MAGIC Life'ın kurucularından Cem Kınay, 11 Eylül'ün de etkisiyle dünyadaki turistlerin bu yıl nereye gideceği konusunda geç karar verdiğini belirterek, turizimcilere ‘‘paniğe kapılıp, fiyatları indirmeyin’’ uyarısında bulundu.
YAKLAŞIK 12 yıl önce Cem Kınay ve Oğuz Serim tarafından kurulan Magic Life, bugün 6 ülkede faaliyet gösteren 20 bin yatak kapasiteli bir turizm zinciri haline dönüştü. Magic Life'ın kurucularından Cem Kınay, 11 Eylül'ün de etkisiyle dünyadaki turistlerin bu yıl nereye gideceği konusunda geç karar verdiğine dikkat çekerek, paniğe kapılarak fiyatlarını kırmamaları konusunda turizmcileri uyardı.
Cem Kınay, ‘‘Turist geç karar verince, bazı otelci arkadaşlar dolulukları yakalayamayacağını düşünerek fiyat indirimine giderek, sektöre zarar veriyor. Turist gelecek, geç de olsa gelecek. Fiyatları aşağı çekmeyelim’’ dedi. Magic Life'ın patronu Cem Kınay ile turizm sektörünü ve yeni projelerini konuştuk.
Kriz iç turizmi nasıl etkiledi?
- Türkiye'de geçen yıl yaşanan ekonomik krizden Türk tüketicisi de çok etkilendi. Ancak bu yıl Türk tüketicisinin de tatile ihtiyacı var. Geçen yaz krizin şokundaki Türk tüketicisinin tatili düşünecek hali yoktu. Ancak bu yıl onların da gerçekten tatile ihtiyacı var. Geçen yılki gibi olmayacak, en azından daha iyiye bir gidiş görünüyor. İnsanlar da bu iyi gidişten olumlu etkileniyor. Tatil insanların eninde sonunda muhakkak yapması gereken, en azından 3-5 gün zaman ve para ayırdığı bir dönem. Krizden mutlaka etkileniyor, ama inanın başka tüketim malzemeleri krizden daha çok etkilendi.
Kriz nedeniyle geleceğe dönük planlarınızda değişiklik oldu mu?
- Krizin etkilerini azaltmak mümkün değil, ama orta ve uzun vadedeki konularımıza odaklanmaya devam ettik. Bir taraftan günlük sorunlarla başederken, diğer taraftan orta ve uzun vadedeki hedeflerden vazgeçmemek lazımdı. Ancak bazı ülkelerde turistlerin geç karar vermesi, planlarımızda sıkıntı yaratıyor.
Turist çekmek için başvurulan fiyat indirimlerini nasıl karşılıyorsunuz?
- Yaşanan son olayların etkisiyle turist hangi ülkeye gideceğine, nasıl gideceğine karar vermekte gecikiyor. Böyle olunca bazı otelci arkadaşlar dolulukları yakalayamayacaklarını düşünerek fiyat indirimine gidiyor. Bu da sektöre zarar veriyor. Bu yıl bizim paniğe kapılmadan sakin beklememiz ve ne olursa olsun 'Fiyatlarımızı indirelim' demememiz gerekiyor. Son yıllarda zaten fiyat istikrarını sağlayamadık. 2000-2001 yıllarında fiyat istikrarını biraz yakalamaya başlamıştık, bunu devam ettirmemiz gerektiğini düşünüyorum. İnsanlar gelecek, geç de olsa gelecek, fiyatları aşağı çekmeyelim. Fiyat kırmanın Türkiye'ye ve Türk turizmine artı birşey getirmediğini de sektör olarak gördük.
2002 nasıl geçiyor? 2003'ten neler bekliyorsunuz?
- 2002 yılında sektörde yüzde 15'lik bir artış bekleniyor. Bu planları yakalamız için belki de normalden daha çok çalışmamız gerekiyor. Ama 2002'yi kaybedilmiş bir yıl olarak görmüyorum. İnsanlar geç rezervasyon yapıyor, ama İspanya, Yunanistan ve Türkiye kıyaslamasında Türkiye'nin daha çok şansı olduğunu düşünüyorum. Fiyatlarımız onlara göre daha avantajlı zaten.
Türkiye'de turizm konusunda gerekenler yapılıyor mu?
- Kısa süreli sıkıntılarla orta ve uzun vadeli hedeflerden uzaklaşmamak lazım. Türkiye'de bir master plan çıkarmak gerek. Hangi bölgeler yatırıma açılmalı, hangi tür teşvikler verilmeli, hangi yatırımlar desteklenmeli bunlar belirlenmeli. Turizm istisnasız her ülkede teşvik edilen bir sektör. Türkiye'nin de bunu yapması gerekiyor. Turizmin Türkiye için önemi son yıllarda anlaşıldı. Türkiye'nin ileri dönük büyümesi ve gelişebilmesi için turizmin de çok önemli bir sektör olduğunun farkına varıldı.
Magic Life, 2001'i nasıl tamamladı, 2002'deki hedefleriniz neler?
- 2001'de Magic Life olarak yüzde 25-26'lık bir büyümeyi yakaladık. Bu yıl da bütün Magic Life'larda yüzde 15'lik bir büyüme planlıyoruz. Şu ana kadar planlarımızda bir değişiklik yapmadık. Zor olacağını biliyoruz ama ona rağmen büyüme hedefimizi değiştirmiyoruz. Müşterilerimizin yüzde 95'i Avrupa ülkelerinden geliyor. O nedenle, Türkiye'deki ekonomiden çok Avrupa'daki genel ekonomik gidişattan etkileniyoruz.
Gündeminizde yeni ülkeler, yeni tesisler var mı?
- Bu yıl Mısır'da ilk kulübümüzü açtık. Magic Life Rodos'u mayıs başında hizmete soktuk. 45 metrelik yatımız mayıs sonunda seferlerine başlayacak. Bu dördüncü yatımız en büyüğü olacak.
Türkiye'ye kaç turist getiriyorsunuz?
- Geçen yıl Magic Life olarak 230 bin turist getirdik Türkiye'ye. Yılboyunca bütün tesislerimize gelen turist sayısı ise 420 bin.
Ortağımız TUI sayesinde yüzde 100 büyüdük
TUI ile ortaklığınızda beklediğinizi bulabildiniz mi?
- 2001 yılının sonunda dünya turizm devi TUI'yle işbirliğine gittik. Bu işbirliğiyle Magic Life'ların Avrupa ülkelerindeki pazarlamasını TUI üstlendi. Bu çerçeve içerisinde bugün Magıc Life kulüpleri Avusturya, Almanya, İngiltere, Belçika, İsviçre, Hollanda, Polonya'da pazarlanarak, bu ülkelerin çoğunda özel Magic Life kataloğu pazara sunulmaya başladı. Alman TUI ile işbirliğimiz çok iyi gidiyor. Magic Life olarak 2000-2001 yılında, 1999'a göre toplam yüzde 100 büyüdük. 2001'den itibaren öncelikle kuvvetli olduğumuz pazarlarda daha kuvvetli olmaya çalıştık. Bunun dışında Avusturya, Almanya, İngiltere, Belçika, İsviçre, Hollanda gibi pazarlarda da iki yıldır daha aktif olmaya başladık. Bunu da bize TUI sağlıyor. TUI'nin 7 Avrupa ülkesinde özel kataloğu çıkıyor. Üç yıl önce aldığımız bu stratejik kararımızın bugün doğru olduğunu görüyoruz. Aldığımız bu işbirliğini daha sağlamlaştırmaya ve derinleştirmeye odaklandık.
CEM KINAY
Merkezi Avusturya'da bulunan Gulet Holding'in patronu Dr. Cem Kınay, 1958 İstanbul doğumlu. 1977 yılında Avusturya Lisesi'nden mezun olduktan sonra tıp eğitimi için Viyana'ya gitti. 1984 yılında Viyana Üniversitesi'nden mezun oldu ve aynı üniversitede doktorluk yapmaya başladı. 1987 yılında bir yandan doktorluk yaparken, diğer yandan arkadaşı Oğuz Serim ile birlikte Gulet şirketini kurarak turizme sektörüne girdi. 1990'da Magic Life Club zincirinin ilk halkası kuruldu. Cem Kınay, merkezi Viyana'da bulunan Magic Life Club'ın kurulmasından sonra doktorluğu bırakarak turizme ağırlık verdi. Magic Life Der Club International, iki yıl önce de merkezi Almanya'da bulunan dünyanın en büyük tur operatörlerinden TUI ile ortak oldu. Magic Life'ın bugün 6 ülkede, 20 bin yatak kapasiteli 23 kulübü ve 5 bin 500 çalışanı bulunuyor.