Zorlu: Tehditlerden fırsatlar yarattık

FARKLI sektörlerdeki 46 şirkete sahip Zorlu Holding, 2001'de oluşan tehditleri fırsatlara dönüştürebilen gruplardan. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, 2001 yılında grubun toplam 1 milyar dolar olan ihracat hedefini, 2002 yılı için 2.2 milyar dolar olarak belirlediklerini söyledi.

TEKSTİLDEN elektroniğe, enerjiden finansa değişik sektörlerde faaliyet gösteren 46 şirketi bünyesinde barındıran Zorlu Holding, kriz yılı 2001'de oluşan tehditleri fırsatlara dönüştürebilen gruplardan. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, 2001 yılında 1 milyar dolar olan ihracat hedefini, 2002 yılı için 2.2 milyar dolar olarak belirlediklerini söyledi. Kriz dönemlerinde bile hedeflerini sürekli güncellediklerini belirten Ahmet Zorlu, ‘‘Bu gibi zor zamanların en önemli noktası, tehditlerden fırsatlar yaratabilecek bir vizyona sahip olmaktır’’ dedi.

İhracata ağırlık vererek ekonomik krizden minimum düzeyde etkilendiklerini söyleyen Zorlu, grup şirketlerinden Vestel'in üretiminin yüzde 90'ının, tekstil üretiminin de yüzde 80'inin ihraç edildiğine işaret etti. Devletin ihracatçının önünü açacak tedbirleri bir an önce alması gerektiği uyarısında bulunan Ahmet Zorlu, ‘‘Ekonomik krizin de gösterdiği gibi, ihracat Türkiye için hayati önem taşıyor’’ dedi.

‘‘En önemli sermayemiz insan kaynağımız’’ diyen Zorlu, kriz döneminde işçi çıkarmak yerine, yeni yatırımlar ve işçi alımlarıyla istihdam yaratmayı sürdürdüklerini belirtti. Türkiye'nin karşı karşı olduğu en önemsi sorunlardan birinin işsizlik olduğuna dikkat çeken Zorlu, işsizliğin ve kötü ekonomik şartların sonucu olarak yaşanan beyin göçünün Türkiye için büyük bir kayıp olduğunu söyledi.

Zorlu, ‘‘Kriz döneminde dahi Urfa ve Denizli'de tekstil, Lüleburgaz'da enerji, Manisa'da beyaz eşya yatırımlarını tamamlayarak binlerce kişiye istihdam olanağı, ülkeye ihracat potansiyeli yarattık’’ dedi.

ÜRETİMSİZ EKONOMİ OLMAZ

Türkiye ekonomisinin içinde bulunduğu krizden, üretim-istihdam-ihracat modelini geliştirip uygulayan şirketlerle çıkabileceğini söyleyen Zorlu, şöyle konuştu:

‘‘Biz, üretiyor, istihdam yaratıyor, ihracat yapıyor ve Türk ekonomisine katma değer sağlıyoruz. İçinde bulunduğumuz bu belirsizlik ortamında piyasının ve ekonominin durumunu büyük ölçüde tüketicinin kurumlara olan güveni belirleyecek. Reel sektör Türkiye ekonomisinin can damarıdır. Üretimsiz bir ekonomi düşünülemez. Üreten, istihdam yaratan ve ekonomiye hayat veren reel sektörün desteklenmesi büyük önem taşıyor. Bir an önce reel ve finans sektörünün elele vermesi ve devlet kuruluşlarının da desteğiyle Türkiye ekonomisini düzlüğe çıkaracak projeler üretilmesi gerekiyor.’’

VESTEL İHRACATLA GÜÇLENDİ

2001 yılının bir çok olumsuzlukla başladığına işaret eden Zorlu, elektronik ve beyaz eşyanın bu yıl önemli bir sınavdan geçtiğini söyledi. Zorlu, ‘‘Bu zorlu dönemde Vestel, üretiminin yüzde 90 gibi büyük bir çoğunluğunu yurt dışına sattığı için iç pazardaki daralmalardan en az etkilenen şirketlerden biri oldu. İç pazardaki genel daralmaya rağmen Vestel, ihracatından da aldığı güç ile iç pazardaki pazarlama faaliyetlerine ve markasına olan yatırımlarını devam ettirdi’’ diye konuştu.

Krize rağmen Vestel'in AR-GE yatırımlarına ve çalışmalarını sürdürdüğünü belirten Ahmet Zorlu, şöyle konuştu:

‘‘Teknolojimizi dünya çapında genişletmek üzere, Silikon Vadisi'nde, Tayvan ve İngiltere'de de Ar-Ge merkezleri kurduk. Diğer Ar-Ge merkezlerimiz ise Manisa ve İzmir Serbest Bölge'de. Ar-Ge'ye yatırım yaparak kendi teknolojisini kendi üreten Vestel, Internet TV, Internet Terminal, Plazma TV, DVD Player ve Replay TV gibi ileri teknolojide ürünler geliştiriyor.’’

2000 yılında 548 milyon dolarlık ihracat yapan Vestel, kriz yılı 2001'i de yaklaşık 1 milyar dolarlık ihracatla kapamaya hazırlanıyor. 100'üz üzerinde ülkeye ihracat yapan Vestel, özellikle Almanya, İngiltere, Fransa gibi Avrupa'nın en gelişmiş ülkelerinde yüzde 20, dünyada yüzde 5 pazar payına sahip. Vestel'in elektronikte hedefi yıllık 5.5 milyon adet olan televizyon ve monitor üretimini 7,5 milyon adete yükseltmek.

Bu yıl 460 bin adet buzdolabı üreten Vestel, bunun yüzde 60-70'ini ihraç ediyor. 2002'deki hedef, bu rakamı 1 milyon adete çıkarmak. Vestel, 2005 yılında 6 milyar dolarlık ihracat hedefliyor.


Zorlu'nun kriz reçetesi


Hedefleri sürekli güncellemek.

Tehditlerden fırsatlar yaratabilen bir vizyona sahip olmak.

Dinamik ve güçlü bir yapı.

Tüketicilerle iletişimi daha da artırmak.

Müşterinin memnuniyet çıtasını yukarı çekmek.

Güvenilir markalar yaratmak.

Ekip çalışmasına ve insana çok önem vermek.

En önemli sermayenin insan kaynağı olduğunu unutmamak.

Tüm çalışanların grubun hedeflerini benimsemesini sağlamak.


Finansta da büyüyecek


1997 yılında Denizbank'ı alan Zorlu Grubu, bu yıl bankacılık sektöründe yaşananların da 2002'de yeni fırsatlar yaratacağına inanıyor. Kapanan ve birleşen bankaların sektörde yaratacağı gelişme ve büyüme fırsatlarından bünyesindeki Denizbank ile yararlanmayı planlıyor. 1997 yılında Zorlu'ya geçtikten sonra 5 yıllık bir stratejik plan yapan Denizbank'ın Kasım 2001'de aktif büyüklüğü 1 milyar dolar, özkaynakları 160 milyon dolar civarında bulunuyor. Banka Türkiye genelinde 50 şubeyle hizmet veriyor.


Zorlu tekstilde Avrupa'da en büyük


ZORLU Holding Tekstil Grubu'nun entegre üretim tesisleri Avrupa'nın en büyük, dünyanın ise üçüncü büyük üretim tesisleri. Üretim tesislerinin toplamı 1 milyon 200 bin metrekare kapalı alana ulaşıyor. Bu tesislerde, yılda 250 milyon metrekaresi perde olmak üzere, 600 milyon metrekare tekstil üretiyor.

Tekstil grubu 2002 yılında kendi markası ile başta Rusya olmak üzere tüm komşu ülkelerde ve Türki Cumhuriyetlerinde pazarlama faaliyetlerini artırmayı, bu ülkelerde satış ofisleri ve depolar kurmayı planlıyor. Zorlu, önümüzdeki yıllarda Linens mağazalarının sayısını da 100'e çıkartmayı hedefliyor. Grubun, Fransa'dan ABD'ye, Güney Afrika'dan Almanya ve Hollanda'ya kadar çeşitli ülkelerde ev tekstili ve elektronik alanında üretim tesisleri ve pazarlama şirketleri bulunuyor.

Zorlu Grubu, Güneydoğu Anadolu'daki ilk yatırımını da kriz yılı olan 2001'de gerçekleştirdi ve Şanlıurfa'da bir nevresim konfeksiyon fabrikası açtı.
Yazarın Tüm Yazıları