Sabunla dünyanın zirvesine yerleştik

EVYAP, yıllık 300 bin ton üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük sabun üreticisi durumuna geldi. Evyap, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde de toplam üretimiyle dünyanın en büyük ilk beş firması arasında yer alıyor.

Evyap Yürütme Kurulu Başkanı Mehmed Evyap, önce dünyada ilk üçe girmeyi, sonrasında da ilk iki firmadan biri olmayı hedeflediklerini söyledi.

YAKLAŞIK 250 milyon dolar ciroya sahip Evyap, ulaştığı yıllık 300 bin ton üretim kapasitesiyle bugün dünyanın en büyük sabun üreticisi.. Evyap, kişisel bakım ve temizlik ürünlerinde de toplam üretimiyle dünyanın en büyük ilk beş firması arasında yer alıyor. Evyap Yürütme Kurulu Başkanı Mehmed Evyap, önce dünyada ilk üçe girmeyi, sonrasında da ilk iki firmadan biri olmayı istediklerini söylüyor.

1.3 milyar dolarlık kişisel bakım ve 700 milyon dolarlık Türkiye pazarının lider markalarına sahip Evyap, geçtiğimiz aylarda yeniden yapılanma sürecine girerek, kurumsal imajını ön plana çıkarmaya başladı. Buradaki amaçlardan biri de, halen 250 milyon dolar olan yıllık ciroyu, 5 yıl içinde ikiye katlamak... Mısır ve Ukrayna’da da üretim tesisleri bulunan Evyap, cirosunun yüzde 65’ini yurtdışından sağlıyor.

Evyap’ın kurucusu Mehmet Rıfat Evyap’ın torunu, ailenin üçüncü kuşak yöneticisi Mehmed Evyap ile firmanın geleceğe dönük hedeflerinin yanısıra temizlik ve kişisel bakım ürünleri pazarını da konuştuk.

Erzurum’da kurulan Evyap bugünlere nasıl geldi?

- 77 yaşındaki Evyap, dedemiz Mehmed Rıfat Evyap tarafından Erzurum’da kurulmuş. Üretim için gerekli hammaddeyi İzmir ve İstanbul’dan getirmiş. Bu konuda sık sık sorunlar yaşamaya başlayınca da 1943’de İstanbul’a gelmiş ve Vaniköy’de üretime başlamış. Bir süre değişik yerlerde üretim yaptıktan sonra, 1975 yılında Ayağaza’nın temellerini atmış. 1950’lerin sonunda Arko markalı krem, 1967’de Duru markalı sabunlar üretilmiş.

Devlerin rekabet ettiği temizlik sektöründe dünyadaki yeriniz neresi?

- Evyap Ayazağa, son 25 yıldır yapılan yatırımlarla dünyanın en büyük sabun tesisi haline geldi. Yıllık 300 bin tonla, Avrupa Birliği ülkelerinin tüm sabun ihtiyacını tek başına üretebilecek bir kapasiteye sahip. Bugün, Türkiye, Türk Cumhuriyetleri, Doğu Avrupa, Balkanlar, Rusya, Ukrayna ve Ortadoğu’nun sabunda pazar lideriyiz. Dünyada temizlik ve kişisel bakım ürünlerinde ilk 5 büyük üretici arasındayız. Hedefimiz ilk üçten biri olmak. Önümüzdeki 15 yıllık dönemde ise ilk ikiye girmememiz için hiçbir neden yok.

İhracat yaptığınız ülkelerde pazar payınız ne kadar?

- 106 ülkeye ihracat yapıyoruz. Bu ülkelerin 25’inde çeşitli kategorilerde ilk sıradayız. Rusya’da sabun ve tıraş ürünleri, Ukrayna’da sabun, tıraş ürünleri ve diş macunu, Balkanlar ve Doğu Avrupa’da sabun, Türk Cumhuriyetleri’nde sabun, Ortadoğu’da sabun ve kozmetikte ilk ikiden biriyiz. Yurtdışındaki bütün satışlarımız kendi markamızla. Private lebel ürünlerin payı yok denecek kadar az. Duru, Arko, Fax, Sanino, Savoy, Evy markalarımız Rusya ve Ukrayna’da da tanınıyor.

Yıllardır markalarınız ön plandayken, son aylarda neden Evyap’ı kurum olarak öne çıkarıyorsunuz?

- Üç temel hedefimiz var. Birincisi, aile şirketinde çok kritik bir konu olan kuşak geçişini sağlamak. İkincisi icraatta hızlanmak. Üçüncüsü kurumsallaşmak. Sonuçta da 5 yılda ciromuzu ikiye katlamak. Evyap’taki değişim ihtiyacının tanımlanmasından sonra Cengiz Solakoğlu, Cem Kozlu, Nevzat Tüfekçioğlu gibi değerli isimler Yönetim Kurulu’muza katıldı. Bugüne kadar Evyap Ailesi, işleriyle öne çıkmış. Bugün firma konusunda lider. Markalarımız çok iyi tanınıyor ama bunları kimin ürettiği konusunda fikir sahibi olan az. Anadolu’da bir dükkanda Evyap’tan geliyorum diyoruz yüzüme bakıyor, ama Duru sabunlarından geldik deyince buyur ediyor. Artık bu bilinen markaların arkasındaki kurumun da bilinmesini istiyoruz.

250 milyon dolar cironun yüzde 65’i yurtdışından

Cironuzun ne kadarı yurt dışı faaliyetlerinizden?

- Yaklaşık 250 milyon doları bulan yıllık ciromuzun yüzde 65’i yurt dışından. Pazarların gelişmeye açık yapısı bizi bu noktaya getirdi. Mısır, Ukranya, Türkiye ve diğer ülkelerdeki satış personellerimizle birlikte toplam çalışanımız 2 bin 700’e ulaştı.

Birçok üründe pazar lideriyiz

Türkiye’de pazardaki konumuzun nasıl?

- Bine yakın ürün çeşidimiz var. Sabunda yüzde 30 pazar payı ile lideriz. Cilt bakım ürünlerinde yüzde 35, krem pazarında yüzde 40, tıraş ürünlerinde yüzde 60 pazar payına sahibiz. Şampuan pazarında 2-3 yıldır varız ve hedef ilk üçe girmek. Sağlık ürünleri pazarına da Evy markalı ürünlerimizle bu yıl başında giriş yaptık. Pazar payımız yüzde 8, hedefimiz ilk ikiye girmek.

Mısır, Afrika’ya açılan kapımız

Yurtdışında başka üretim tesisi düşünüyor musunuz?

- Şu an için önceliğimiz bulunduğumuz ülkeler. Türkiye’de uzun süre üretim yaptıktan sonra 2002’de Mısır, 2003’te Ukrayna tesislerini devreye aldık. Önce bunları geliştirip, eksiklerini tamamlayacağız. Mısır’daki şirketimiz Evyap’ın Afrika’ya açılan kapısı olacak. Afrika pazarı bugün dünyada gelişmeye ve büyümeye en açık pazarlardan biri.

Kaliteli sabunla Rus madencileri kazandık

Yurtdışına ilk açılmanız nasıl oldu?

- 1980’lerde ilk ihracat İran’a yapılmış. 1980’lerin sonunda Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından hızlı ve uzun vadeli bakışla Ukrayna ve Rusya’ya yerleştik. Sovyetler’de ellerini yıkayacak sabun bulamayan madenciler ayaklanınca, Gorbaçov ihale açılmasını istemiş. Biz de bu ihalede beklediklerinin üzerinde kalite ve çeşitte ürün sunduk.

Bizi başka bir ürün grubunda görmeniz zor

Başka bir sektörde yatırımı hiç düşündünüz mü?

- Kişisel bakım ve temizlik ürün pazarında potansiyel ürünleri değerlendiriyoruz. Ancak odaklanmamızı kaybetmek istemiyoruz. Bizi çok farklı bir ürün grubunda görmeniz zor. 2003’de devreye aldığımız bir liman yatırımımız var. Limanın müşterilerinden biri Evyap, ama başka müşterileri de var. Sabunun hammaddesinin yüzde 99’u deniz yoluyla ülkeye geliyor.

MEHMED EVYAP

Evyap Sabun, Yağ, Gliserin Sanayi ve Ticaret Yürütme Kurulu Başkanı Mehmed Evyap, 1976 İstanbul doğumlu. Robert Koleji bitirdikten sonra Koç Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü’nden mezun oldu. Çalışma hayatına 1997’de ailesine ait Evyap International Dış Ticaret Şirketi’nin pazarlama bölümünde başladı. 2000 yılında Proje Müdürlüğü, 2001’de Finans İç Satış ve Satınalma bölümlerinin yönetimini üstlendi. 2003’de Pazarlama, İç Satış, Finans, Bilgi Sistemleri ve Satınalmadan sorumlu İcra Kurulu Üyesi oldu.
Yazarın Tüm Yazıları