Nurten'in konukları

Nurten ERK
Haberin Devamı

Transtürk Holding marketçiliği sevdi

Transtürk Holding, Mr. Bricolage Yapı Market'ten sonra, yine Fransız kökenli Monoprix market zincirini Türkiye'ye getiriyor. İlk mağazası 1998 başında açılacak Monoprix'in hedefi büyük kentlerin lüks semtleri olacak. Transtürk ayrıca, fast zinciri ve sinema işine de giriyor.

1980'lerde girdiği ekonomik kriz nedeniyle küçülen Transtürk Holding, bu kez hizmet sektöründe büyüyor. Mr. Bricolage adıyla ilk yapı marketini geçen yıl İstanbul'da açan Transtürk, Monoprix şehir mağazaları zincirinin ilk halkasını da 1998 başında faaliyete sokacak. Transtürk, Türkiye ile birlikte Türk Cumhuriyetleri'nde de Mr. Bricolage'ın şubelerini açmaya başladı. Transtürk Holding Murahhas Azası Cavit Vardarlılar, Transtürk'ün artık nihai tüketiciye ulaşan hizmet ve market sektörlerinde yoğunlaşacağını belirterek, 98'de İsviçreli bir firmayla fast food zinciri, Kanadalı bir firmayla da sinema işletmeciliği sektörüne gireceklerini bildirdi. Vardarlılar ile Transtürk'ün bundan sonraki yeni yatırımlarını ve hedeflerini konuştuk.

Transtürk, ne gibi yapısal değişiklikler geçirdi?

- Fuat Süren'in kurduğu Transtürk, 50 yılın üzerinde faaliyet . 1980-90 arası Meban krizi sıkıntılarını yaşadı ve küçülme dönemi geçirdi. 90'lardan itibaren büyüyoruz. Transtürk, 1980 öncesi çok farklı sektörlerde faaliyet gösteriyordu. Sonra küçülüp otomotiv yan sanayi ağırlıklı bir grup oldu. Şimdi ise pazara yönelik projelere yönlendik.

Nasıl küçüldünüz?

- Mevcut sanayi kuruluşlarımız içinde kendi teknolojisini geliştirebildiğine inandığıklarımız holding bünyesinde devam ediyor. Sadece yabancı ortağın teknolojisiyle ayakta durabilen kuruluşlarımızı sattık. Bunlar, fren ve debriyaj firmalarıydı.

Neden ille de kendi teknolojimiz diyorsunuz?

- Bugün Türkiye öyle bir konumdaki, Avrupa'da faaliyet gösteren şirketler teknolojilerini artık Türkiye'deki bir şirkete vermekten çekiniyorlar, çünkü otomatikman rakip haline geliyor. Ortaklıklarda da, teknoloji onların olduğu için, çoğunluğun onlarda olması gibi bir sorun ortaya çıkıyor. Biz teknolojik alanda yatırım yapabildiğimiz sanayi kuruluşlarını elimizde tuttuk. Bu amaçla sanırım ilk yatırımınız Mr.Bricolage?

- İlk Mr. Bricolage Yapı Market’i geçen yıl İstanbul’da açtık. Mr. Bricolage Avrupa'nın en büyük yapı market zincirlerinden biri. Fransa'da lider konumunda. Önümüzdeki yıl Bursa, Adana ve Antalya için projelerimiz var. Ankara'yı araştırıyoruz. Yurtdışındaki ilk Yapı Marketimizi Azerbaycan Bakü'de açtık. Ramstore'un hemen yanında yer alan Yapı Market'te 25 bin ürün satılacak. Önümüzdeki beş yılda Türkiye'de 21, KKTC ve Türk Cumhuriyetleri'nde 7 mağaza daha açmayı planlıyoruz. Bakü'yü üs olarak düşünüp diğer ülkelere buradan açılacağız.

İstanbul dışına çıkmadan neden hemen yurtdışına açıldınız?

- İç pazara paralel, yurtdışında da faaliyetlerimizi geliştirmeyi hedefliyoruz. Türkiye'nin etrafındaki pazarları da Türkiye'nin iç pazarı gibi düşünüyoruz. Yaptığımız bütün anlaşmalar, Türkiye ve Türk Cumhuriyetleri'ni içine alıyor. Türkiye ile birlikte komşu ülkeleri de ihmal etmemek gerekiyor. Sadece Türkiye'de büyüyüp oraları ihmal edersek, birileri o bölgelere hakim olacaktır. Avrupa'daki pazar çok daraldı. Oradaki firmalar, Polonya ve Romanya gibi kendilerine en yakın ve AB'ye en yakın ülkelere geçiyor. Dolayısıyla bu pazarlarda doyunca diğer ülkelere geçecekler. İlk adımı atarak bu süreyi kazanmak istiyoruz.

Türkiye'deki yapı market sektörü gelişmeye açık mı?

- Yapı markette, Fransa'da her on bin kişiye 650-700 metrekarelik bir satış alanı düşüyor. Türkiye'de ortalama 7 metrekare. İstanbul'da ise 20-25 metrekare. Böyle baktığımızda Fransa'ya ulaşmak için 100 misli büyüme olması gerekiyor. Bu gelişmeyi sınırlayan faktörlerden birisi yer sorunu. Ama Türkiye'de potansiyel var. Tahmin ediyorum İstanbul 20 civarında daha yapı marketi kaldırabilecek seviyede. Şu anda 7 yapı market var.

İkinci market zinciri projeniz ne aşamada?

- Fransız Lafayette'in alt kuruluşu olan market zinciri Monoprix ile anlaşmamız var. 1998'de hem Türkiye'de, hem de Türk Cumhuriyetleri'nde marketler açacağız. İlk mağazamızı 98 başında açmak istiyoruz. İstanbul'un Nişantaşı, Etiler, Bağdat Caddesi gibi iyi semtlerini düşünüyoruz. Çünkü Monoprix orta ve ortanın üstüne hitab eden bir şehir içi marketi. Sırada, Adana ve İzmir olacak.

Monoprix’in özelliği nedir?

- İki katlı ve ortalama 2 bin metrekare oluyor. Akşam geç saate kadar açık kalacak, taze ürünleri satacak, müşterileri için ürünleri seçecek ve eve servis verecek.

Başka bir sektörü daha düşünüyor musunuz?

- Sinema işletmeciliğini inceliyoruz. Kanadalı ve Amerikalı gruplarla görüşüyoruz. Önce büyük şehirlerde sinema salonları açacağız. Ama bazı şehirlerimizde hiç sinema yok. Bu şehirlerde yöresel yatırımcıların ortak olduğu sinema işletmeleri geliştirmek istiyoruz.

Transtürk'ün bugünkü cirosu ve 2000 yılı hedefiniz nedir?

- Grup olarak ciromuz 150 milyon dolar seviyesinde. 2000 yılındaki ciro hedefimiz 400 milyon dolar.

CAVİT VARDARLILAR

Transtürk Holding Murahhas Azası Cavit Vardarlılar, 1950 İstanbul doğumlu. Berlin Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği mezunu. Çalışma hayatına 1979 yılınad Tezsan'da proje mühendisi olarak başladı. 1980-83 yılları arasında Mercedes Benz Türk'te Genel Müdür Asistanlığı yaptı. Daha sonra Mercedes Benz Türk'de Proje Müdürlüğü ve fabrika müdürlüğü görevlerini yürüttü. 1989'da Transtürk Holding bünyesindeki Makina Takım

Endüstrisi'nin Genel Müdürlüğü görevini üstlendi. Halen bu görevini de sürdüren Vardarlılar, 1997 başından bu yana da Transtürk Holding Murahhas Azası.

10 yılda 22 restoran

Hizmet sektöründe başka yatırımınız olacak mı?

- Marketlerimizi fast food türü bir restoran zinciri izleyecek. Bu konuda İsviçreli bir firma ile görüşmelerimiz son aşamada. Yılsonuna kadar anlaşmayı imzalayacağız.

Bu zincirin diğer fast food'lardan farkı nedir?

- Mutfağı çok küçük. Yemekler daha çok müşterinin önünde hazırlanıyor. Hangi yemeğin hangi ürünlerden oluştuğunu hazırlanırken görüyorsunuz.

Bir ürünü ham mamül olarak satın alıp, orada pişirtip yiyebileceksiniz. Bu sistem, çeşitli yemek türlerini de içine alabilen, gittiği yerlerdeki damak tadına uyum sağlayabilen bir sistem. En önemli özelliği ülke yemeklerine de yer vermesi. Taze gıdaya ve bilinçli beslenmeye yönelik bir yer olacak.

Restoran zincirinde hedefiniz?

- Önümüzdeki 10 yıl içinde 22 restoran açmayı planlıyoruz.

Yazarın Tüm Yazıları