Oğlumun ’Biracı anne’si oldum Türkiye’yi ihracat üssü yaparım

OĞLUNUN deyimiyle ’biracı anne’ Damla Birol, Carlsberg’in ilk kadın CEO’su olarak, Türkiye’yi ’ihracat üssü’ yapmayı planlıyor.

Yeni yılla birlikte Türk Tuborg’da CEO’luğu devralmaya hazırlanan Birol, "2006’da ihracatımızı yüzde 16 artırdık. İhracatta 20 ülkenin üzerine çıktık, Carlsberg ülkelerine ihracat yapar hale geldik" dedi.

DÜNYANIN en büyük 5 bira şirketi arasında yer alan Carlsberg’in uluslararası organizasyonları içindeki ilk kadın CEO olan Damla Birol, Türk Tuborg’u Carlsberg’in ’ihracat üssü’ haline getirmeyi hedefliyor. Tüketicilerinin büyük bölümü erkek olan bira sektöründe faaliyet gösteren Türk Tuborg’un CEO’luk görevini 1 Ocak’ta devralacak olan Damla Hanım, 5.5 yaşındaki oğlu Kerem’in bile artık kendisine ’anne’ yerine ’biracı anne’ diye seslendiğini söylüyor. Carlsberg dünya için ürettiği biraları 20 civarında ülkeye ihrac ettiklerini belirten Damla Birol, "Carlsberg dünyasından sürekli yeni istekler geliyor. İhracatta kesinlikle yeni ülkeler olacağını düşünüyorum" diyor. 2003 yılından beri bira sektöründe yöneticilik yapan Damla Birol ile CEO’luk döneminde Türk Tuborg’da yapmak istediklerini, hedeflerini ve bira sektörünü konuştuk.

CEO olmanızı yakın çevreniz nasıl karşıladı?

- Herkese çok ilginç geliyor, bu konuda çok tebrik alıyorum. 5.5 yaşında bir oğlum var, Kerem. CEO’luk özel hayatımı muhakkak etkileyecek. Yoğun çalışıyoruz zaten, daha da yoğunlaşacak. Ama iyi bir denge yakaladığımı düşünüyorum. Anne, baba, eşim, yardımcılarımdan oluşan çok büyük bir destek grubum var. Boş vakitlerimi oğlumla geçiriyorum. Oğlum bana ’biracı anne’ diyor zaten. Anne ne zaman bana göre bir ürün yapacaksın diye soruyor hatta. CEO olduktan sonra beni tebrik etti ’Anneciğim CEO olmuşsun dedi sonra da ’Peki bugün işte ne yaptın’ diye sordu.

Türk Tuborg’da çalışmaya nasıl başlamıştınız?

- 2003’den beri Tuborg’dayım. Ama hikayemiz biraz daha eski ve duygusal. Kariyerimin ilk dönemlerinde P&G’nin Sefaköy’deki tesislerinde çalışıyordum. Tuborg’un da orada deposu vardı. Danışmanlık yaptığım yıllarda da iki yıllık bir çalışmamız oldu. Tuborg Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı arayışına girdiğinde görüştük. 2005’de Satış ve Pazarlama’dan Sorumlu Genel Müdür oldum. Bugün CEO’luk görevini devralıyorum.

Bira sektöründe işe başladığınızda, planlarınız arasında CEO olmak var mıydı?

- O yıllarda herşeyden önce yapacağım işte başarılı olmayı düşünüyordum. İşle, pazarla ve ekibimle ilgili pek çok hedefim vardı. Ama tabii ki hayalini kuruyordum.

İÇ PAZAR KÜÇÜLDÜ

Bira sektörü 2006’yı nasıl geçirdi?

- 9 aylık sonuçlara göre alkollü içecekler ve birada pazarda bir küçülme yaşandı. Bizim için önemli olan şuydu. Biz ilk 9 ayda vergi ve faiz öncesi kárlılıkta yüzde 30’luk bir düzelme sağladık. Bu yılki önceliğimiz buydu. 9 ayda 300 milyon YTL ciromuz oldu. İyi bir yıl yaşadık. 2007’de hem kárlılık, hem de büyümede biraz daha atak davranacağız.

İç pazardaki daralmada neler etkili oldu?

- Pazara ilişkin birçok konuda değişiklikler oldu. ÖTV de artışlar oldu ve bu fiyata yansıdı. Turizm beklenildiği gibi gitmedi. Bunlar bir araya geldiğinde tüketim açısından oldukça zor bir yıl oldu.

İHRACATIMIZI YÜZDE 16 ARTIRDIK

Şu anda Türkiye’deki üretiminizin ne kadarı ihraç ediliyor?

- Bizim üretimimizin yüzde 20’si ihracata gidiyor. Hedefimiz Türkiye’nin bira ihracatındaki payını artırmak. Bira ihracatının yüzde 36’sını yapıyoruz, yüzde 40’lara doğru gidiyoruz. 2006’da ihracatımızı yüzde 16 artırdık. İhracatta 20 ülkenin üzerine çıktık. İlk defa ABD’ye ve bazı Latin ülkelerine ihracata başladık. Carlsberg camiası içinde bir ihracat üssüne dönüşmeye başladık. Ürünlerimizin kalitesi, yenilikçi ambalajları üretme imkanına sahip olmamız, maliyetlerimizden dolayı çeşitli Carlsberg ülkelerine ihracat yapar hale geldik.

20 ülkeye ihracat yapıyoruz Batı Avrupa’dan da talep var

Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz? Bunlara yenileri eklenecek mi?

- Azerbaycan, Nahcıvan, KKTC, Gürcistan, Türkmenistan, Umman, Sırbistan Karadağ, Pakistan, Lübnan, Irak, İran, İsrail, Birleşik Arap Emirlikleri ve Bulgaristan Türk Tuborg’un ihracat yaptığı ülkeler arasında. Amerika’ya yeni başladık. Carlsberg dünyasından sürekli istekler geliyor. Batı Avrupa’dan da bazı talepler var. İhracatta kesinlikle yeni ülkeler olacak.

Beklenen büyüme olursa yeni fabrika düşünülebilir

İhracattaki artışlara paralel ikinci fabrika gündeme gelebilir mi?

- İşler o şekilde giderse muhakkak düşünürüz. Çünkü biz Türk Tuborg ve Carlsberg olarak Carlsberg dünyasında Doğu Avrupa ve Rusya pazarına bağlıyız. Bu pazar da dünya genelinde Carlsberg’in büyüme motoru olarak kabul ediliyor. Bu bölgede beklenen büyüme gerçekleşirse değerlendirilir. Ama şu anda böyle bir planımız yok.

Türkiye’nin birada en büyük pazarı Irak

Birada en büyük ihracat pazarınız hangisi?

- Türkiye’nin en büyük ihraç pazarı Irak. Türkiye’nin bu ülkeye olan ihracatının yüzde 60’ını biz yapıyoruz. Bizim ihracatımızın da yüzde 70’i Irak’a. Ortadoğu, özellikle Irak ve İran bizim en büyük pazarımız. Bu ülkeler zor günler geçiriyor. Buna rağmen oralarda gelişmeyi sürdürdük. Bugünkü koşullarda orada üretim yapılamadığından Türkiye için birada da iyi bir pazara dönüştü. Ama zorlu bir pazar.

Aromalı birayı pazara sunuyoruz

Önümüzdeki günlerde pazara yeni ürünler sunacak mısınız?

- Türkiye’nin ilk aromalı birasını piyasaya sürüyoruz. İsmi T -Beer Mexicana. İçinde ’agave’ aroması var ve agave tekilanın ana maddesi olan bir tür mavi kaktüs. T- Beer Mexicana’nın alkol oranı ise yüzde 5.6. Carlsberg’in 140’ın üzerinde markası var. Yeni ürünler gelecek elbette.

İç pazardaki bira tüketimi 800 milyon litre

İç pazarda bira tüketimi ve sizin üretiminiz ne kadar?

- İç pazardaki bira tüketimi 8 milyar hektolitrenin (800 milyon litre) üzerinde. Bizim üretimimiz 2 milyar hektolitre (200 milyon litre). Son 7 yılda Carlsberg’in uluslararası bira satışları üçe katlandı. 1999’da ağırlıklı Batı Avrupa ve İskandinav ülkelerinde faaliyeti varken, 2006’da hem Batı Avrupa’da, hem de Doğu Avrupa, Rusya ve Asya’da çok büyük gelişmeler kaydetti. Dünyada 48 ülkede üretimi, 90 üretim tesisi var.

Her mekanda kendi biramı içerim

Gittiğiniz mekanlarda ne içersiniz?

-
Her içeceğin yeri ayrı, ama ağırlıklı bira içiyorum. Kendi markalarımı içerim, hepsi benim çocuğum. Gittiğim yerde kendi markamız yoksa bira içmem. Gezmeyi, gece çıkmayı, mekanlara, konserlere gitmeyi seviyorum. Hem kendi yaptığımız etkinliklerde bulunmaktan, hem de biramızın satıldığı mekanlarda olmaktan büyük bir keyif alıyorum.

DAMLA BİROL

TÜRK Tuborg CEO’su Damla Birol, 1964 Ankara doğumlu. Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü’nden mezun olduktan sonra Amerika’da Indiana Üniversitesi’nde işletme yüksek lisans yaptı. İş hayatına 1989’da Procter&(P&G) başladı. 1989-1992 arasında Kanada P&G’de Ürün Müdürü, 1992-1995 arasında İstanbul P&G’da Pazarlama Müdürü, 1995’de Emsan Holding’de Satış ve Pazarlama Koordinatörü olarak görev aldı. 1998-2003 arasında pazarlama konusunda Pınar Süt, Türk Tuborg, Turk Nokta Net gibi firmalara danışmanlık yaptı. 2003’de Türk Tuborg’a Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı olarak katıldı. 2005’de CEO Vekili ve Satış Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür oldu. 1 Ocak 2007’den itibaren de Türk Tuborg Carlsberg’un CEO’luğuna atandı.
Yazarın Tüm Yazıları