P&G: Türkiye’de büyüme motorumuz güzellik olacak

P&G, P&G Beauty çatısı altında topladığı güzellik ürünleriyle Türk pazarında da büyümeyi hedefliyor.

P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölge Başkan Yardımcısı ve Türkiye Genel Müdürü Saffet Karpat, temizlik ve kişisel bakım ürünlerinde 300’e yakın markayı pazarlayan P&G’nin, tüm dünyada cirosunun yarısını ‘güzellik’ten sağlamayı planladığını, bu stratejinin Türkiye için de geçerli olduğunu söyledi.

TÜRKİYE’de giderek büyüyen güzellik ve kişisel bakım ürünleri, uluslararası devlerin de dikkatini çekiyor. Hızlı tüketim malları sektöründe Türkiye’de faaliyet gösteren Procter & Gamble (P&G), P&G Beauty çatısı altında topladığı güzellik ürünleriyle Türk pazarında da büyümeyi hedefliyor. Kadın bakım ürünlerinde yoğunlaşan P&G, geçtiğimiz ocak ayında 57 milyar dolara Gillette’yi alarak dünyanın en büyük tüketim ürünleri şirketi oldu.

P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölge Başkan Yardımcısı ve Türkiye Genel Müdürü Saffet Karpat, temizlik ve kişisel bakım ürünlerinde 300’e yakın markayı pazarlayan P&G’nin, tüm dünyada cirosunun yarısını ‘güzellik’ten sağlamayı planladığını, bu stratejinin Türkiye için de geçerli olduğunu söyledi. Dünyada güzellik sektörünün cirosunun 200 milyar doları bulduğunu ve pazarın sürekli büyüdüğünü söyleyen Karpat, ‘Güzellik ürünleri Türkiye’de ciromuzun yüzde 30’unu oluşturuyor. Hedef bu rakamı yüzde 50’lere taşımak’ dedi. Karpat, 2004 yılı cirosu 51.4 milyar doları aşan P&G’nin cirosunun yüzde 30’unu, 17.1 milyar dolarını güzellik ürünlerinden sağladığına işaret etti. ‘P&G’nin dünyada güzellik ve kişisel bakım ürünleri P&G Beauty çatısı altındaydı. Türkiye’de de bunu yaptık’ diyen Saffet Karpat ile P&G’nin bundan sonraki stratejilerini, güzellik ve temizlik ürünleri pazarını konuştuk.

P&G, neden güzellik ürünlerine daha fazla ağırlık verme kararı aldı?

- Dünyada bu sektör 200 milyar dolara yakın bir ciroya sahip. 2005 yılında global satışımızın yüzde 50’sinin P&G Beauty markalarından gelmesini hedefliyoruz. Yani ciromuzun yarısı güzellik ve kişisel bakımdan olacak. Bu Türkiye için de geçerli. 70’lerin sonunda asıl işimiz kumaş ve ev bakımı kategorisindeki temizlik ürünleri üzerineydi. Bugün bu kategori, işimizin sadece üçte biri. 25 yıl önce, dünyada 1 milyar dolar olan güzellik işimiz vardı. Bugün, P&G Beauty şemsiyesi altındaki markalar, 180 ülkedeki kadın ve erkeklere günde 2 milyar kez ulaşıyor.

Güzellik kategorisi nasıl bu kadar hızlı büyüdü?

- Son 20 yılda güzellik kategorisi, büyüme motorlarımızdan biri haline geldi. Son 3 yılda P&G Beauty yüzde 50 büyüdü. Hem kendi markalarımız, hem de birleşme ve satın almalarla bünyemize eklenen markalar sayesinde oldu. P&G ana sektörlerinde büyümenin yanı sıra güzellik ve kişisel bakım sektöründe lider olma hedefinde. Clairol, Wella ve Gillette’in alınması bu yönde atılmış adımlar.

Kozmetik markalarınızı niye ‘P&G Beauty’ adı altında topladınız?

- Dünyada P&G’nin bütün güzellik ve kişisel bakım ürünleri P&G Beauty çatısı altında. Türkiye’de de bunu yaptık. Her yıl Japonya, İngiltere, saç boyaları, cilt ve saç bakımı ürünleri konusunda binden fazla patent başvurusunda bulunuyoruz. P&G Beauty olarak global bilgi birikimizi Türkiye’ye de getirerek güzellik sektörünün hizmetine sunuyoruz. P&G Beauty’nin 180 ülkenin kadınlarına ve erkeklerine günde iki milyardan daha fazla kez ulaşıyor.

P&G International içinde Türkiye’nin ağırlığı nedir?

- Yeni yatırım dışında, her yıl ortalama 15-20 milyon dolarlık yatırım yapıyoruz. 25 ülkeye, 150 milyon dolar ihracat yapıyoruz. Firmamız son on yılda 3 kat büyüdü. Türkiye operasyonu çok başarılı. P&G içinde hem dünya hem bölge için önemli ve büyük bir operasyonuz. P&G 160 ülkede, yaklaşık 85 tesiste üretim yapıyor. P&G Türkiye, Orta ve Doğu Avrupa, Ortadoğu, Afrika bölgesinde ilk üçte. Büyüklük olarak Türkiye dünyada ilk 20 P&G şirketi arasında. Türkiye hem nüfus, hem de ekonomi olarak hızlı büyüyor. Türkiye’den Orta Asya ve Kafkasya’yı yönetiyoruz.

Türkiye’de şampuan pazarı 350 milyon YTL

Türkiye’de şampuan pazarının büyüklüğü nedir?

- 350 milyon YTL civarında. Bu da kişisel bakım pazarının yüzde 20’sini oluşturuyor. Ortalama kışın haftada bir, yazın haftada iki kez saç yıkaması yapıldığı hesabıyla kişi başına tüketim yıllık 650 gram. Ancak, pazar yılda yüzde 20 büyüyor ve büyüme hızı yüksek.

Orkid’in hijyenik ped pazarında payı yüzde 55

Hijyenik ped ve bebek bezinde durum nasıl?

- Bu kategori her yıl yüzde 10-20 arasında büyüyor. 3-5 yıl içinde gelirlerdeki artış ve tüketici alışkanlıklarındaki değişimle hijyenik ped kategorisi daha da büyüyecek. Orkid pazarın yüzde 55’ine sahip. Pazarın büyüyeceğine ve Orkid’in liderliğini sürdüreceğine inanıyorum. Bebek bezi ise yılda yüzde 20 büyüyor. Gelir yükseldikçe kullanım artacaktır. Bu pazarın yüzde 25’ten fazlasını bizim markamız olan Prima kontrol ediyor.

Diş macunu pazarı 147 milyon YTL

Diş macunu Türkiye’de ne kadarlık bir büyüklüğe ulaştı?

- Türkiye’de ağız bakım ürünleri pazarı 147 milyon YTL. İpana’nın hacim olarak pazar payı yüzde 43. Türkiye’de yıllık kişi başına diş macunu tüketimi ise 80-85 gram. Bu rakam Avrupa’nın beşte biri. Tüketim alışkanlıkları ve eğitim bunda etkili faktörler. Diş macunu fabrikası ilaç fabrikasına benziyor, ciddi yatırım gerektiriyor. Bu kategoriye girmek kolay olmuyor.

Çamaşır deterjanında pazar 977 milyon YTL

Deterjan pazarında durum nedir?

- Türkiye’de 17 milyona yakın hane bulunuyor. Bu hanelerin 15 milyonunda otomatik çamaşır makinesi var. Bugün herkes çamaşırını makineyle yıkıyor, ancak deterjan diğer kategoriler kadar hızlı gelişmiyor. Yılda ortalama yüzde 10 büyüyor. Çamaşır deterjanlarının pazar büyüklüğü 977 milyon YTL civarında.

P&G-Gillette birleşmesi uzun vadede olumlu olacak

Gillette’in P&G bünyesine katılması ne zaman tamamlanır?

- P&G ve Gillette’in birleşmesi çok stratejik bir karar ve uzun vadede çok olumlu olacak. Ama şu anda tamamen hukuki süreç izleniyor. Bu nedenle Türkiye’de de her iki şirket tamamen ayrı bir şirket olarak faaliyetlerini devam ettiriyor. Bütünleşme tamamlandıktan sonra ortak planlar yapılacak.

2004’te yüzde 10 büyüdük 2005 hedefimiz de aynı

Bulunduğunuz sektörlerde Türkiye pazarı nasıl bir seyir izliyor?

- Türkiye’de halen 16 markamız var. Bulunduğumuz kategoriler yüzde 10 ile yüzde 20 büyüyor. Bulunduğumuz her dalda hemen hemen lideriz. Deterjanda, şampuanda, diş macununda, çocuk bezinde, şampuanda, kozmetikte, saç boyasında lideriz. Bu yüzden biz de pazarla birlikte büyüyoruz. 2004’de Türkiye’de yüzde 10 büyüdük. Bu yıl da yine o civarda büyürüz.

Geissler: P&G’nin güzellik cirosu 17 milyar dolar

P&G Orta ve Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölge Başkanı Werner Geissler, ‘P&G’nin güzellik kategorisindeki cirosu 25 yıl önce 1 milyar dolarken, bugün 17 milyar doları aştı. P&G Beauty, P&G’nin toplam satışının yüzde 35’ine ulaştı’ dedi. Geçen hafta düzenlenen P&G Beauty Gecesi’ne katılan Geissler, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de toplam cironun yarısının güzellik kategorisinden elde edilmesini hedeflediklerini söyledi. 168 yıl önce sabunla işe başlayan P&G’nin işinin zamanla çok geliştiğini anlatan Geissler, ‘Bugün İngiltere’den Çin’e, ABD’den Polonya’ya birçok ülkede ‘P&G Beauty Dünyası’ hayata geçti’ dedi.

SAFFET KARPAT

1957 Adana doğumlu Saffet Karpat, Darüşşafaka Lisesi’nden sonra İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi’ni bitirdi. İsviçre Lozan Üniversitesi’nde yüksek lisans yaptı. 1983’te Procter&Gamble (P&G) İsviçre’de Finansal Analist olarak iş hayatına atıldı. Daha sonra P&G Finans Grup Müdürlüğü’ne terfi etti. 1987’de P&G’nin Türkiye’ye girmesi sırasında Türkiye’ye Finansal Analiz, Üretim Finans ve Kurumsal Finans konularında Grup Finans Müdürü olarak atandı. 1990’da Direktör Yardımcısı, 1993’te Finans Direktörü oldu. İtalya, Mısır ve Arap Yarımadası’nda üst düzey yöneticilik yaptı. 1996’da Belçika’da Finans ve Muhasebe Bölge Direktörlüğü’ne, 1999’da Başkan Yardımcılığı’na atandı. Ağustos 2004’de P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölge Başkan Yardımcılığı ve Genel Müdürlüğü’ne getirildi.
Yazarın Tüm Yazıları