Oyak'ın lojistik savaşında hedefi 1 milyar dolar

OYAK finans sektöründeki iddiasını lojistik sektörüne de taşıyor. Oyak, bu amaçla bünyesindeki Omsan'ı 2001 yılı sonlarında yeniden yapılandırarak Omsan Lojistik'e dönüştürdü. Oyak Grubu'nun hedefi, Omsan'ı 2006 yılında yılda 1 milyar dolar cirolu uluslararası bir şirket haline getirmek.

GEÇTİĞİMİZ yıl özellikle finans sektöründeki yatırımlarıyla dikkatleri üzerine çeken Oyak Grubu, önümüzdeki dönemde de ‘‘lojistik’’ sektöründe iddialı.... Oyak, bu amaçla bünyesindeki Omsan'ı 2001 yılı sonlarında yeniden yapılandırarak Omsan Lojistik'e dönüştürdü. Oyak Grubu'nun hedefi, Omsan'ı 2006 yılında yılda 1 milyar dolar cirolu uluslararası bir şirket haline getirmek.

Omsan Lojistik Genel Müdürü Hakan Ertik, dünyada e-ticaretin gelişmesinin lojistik sektörünün önemini daha da artıracağına dikkat çekerek, önümüzdeki yıllarda yabancılarla ortaklıklara da sıcak baktıklarını belirtiyor. Nisan 2001'de Oyak Grubu'na katılan Genel Müdür Ertik ile dünyada ve Türkiye'de lojistik sektörünün gelişiminin yanısıra Omsan'ın yeniden yapılanma sürecini konuştuk.

Ticari hayatta lojistik hizmetinin önemi nedir?

- Lojistik askeri bir terim. Orduları yığma ve hareket ettirme sanatı. Bunu ticari hayata uyarlaması, mal ve ürün hareketinin akışının yaratılması. Bir ordunun iyi bir lojistiği olmadan savaşı kazanması mümkün değildir. Ticarette de firmaların lojistik hizmetiyle rekabette öne geçmesi mümkün.

Türkiye'de lojistik pazarı hangi noktada?

- Lojistik pazarı her yıl Avrupa'da yüzde 7-9, Kuzey Amerika'da yüzde 15, Asya'da ise yüzde 20 büyüyor. Türkiye'de ise lojistik pazarının 3 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Türkiye lojistik hizmet pazarının sadece yüzde 25'lik bölümünün lojistik firmaları tarafından gerçekleştirildiğini düşünüyoruz. Pazarın kalan yüzde 75'lik bölümünde ise firmalar lojistik hizmet ihtiyaçlarını kendi bünyelerinde veya her iş için ayrı ayrı firmalarla çalışarak çözümlüyor. Türkiye'de üç kamyonu olan da lojistik sektöründeyim diyor. Oysa taşımacılık, lojistiğin bir alt faaliyetidir. Entegre lojistik denilen süreç, taşımadan gümrüklemeye, ambalajlamadan etiketlemeye, depolamadan dağıtıma kadar birden fazla aktiviteyi zincir halinde müşteriye sunmaktır.

Sektör krizden nasıl etkilendi?

- 2001'in ilk aylarında Türkiye ciddi anlamda ekonomik krize girdi. Krizin etkileri hálá sürüyor. Devalüasyon nedeniyle ihracat cazip hale gelirken ithalat düştü. Özellikle karayolunda gidiş-dönüş dengesinde ciddi bir dengesizlik oluştu. Ancak uluslararası alanda lojistik hizmeti veren firmalar dövizle çalıştığı için çok fazla etkilenmedi. Kriz özellikle lojistik sektörünün yatırımlarında ciddi anlamda frene basılmasına neden oldu. Krizden nasibini alan lojistik sektörü yüzde 30-40 oranında küçüldü.

2002 yılından neler bekliyorsunuz?

- Bana göre esas zorluk 2002'de başladı. Çünkü herkes neler olacak diye birbirine soruyor. 2002'de büyümeden sözediliyor ama ben lojistik sektöründe yatırım trendi görmüyorum. Sektörün büyüyeceğini değil, sadece yenileme yatırımlarının yapılacağını düşünüyorum. 2002 güvenlerin tazelendiği bir yıl olursa, 2003'de daha fazla yatırım ve belirli büyüme trendi yakalanabilir.

Yabancılarla ortaklığa nasıl bakıyorsunuz?

- Türkiye'deki lojistik pazarına yabancılar da büyük ilgi gösteriyor. Özellikle 11 Eylül'den sonra Türkiye'nin stratejik öneminin artması da bunda etkili oldu. Yurt dışında büyük lojistik şirketlerinin ciroları en az 1 milyar dolar. İngiltere'de 6.5 milyar dolar ciroya sahip lojistik şirketi var. Omsan'ın cirosu bugün 100 milyon doların üzerinde. Beş yıl içinde 1 milyar dolarlık bir şirket olmamız lazım. Bütün stratejimizi bunun üzerine kurduk. Ondan sonra özellikle Avrupa'da işbirlikleri ve stratejik ortaklıkları düşünebiliriz.


HAKAN ERTİK


Omsan Lojistik Genel Müdürü Hakan Ertik, 1963 Çanakkale doğumlu. 1982 yılında Özel Darüşşafaka Lisesi'ni bitirdikten sonra. 1987'de İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi'nden mezun oldu. Çalışma hayatına Arçelik'de nakliye sorumlusu olarak başladı ve daha sonra Arçelik'te lojistik konularında görev yaptı. 2001 Nisan ayından itibaren de Omsan Lojistik'in Genel Müdürlüğü'ne getirildi.


Omsan: Lojistik okulu olacağız


Omsan'daki yeniden yapılanmanın amacı nedir?

- Sektörel bir yapılanmaya gittik. Örneğin bir otomotiv firmasının hava kargosundan deniz kargosuna kadar lojistiğin tüm aşamalarında her türlü hizmeti tek bir kişi yürütüyor. Eskiden hava kargoyu bir departman, deniz kargoyu başka bir departman üstlenirdi. Omsan'dan hizmet almak isteyenler A'dan Z'ye bütün hizmetleri artık bir kişiyi arayarak alabilecek. Omsan bir lojistik okulu olacak yakında. Hedefimiz, lojistiğin tüm zincirini çok iyi bilen elemanlar yetiştirmek. Bilişim teknolojisine ve insan eğitimine ağırlık veriyoruz. Teknolojiye bu yıl 2 milyon dolarlık yatırım yapıyoruz. Karayolu taşımacılığında 550 araçlık filomuz, 200'ü ofis olmak üzere 700 çalışanımız var.
Yazarın Tüm Yazıları