Nurten'in konukları

Nurten ERK
Haberin Devamı

Kültür'ün patroniçeleri 3 trilyon lirayı yönetiyor

Kültür Koleji'nin kurucusu Fahamettin Akıngüç, Kültür Okulları'nın yönetimini tümüyle kızları Ful, Lale ve Bahar Akıngüç'e bıraktı. Üç kız kardeş bir yandan devam eden 900 milyar liralık yatırımı yürütüyor, diğer taraftan 3 trilyon liralık bir ciroyu yönetiyor.

Kuruluşunun 39'uncu yılını kutlayan Kültür Koleji, artık ikinci kuşağa emanet... 1960 yılında Kültür Koleji'ni kuran Fahamettin Akıngüç, anaokulu, ilkokul, lise, fen lisesiyle Kültür Okulları'nın yönetimini üç kızına bıraktı. Baba Akıngüç artık kendini Kültür Üniversite'ne adadı. Anaokulundan üniversiteye kadar uzanan eğitim zincirinin tüm halkalarını tamamlayan Fahamettin Akıngüç, artık kızlarına sadece manevi anlamda destek veriyor.

Ful, Lale ve Bahar Akıngüç'ün sadece babaları değil, dedeleri de eğitimci... Dede Halil Akıngüç, 1932 yılında Eskişehir'de Kültür Dersevi adıyla kurduğu dersaneyle bu anlamda da öncüler arasında... Akıngüç Ailesi, Kültür Üniversitesi ve Kültür Koleji'ne son iki yılda yaklaşık 2 trilyon liralık yatırım yapmış. İstanbul'da yeni açılan Kültür 2000 İlkokulu ve Anaokulu ise 900 milyar liralık bir proje. Akıngüçler'in hedefi, 2000'li yıllarda İngiltere'de bir özel okula sahip olmak. Akıngüç Ailesi'nin kızları Ful, Lale ve Bahar ile Kültür'ün eğitim yatırımlarını ve eğitimin sorunlarını konuştuk.

Kültür Okulları bünyesinde kaç öğrenciye eğitim veriyorsunuz?

- Ful Akıngüç: Biz üç kardeş değişik yıllarda eğitime girdik. Şu anda 2200 öğrencimiz var. Anaokulundan üniversiteye kadar bir eğitim çemberini tamamladık. İstanbul Kültür Üniversitesi de en fazla 2 bin kişilik olacak. Orta ölçekli bir vakıf üniversitesi olarak devam edeceğiz. Bu arada, toplam öğrenci sayımızın yüzde 12'sini de burslu ve indirimli olarak okutuyoruz.

Okullarınıza son yıllarda ne kadarlık yatırım yaptınız?

- Ful Akıngüç: Kültür Üniversitesi ve Kültür Koleji'ne son iki yılda 6 milyon dolarlık (yaklaşık 2 trilyon lira) yatırım yaptık. İstanbul'da yeni açılan Kültür 2000 İlkokulu ve Anaokulu ise yaklaşık 900 milyar liralık bir proje. Bunun da bugüne kadar 345 milyar liralık bölümü tamamlandı. Kalanı iki yılda bitirilecek. Altyapı yatırımları dışında nitelik artırıcı çalışmalar da yapıyoruz. Bizim çocukluğumuzda akşam yemeklerinde eğitimin sorunları ve bu sorunların nasıl çözülmesi gerektiği konuşulurdu. Bu yüzden eğitimde niteliğe çok fazla önem veriyoruz.

Nitelik artırma konusunda neler yapıyorsunuz?

- Lale Akıngüç: Okul Geliştirme Projemiz dört yıldır sürüyor. Her yıl 20 öğretmenimizi Londra'ya eğitime gönderiyoruz. 15 gün seminer görüyorlar, arkasında oradaki devlet okulları ve özel okullardaki eğitim sistemlerini inceliyorlar. Bunun gibi nitelik geliştirme çalışmalarımız sürecek. Bu konudaki harcamalar bize ve öğrencilerimize geri dönüyor.

İstanbul dışında okul açmayı düşünüyor musunuz?

- Yurt içinde İstanbul dışına çıkmayı düşünmüyoruz. Ama Türkiye dışında okul açmayı planlıyoruz. Bu konuda bir takım bağlantılarımız var. Ancak henüz olgunlaşmadı. Özellikle İngiltere'de bir özel okul istiyoruz. düşünüyoruz. Bu da sanıyoruz önümüzdeki iki yıl içinde gerçekleşecek.

Kültür Okulları'nın yıllık cirosu nedir?

- Ful Akıngüç: Üniversite hariç, yıllık 3 trilyon lira civarında.

Gelirlerinizin ne kadarını araştırma-geliştirmeye ayırıyorsunuz?

- Bahar Akıngüç: Bizim ayarımızdaki okullarda toplam giderlerin yüzde 65'i öğretmenlerin ve diğer görevlilerin ücretidir. Bizim giderlerimizin yüzde 15'i de araştırma geliştirme ve dil çalışmalarına yönelik. Elektrik, su gibi su gibi giderlerin toplam gider içindeki payı yüzde 5-7 arasında.

Kültür Okulları dışında başka şirketleriniz var mı?

- Bahar Akıngüç: Diğer bütün şirketlerimiz eğitimle ilgili. Eğitim dışında pek bir iş yapamıyoruz. Yemek şirketimiz okullarımızın yemek ihtiyacını karşılıyor. İnşaat şirketimiz Özakın İnşaat, okul binalarımızı yapıyor. Bir de basım yayın şirketimiz var. O da eğitimle ilgili çeşitli kitapları ve okulla ilgili dokümanları basıyor.

Üç kız kardeş aynı çatı altında çalışırken çatışmalar yaşanıyor mu?

- Lale Akıngüç: Aramızda tartışmalar yaşanıyor tabii ki. Hiçbir zaman ‘‘Dediğim olacak'' diye diretmeyiz. Birbirimizi ikna etmeye çalışırız.

Öğrencilerimizi para basma makinesi olarak görmüyoruz

Özel okulların şu anda en önemli sorunu nedir?

- Ful Akıngüç: Eğitimin sistemden kaynaklanan çok sorunu var. Milli Eğitim Bakanlığı'ndan gelen sorunlar var. Bir de özel okullar sektörünün kendine özgü sorunları var. Çok sayıda, çok değişik tarzda, çok değişik seviyede özel okul var. Özel Okullar Derneği nitelikten çok nicelik çalışması yapan bir halde. Türkiye'dek özel eğitim kurumlarının birkaçı hariç, diğerleriyle alışverişimiz yok. Dernekte zamlar, KDV gibi konuların dışında hiçbir şey konuşulmuyor. Gönül isterdi ki böyle bir dernekte yöntem sorunu gibi nitelikle ilgili konular da tartışılabilsin.

Özel okul fiyatlarının yüksek olması sık sık eleştiriliyor.

- Ful Akıngüç: Gerçekten nitelikli birşeyler yapmak, kaliteli eğitim vermek istiyorsanız alınan ücretler ancak yetiyor. Ama niteliğe, insan kaynaklarına, teknolojiye yatırım yapmıyorsanız, ücretleri düşürebilirsiniz. Özel okul yelpazesi çok geniş. Biz öğrencilerimizi para basma makinesi olarak görmüyoruz.

FUL AKINGÜÇ ÖVER

Kültür Koleji Genel Müdürü. 1958 doğumlu ve İstanbul Üniversitesi İktisat Mezunu. İngiltere'de bilgisayar konusunda master yaptıktan sonra NCR'da iki yıl çalıştı. Türkiye'ye dönünce Akbank'ın otomasyon projesinde ve Bimsa'da görev aldı. 1984'de Kültür'ün bilgi işlem merkezini kurdu. Altı yıl genel müdür yardımcılığı yaptıktan sonra son bir yıldır genel müdürlük görevini yürütüyor.

BAHAR AKINGÜÇ GÜNVER

1963 doğumlu. Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümü mezunu. Kaliforniya Üniversitesi'nde eğitim yönetimi konusunda master yaptı, matematik öğretmenliği ve pedogoji eğitimi aldı. 1989'da Kültür Koleji'nde matematik öğretmeni olarak göreve başladı. Üç yıl Kültür Koleji Fen Lisesi'nin müdürlüğünü yürüttü. Şu anda, Kültür'ün Fen Lisesi ve Lisesinden sorumlu genel müdür yardımcısı.

LALE AKINGÜÇ SEVGEN

1960 doğumlu ve Marmara Üniversitesi İngilizce öğretmenliği mezunu. İngiltere'de dil eğitimi konusunda araştırmalar yaptıktan sonra 1981 yılında Kültür İlkokulu'nda İngilizce öğretmenliğine başladı. Beş yıl öğretmenlik yaptıktan sonra müdür yardımcısı oldu. Halen Kültür Koleji'nde anaokulu ve ilkokul'dan sorumlu genel müdür yardımcılığı görevini sürdürüyor.



Yazarın Tüm Yazıları