Paylaş
Ahmet Öztek, ABD'de 800 mağaza açacak
Öztek Şirketler Grubu'nun patronu Ahmet Öztek, ABD'de halen 128 olan mağazalarının sayısını 800'e çıkarmayı hedeflediklerini bildirdi. Öztek, 1998'deki 270 milyon dolarlık ciro hedefinin 150 milyon dolarının ABD'ye yönelik satışlarından oluşacağını söyledi.
Tekstil sektöründe bazı firmalar zor günler yaşarken, bazıları bu olumsuzluklardan etkilenmeden yoluna devam ediyor. Sadece ihracat amaçlı üretim yapan Öztek Şirketler Grubu, ana pazar olarak seçtiği ABD'de sessiz sedasız büyüyor. 1998 sonunda 270 milyon dolar (73.9 trilyon lira) ciro hedefleyen Öztek Grubu, bunun 150 milyon dolarını (41 trilyon lira) ABD'deki faaliyetlerinden bekliyor. ABD'de 28 eyalette, 128 mağazadan oluşan ‘‘Capacity’’ adlı bir zincire sahip olan Öztek, Türkiye'nin ABD'ye tekstil ihracatının yüzde 11'ini tek başına yapıyor. Öztek, son olarak mağazacılıkta ABD'li Kmart ile 40 milyon dolarlık (11 trilyon lira) bir satış anlaşmasına imza attı. Öztek Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öztek, tamamen kendi dizaynı ve kendi kumaşlarıyla ürettikleri koleksiyonların ABD'de 20 bin ayrı noktada satıldığını belirtiyor. Öztek, ABD'de pazarladığı koleksiyonlarının büyük bölümünü Türkiye'de, bir bölümünü ise Çin, Kore ve Rusya'da üretiyor. Ahmet Öztek'le, ABD pazarına neden girdiğini, bu pazardaki hedeflerini, yeni projelerini ve tekstildeki sorunları konuştuk.
İlk firmanızı nasıl kurdunuz?
- Öztek'i 1982 yılında beş kardeşimle birlikte kurduk. İç piyasaya dönük üretim ve satış amacıyla faaliyet geçtik. İç piyasada belirli bir hacme ulaştıktan sonra, özellikle Orta Doğu'ya, Suudi Arabistan'a Irak'a mal satar hale geldik. Sonra Avrupa, 1984'de de ABD pazarına girdik.
ABD'de üretime ne zaman karar verdiniz?
- 1988 yılına kadar ABD'deki ithalatçılara çalışıyordum. 1989'da sıcak para politikasının yönlendirildiği dönemde enflasyon yüzde 70, kur artışı yüzde 30'du. 1990'da enflasyon yüzde 72, kur artışı yüzde 27 olunca birşeyler yapmamız gerektiğine inandık. Para kazanamıyorduk. ABD'ye gidip aynı üretimi yaparak, orada nasıl para kazanabiliriz diye araştırdık. 1991'de ABD'deki şirketi kurdum. İlk yıl 7 milyon dolar, ikinci yıl 25, üçüncü yıl 50 milyon dolar ciro yaptım. ABD'de durgunluğun yaşandığı bu yıllarda biz inanılmaz satışlar yaptık.
Bu yılki satış hedefiniz nedir?
- ABD'deki toptan satışımız bu yıl sonunda 130 milyon doları bulacak. Perakende satışımızla beraber ABD'deki satış rakamımız 150 milyon doları bulur. Diğer ülkelerle birlikte yıl sonunda 270 milyon dolarlık ciroya ulaşacağımızı tahmin ediyorum.
ABD'de şu anda hangi noktadasınız?
- ABD pazarının diğer pazarlardan büyük olduğunu görünce burada yoğunlaştık. Artık sadece bu ülke için üretim yapıyoruz. Türkiye'nin ABD'ye yaptığı tekstil ihracatının yüzde 11'ini Öztek Giyim gerçekleştiriyor. ABD'de kendi markamızla yaklaşık 20 bin mağazada malımızı satıyoruz. ABD'deki markalarımız Capacity, Capacity Junior, New Look ve Delores Bell. ABD'de New York ve New Jersey'de toptan satış, dizayn, dağıtım ve perakende şirketlerimiz var. ABD'de 28 eyalette, 128 perakende mağazamız var. Capacity adını taşıyan mağazaların hepsi kendi yönetimimizde. ABD'de belirli bir süre içinde 800 mağazaya ulaşmak istiyorum.
Kendi markanızla satışta zorlandığınız oldu mu?
- Bugün kendi dizayn ettiğimiz koleksiyonlarımızı, kendi markamızla ABD'nin önemli mağaza zincirlerine satıyoruz. Bizim bugüne kadar hiç satış problemimiz olmadı. Ancak perakende operasyonumuzda belli bir seviyeye ulaşırsak toptandan vazgeçip, ürettiklerimizi kendi mağazalarımızda satabilir hale geliriz. Marka oluşturmak çok basit bir iş değil. Ülke imajı da çok önemli. ‘‘Made in Turkey’’ ile ‘‘Made in Italy’’ arasındaki imaj farkının giderilmesi lazım. Bunu giderebildiğimiz ölçüde yüksek fiyatla mal satabileceğimiz markalar yaratırız. Ben ABD'deki 128 mağazamda kendi markalarımı, ‘‘Made in Turkey’’ etiketiyle satıyorum.
Hangi ülkelerde üretim yapıyorsunuz?
- Kendi dizayn ettiğimiz malların yüzde 85'ini Türkiye'de üretiyoruz. Çin, Rusya ve Kore'de de kendi markamızla fason üretim yaptırıyoruz. Koleksiyonlarımızda kendi ürettiğimiz kumaşları kullanıyoruz. Çorlu'da geçen yıl tamamladığımız tesislerde ayda 3.5 milyon metre kumaş üretiyoruz. Bunun yarısını kendimiz kullanıyoruz. Avrupa ülkeleri başta olmak üzere çeşitli ülkelere satıyoruz. İngiltere'de Capacity UK şirketini kurduk. Avrupa'da İngiltere merkezli olarak büyümeye devam edeceğiz. Ama Amerika bizim için ana pazar özelliğini koruyor.
Serbest Bölge'de hedef 10 milyar dolar
Çatalca'daki serbest bölge yatırımınız hangi aşamada?
- İSBAŞ, önümüzdeki yıl 300-400 milyon dolar ciro yapabilecek hale gelecek. Hedefimiz serbest bölgeyi 10 milyar dolarlık iş hacmine ulaştırmak. 800 milyon dolarlık bu yatırım 2001 yılında bitmiş olacak.
Başka bir alanda yatırımınız olacak mı?
- İSBAŞ devam eden iddialı bir yatırımımız. Tekstildeki yatırımlarımız da sürüyor. Ancak ileride özellikle yüksek teknoloji içeren yatırımları düşünüyoruz. Örneğin elektronik sanayiini düşünmüyor değiliz.
Turizmdeki yatırımlarınız sürecek mi?
- Pamukkale'de beş yıldızlı sağlık otelimiz var, Colossae Thermal. Şimdilik başka otel düşünmüyoruz.
AHMET ÖZTEK
Öztek Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öztek, 1955 İstanbul doğumlu ve teknik lise mezunu. Çalışma hayatına lise eğitimi yıllarında atılan Ahmet Öztek, 1978 yılında konfeksiyon üretimine girdi. 1982 yılında kardeşleriyle birlikte Öztek Giyim Sanayi ve Ticaret'i kurdu. Bugün Öztek'in ABD, İngiltere, Almanya ve Türkiye'deki şirketlerinde üç binin üzerinde kişi çalışıyor.
Paylaş