Paylaş
Gıda ve içecek devlerini Ahmet Bey donduruyor
Coca Cola'dan Algida'ya, Dardanel'den Pepsi'ye kadar dondurulmuş gıda ve içecek sektörünün önde gelenlerine soğutucu ve derin dondurucu üreten Klimasan, altı ayda 1.4 trilyon liralık ciroya ulaştı.
AHMET ŞENOCAK
Klimasan Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Şenocak, 1950 İzmir doğumlu. Liseyi Robert Kolej'de okuyan Şenocak, üniversite eğitimini Amerika'da Universty of Rhode Island'ın Endüstri Mühendisliği bölümünde gerçekleştirdi. 1973 yılından itibaren aile şirketi Klimasan'da endüstri mühendisi olarak çalışmaya başladı. İzmir'de bulunduğu dönemde Ege Bölgesi Sanayi Odası'nda (EBSO) Meclis ve Bütçe Komisyonu üyesi olarak görev yaptı. ANAP İzmir İl Teşkilatı'nın da kurucularından olan Şenocak, Ege Sanayicileri ve İşadamları Derneği (ESİAD) üyesi.
Özellikle bunaltıcı yaz sıcaklarında tükettiğimiz dondurma, bira, cola, gibi ürünlerin ‘‘buz gibi'' soğuk olmasını isteriz. İşte dev markaları ‘‘donduran'' üreticilerin önde gelenlerinden biri Klimasan... Şirket, Şenocak markalı endüstriyel soğutucu ve dondurucu üretimine 1930'lu yıllarda başlamış. Dört yıl önce Danimarkalı Derby ile ortaklık anlaşması yaptıklarını belirten Klimasan Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Şenocak, halen kendi sektörlerinde iç pazarın yüzde 55'ine sahip olduklarını vurguluyor. Önümüzdeki yıl ikinci fabrikasını kurmaya hazırlanan Ahmet Şenocak'la soğutucu-dondurucu sektörünün geleceğini ve planlarını konuştuk.
Soğutucu sektörüne nasıl girdiniz?
- İzmir'e ilk gelen buzdolaplarını 1931 yılında rahmetli dedem ithal etmiş. Sonra endüstriyel soğutucuların ticareti ve montajıyla işler yürümüş. 1969'da ise Balçova'da küçük bir tesisle bakkal lara soğutucu üretimine geçilmiş.
Danimarkalı'larla ortaklığınız ne zaman gündeme geldi?
- 1993 yılında Klimasan'ın yüzde 25 hissesini Danimarkalı Derby A/S ve The Industrialization Fund for Devoloping Countries'e (IFU) devrettik. Bu ortaklık sonucunda sağlanan teknoloji ve finansal güçle İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi'ndeki yeni tesisimizi kurduk. 30 bin metrekarelik alanda yaptığımız yatırım 80 milyon doları geçti. Yatırımlarımızı sürdürüyoruz.
İkinci fabrikayı düşünüyor musunuz?
- Evet, ikinci fabrikanın inşatına önümüzdeki yıl başlayacağız. Zannediyorum önceki tesisimize yakın bir yatırım maliyeti olacak.
Yıllık üretiminiz nedir?
- Şu anda 75 bin adet. 1999'da 100 bine, sonra 150 bine çıkmayı hedefliyoruz. Batı Avrupa'daki dondurucu üreticilerinin kapasitesi de 100-150 bin civarında. Biz de o boyutları hedefliyoruz. Bu yılın ilk yarısında üretimimiz 39 bin 540 adete ulaşırken, ciromuz 1 trilyon 437 milyar lira oldu. Geçen yılın aynı dönemine göre üretim yüzde 23, ciromuz yüzde 124 arttı. 96'yı 42 bin 839 adet üretim ve 955 milyarlık ciroyla kapamıştık. Yılın ilk yarısında geçen yılın yüzde 90'ını yakaladık.
Müşterileriniz genelde hangi sektörlerden?
- Ticari soğutucu ve dondurucularda en büyük müşterilerimiz Coca Cola, Ünilever (Algida) Pepsi Cola, Efes Pilsen, Tuborg, Kerevitaş, Dardanel, Mis Süt, Pınar, Mars, Panda. Yurt dışında Coca Cola ve Ünilever'in fabrika ve bayileriyle çalışıyoruz. İç pazardaki payımız yüzde 55.
Uluslararası firmalar başka ülkeler için de sizden mal alıyor mu?
- Bölgemizde yüzde 90 bizi tercih ediyor. Çünkü oralarda da satış sonrası hizmet zorunlu. Bizim şu anda Özbekistan'da teknik elemanımız var.
Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?
- Üretimin yüzde 15'i ihracata gidiyor. Romanya, Bulgaristan, Rusya, KKTC, Orta Asya'daki Türk Cumhuriyetleri, Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri başı çekiyor. Şenocak ve Şenocak-Derby yurt içi, Shano ihracat markamız.
Orta Asya ülkelerinde ürünlerinize olan talep nasıl?
- Bizim en iyi müşterilerimiz olan Coca Cola ve Efes Pilsen, orada yeni fabrikalar kuruyor. Onlar fabrika kurdukça bizim ürünlerimiz de oralara daha çok gidiyor. Kazakistan, Özbekistan, Azerbaycan ve Gürcistan'a mal veriyoruz. Biz bu ülkelere ilk soğutucuları satan firmayız.
Dondurulmuş gıda sektörünün büyümesi size nasıl yansıyor?
- ABD'de kişi başına dondurulmuş gıda tüketimi yıllık 50 kilogram. Avrupa'da 15-45 kilo, Türkiye'de ise sadece 400 gram. Bunun önümüzdeki üç yıl içinde beş katına çıkacağı düşünülüyor. Bu yüzden üretimimizi büyütüyoruz..
Halka açılacak mısınız?
- Evet, önümüzdeki günlerde şirketimizin yüzde 30'unu halka açmayı planlıyoruz. Yatırımları özkaynaklarımızla götürebilecek durumdayız. Sadece ileride doğabilecek fırsatları değerlendirmek için elimizde nakit bulunsun istiyoruz.
Berlin Duvarı yıkıldı yabancı ortak değişti
Yıllar sonra neden yabancı bir ortak arayışına girdiniz?
- Ünilever Algida'yı Türkiye'de fabrika kurma kararı verdiği zaman, dondurucularını buradan almayı düşünüyordu. Bizim gibi, üretici firmaların bu konuda yetersiz olduğunu
gördü. Bize Avusturya'dan bir firma ile ortak olmamızı önerdiler. Anlaşmayı yapacağımız sırada Berlin Duvarı yıkıldı. Avusturyalı'ların gözü Doğu Alman pazarına çevrildi. Biz de Danimarkalı Derby ile anlaştık.
Paylaş