
Ancak yaşam varsa kaza da var.
Kaza var ama "kazayı azaltmak için elinizden gelen önlemi almak" da var. Bizim gibi "kaderci" toplumların eksiği oradadır.
Türk Hava Yolları’na ait Tekirdağ isimli Boeing 737-800 tipi yolcu uçağının dün Amsterdam’ın Schiphol havalimanına inerken düşmesi (buna kaza diyenler de var) böyle bir "tedbir eksiği" nedeniyle midir yoksa olayın teknik bir nedeni mi vardır, henüz bilmiyoruz.
Uçak kazalarının gerçek nedenini ortaya çıkarmak genellikle uzun ve yoğun bir teknik çalışmayı gerektirdiği için belki bunu da, olayı nerdeyse unuttuğumuz sırada öğreneceğiz.
Bugünlük sevineceğimiz tek şey, 127’si yolcu, 7’si mürettebat olmak üzere 134 can taşıyan uçağın uğradığı kazaya rağmen ölü sayısının -göreceli olarak- düşük kalmasıdır. Çünkü bir uçak kazasından normal olarak sağ kurtulmaktır mucize olan.
Olayın ardından bizim Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinin yaşadığı şaşkınlığa ve dağınıklığa değinmeye gerek yok. Çünkü bu sadece onların değil, "organize olma"yı ve "önceden hazırlanmayı" hálá içselleştirememiş olan toplumumuzun yaygın bir gerçeği.
Bir başka deyişle, Ulaştırma Bakanlığı kötü de öteki kurumlarımız iyi mi?
Eğer "iyi" diyorsanız, her an büyük bir depremle yıkılma tehdidi içinde olan 10 küsur milyonluk İstanbul’da yaşayan insanlara "deprem anında nasıl davranacaklarına" ilişkin eğitim verildiğini hiç duydunuz mu?
Hangi kurumumuzda insanlara "ilkyardım nasıl yapılır" konusunda eğitim veriliyor?
Bunlar felaket -veya kaza- meydana geldikten sonrasına ilişkin olanlar.
Ya kazayı önlemeyi amaçlayanlar?
Biz hálá "Bir şey olmaz abi!"ciyizdir.
Onun için söyledik, "Bizim gibi kaderci toplumlar önlem almayı düşünmez" diye.
Amsterdam’daki kazanın insanı üzen bir başka tarafı daha var:
Türk Hava Yolları (THY) bugünkü iktidar döneminde -içerideki kadrolaşmalar dışında- topluma beklentilerden çok daha iyi hizmet veren bir kuruluşumuz. Yabancı havayollarıyla uçanlar bilirler. THY’nin ortalama hizmet kalitesi, ötekilerle kıyaslanmayacak kadar iyi. Nitekim giderek hem dünyaya daha fazla açılıyor hem de büyüyor.Yaptığı reklam kampanyaları da fevkalade çağdaş.
Kazanın tam bu sırada meydana gelmesi o yüzden ikinci bir talihsizlik oldu.
Gerçi THY’nin "kaza" yönünden sicili, onu en iyiler arasına koymaya müsait değil. Ama dünya yüzünde uçağı kaza yapmamış bir havayolu var mı diye aradık, biz bulamadık.
Bu kaza için söylemiyoruz, çünkü sebebi bilmiyoruz ama bu kazanın, "önlemler"i bir kere daha gözden geçirmeye yol açmasını bekliyoruz.