Paylaş
VISA Avrupa Birliği Bölge Başkanı Hans van der Velde, Türkiye'de yaşanan mali krizin Visa'yı etkilemediğini söyledi. Türkiye'deki üye bankalarının krizde de Visa'ya karşı sorumluluklarını yerine getirdiğine dikkat çeken Velde, ‘‘Çabuk değişen bir ekonominiz ve enflasyonu düşürmek gibi agresif ve zor hedefleriniz varsa, bir yerde mutlaka kesintiye uğrarsınız, sizi hıçkırık tutacaktır. Türkiye'de de durum böyle oldu’’ dedi.
TÜRKİYE'de Visa kartı kullanımını yaygınlaştırmak amacıyla stratejik girişimler başlatmak üzere İstanbul'a gelen Visa Avrupa Birliği Bölge Başkanı Hans van der Velde, Türkiye'de yaşanan mali krizin Visa'yı etkilemediğini söyledi. Türkiye'deki üye bankalarının krizde de Visa'ya karşı sorumluluklarını yerine getirdiğine dikkat çeken Hans van der Velde, dünyadaki Visa harcamalarının üçte birini gerçekleştiren 28 ülkeden sorumlu... Hans van der Velde, Türkiye'de 2000 yılının son aylarında yaşanan mali kriz konusunda da, ‘‘Çabuk değişen bir ekonominiz ve enflasyonu düşürmek gibi agresif ve zor hedefleriniz varsa, bir yerde mutlaka kesintiye uğrarsınız, sizi hıçkırık tutacaktır. Türkiye'de de durum böyle oldu’’ yorumunu yaptı.
‘‘262 ülkede faaliyet gösteren Visa için Türkiye çok önemli bir stratejik pazar. Büyüme için çok ideal bir ortam sunuyor’’ diyen Velde, Türk bankacılık sektörünün dinamikçi ve yenilikçi yapıya sahip olduğunu söyledi. İnternette ödeme işlemlerini tamamen güvenli duruma getiren yeni sistemin Türkiye'de de Ekim 2001'den itibaren devreye gireceğini bildiren Velde, ‘‘Akıllı kart konusunda da Avrupa'daki bankaları toplam 150 milyon dolarlık yatırıma ikna ettiklerini belirtti.
Başkanı olduğu Avrupa Birliği Bölgesi Yönetim Kurulu üyelerini gelecek yönetim kurulu toplantısı için Ekim ayında İstanbul'a getireceğini söyleyen Hans van der Velde ile Visa'nın Türkiye'ye dönük planlarının yanısıra mali krizi, akıllı kartlar ve internette güvenli ödeme sistemlerini konuştuk.
Visa International Türkiye'ye nasıl bakıyor?
- Türkiye bizim için çok ilginç bir pazar. Bizim için Türkiye'nin ilginç olmasının iki nedeni var. Ben büyük şehirlerinizdeki durumu biliyorum belki sadece. Ama büyükşehirlerinizdeki tüketiciler teknolojiyi çok yakından izliyor. Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip etmeyi ve uygulamayı seviyor. Türkiye Visa için çok önemli bir stratejik pazar konumunda ve büyüme için ideal bir ortam sunuyor. Türk insanı kredi kartı kullanımında artık çok rahat ve internet veya mobil telekomünikasyon gibi yeni teknolojilere de son derece açık. Türkiye'de bireysel bankacılık sektörü de dinamik ve yenilikçi bir yapıya sahip. Türk bankacılık sektörünün bu yapısı sayesinde Visa Türkiye'de de çok güçlü bir marka konumuna oturdu.
Türkiye'deki kart pazarının gelişimini nasıl görüyorsunuz?
- Türkiye'yi Avrupa Birliği Bölgesi içinde görüyoruz. Türkiye, Visa'nın AB Bölgesi içinde en hızlı büyüyen pazarı. Türkiye, bizim geldiğimizden bu yana geçen son 20 yılda çok mesafe kaydetti. Özellikle teknolojik altyapı çok gelişti. Telekomünikasyon sistemleri ve mobil telefonların gelişmesi kartlı ödeme sisteminin de var olabileceğni gösterdi. Türk pazarına çok büyük önem veriyoruz. Türkiye'de kurduğumuz ekip bunun için çalışıyor. 20 yılda bir çok şey değişti. Pazara sürekli yatırım yaptık. İnsanları ve bankaları kartlı ödeme konusunda eğittik.
Visa kart sayısı ve kullanımında Türkiye'nin pazardaki payı nedir?
- Türkiye'deki Visa kartların toplamı Avrupa'daki kartların toplamının yüzde 10'unu oluşturuyor. Bu gerçekten büyük bir rakam. Türkiye, Visa Avrupa Birliği Bölgesi içindeki ülkeler arasında 16.3 milyon Visa kartı ile en büyük dördüncü pazar. Kart sayısı itibariyle sürekli bir büyüme trendi izliyor. Halen yüzde 23 olan bu oran, bölge averajı yüzde 15'in üzerinde. Ama bizim en çok üzerinde durduğumuz en önemli konu, bu kartların çekmecelerde cüzdanlarda durmayıp kullanılmaya başlanması. Maalesef kullanıma geldiği zaman Avrupa'da yapılan işlemlerin ancak yüzde 1'i Türkiye'de gerçekleşiyor. Fakat bu yüzde 1'e rağmen Visa, Türkiye'deki diğer kredi kartı markalarından iki kat daha fazla kullanılıyor. Avrupa'da da durum böyle. Visa kart, satın alma noktalarında diğer kartlara oranla iki kat fazla kullanılıyor.
Bundan sonraki dönemde Türkiye için hedefiniz nedir?
- Visa kart sayısında önümüzdeki yıllarda yüzde 20 oranında artış bekliyoruz. İki yıl içinde Türkiye'de de 20 milyonun üzerinde kart olacaktır. Kart sayısı çok önemli ancak asıl başarı ölçüsü satış noktalarında bu kartların ne oranda kullanıldığı. Visa kredi kartları satış noktalarında rakip ürünlerden iki kat daha fazla kullanılıyor. Amacımız Visa kredi kartı kullanımını daha da yaygınlaştırmak. Kart kullanıcılarına daha fazla kolaylık sağlamak ve üye bankalarımız ve satıcılarımıza daha etkin hizmet konusunda destek olmak.
Türk bankacılık sektöründe yaşanan kriz sizi nasıl etkiledi?
- Bize ulaşan istatistiklere göre kriz esnasında genel kart kullanımında çok bariz bir düşüş olmadı. Visa'ya üye bankalar bize olan sorumluluklarını yerine getirdiler. Visa olarak bankacılık krizinden etkilenmediğimizi söyleyebiliriz. Yeni teknolojiler ve yeni ürünler üzerinde eskiden olduğu gibi çok yakın çalışıyoruz. Bunu da yapmak zorundayız. Yerimizde durma lüksümüz yok. Bankacılık sektöründeki krize gelirsek, çabuk değişen bir ekonominiz ve enflasyonu düşürmek vs. gibi agresif ve zor hedefleriniz varsa, bir yerde mutlaka kesintiye uğrarsınız, sizi ‘‘hıçkırık’’ tutacaktır. Türkiye'de de durum böyle oldu. Burada önemli olan krizle nasıl başa çıkılacağının bilinmesi... Gözlemlediğim kadarıyla, Türk Hükümeti, IMF ve bankalar krize çok yerinde müdahale edebildi ve olayı hemen toparladı. Bu çok olumlu. Bankacılık sektöründe birçok ülkede bu tür krizler yaşanmıştır, bu normal.
Çeşitli ülkelerde ortaya çıkabilecek muhtemel krizlere dönük stratejileriniz var mı?
- 262 ülkede faaliyet gösteren bir kuruluş olarak bizim de karşılaştığımız bir takım krizler oluyor. Fakat biz bunları kriz yönetimi değil, risk yönetimi olarak adlandırıyoruz. Risklerin de sıralaması var. Latin Amerika ülkelerinde yaşanan krizler, bir yıl önceki Asya Pasifik krizi, 1.5 yıl önceki Rusya'daki mali kriz gibi.. Biz Türkiye'de yaşananları bu anlamda bir kriz olarak algılamıyoruz. Çok da iyi bir teknikle buna anında müdahale edildiğini ve başarılı bir şekilde kontrol altına alındığına inanıyoruz. Tabii ki ciddiye alınması gereken bir krizdi. Zaten krizle başetmenin başarısı nasıl yaklaştığınızla doğru orantılı.
Türkiye'deki Visa kartı kullanıcısı size göre yeterli mi?
- Türkiye'de büyük bir potansiyel var ama doğru kullanılmıyor. Bu potansiyeli doğru kullanmak için hazırladığımız bir reklam kampanyası var. Bu reklam Nisan ayından itibaren ‘‘Visa Sizi Geleceğe Taşır’’ sloganıyla Türk televizyonlarında yayınlanacak. Bu reklam, bir taraftan tüketiciyi eğitmeye yönelirken, bir yandan da üye bankalara eğitim vererek ürünümüzü nasıl sunacakları konusunda onlara destek sağlamayı amaçlıyor. Bu stratejinin ikinci ayağı da bir promosyon kampanyası olacak. Bu kampanyada kartların satış noktalarında kullanımını artırmak için bir takım hediyelerimiz olacak.
Bu kampanyanın hazırlanmasında yaşanan son krizin etkisi var mı?
- Hayır, reklam kampanyası Avrupa'daki televizyon kanallarında bir yıldır devam ediyor. Türkiye'de bu reklam kampanyasının nisan ayında başlaması, banka krizi yaşanmadan önce planlanmıştı. Bu kampanyanın tek amacı kart sayısını artırmaktan çok, insanları ellerindeki Visa kartlarını daha fazla kullanmaya teşvik etmek. Bu kampanya Avrupa'dan getirip adapte ettiğimiz eski bir kampanya değil. Türkiye'nin de içinde olduğu birçok Avrupa ülkesi için tasarladığımız ve Avrupa'da halen devam eden bir kampanya.
Visa AB Yönetim Kurulu İstanbul'da toplanacak
Türkiye'ye 5 yıl önce de gelmişsiniz.
- Evet, Türkiye gerçekten benim için çok ilginç ve ilginlendiğim bir ülke. Şimdi Türkiye'deyim diye bunu söylemiyorum. Başkanı olduğum Avrupa Birliği Bölgesi Yönetim Kurulu üyelerini gelecek yönetim kurulu toplantısı için Ekim ayına İstanbul'a getiriyorum. Türkiye'nin nereye geldiğini yerinde görmelerini göstermek için onları buraya getiriyorum. Birçok Avrupa ülkesinin Türkiye'den öğreneceği çok şey var, tabii Türkiye'nin de diğer ülkelerden öğreneceği çok şey var.
HANS VAN DER VELDE
VISA Avrupa Birliği Bölge Başkanı Hans van der Velde, aslen Hollandalı. Ekonomi lisans ve doktora programlarını Amsterdam Üniversitesi'nde tamamladı. Daha sonra Birleşmiş Milletler ve Hollanda Hükümeti tarafından ortaklaşa yürütülen üç yıllık özel bir programa seçilerek, uluslararası birçok projede danışmanlık görevinde bulundu. Amsterdam, Londra Citibank ve bir Chase yan kuruluşu olan Hollanda Kredi Bankası'nda yöneticilik yaptı ve Almanya'daki Adcabank'ın genel müdürlüğünü yürüttü. 1995'ten bu yana da Visa Avrupa Birliği
Bölge Başkanlığını görevini sürdürüyor.
Akıllı karta 150 milyon dolar
İnternetteki ödeme işlemlerinin güvenliği konusunda yeni sistemler var mı?
- İnternetteki ödeme işlemlerini tamamen güvenli duruma getiren yeni bir sistemimiz var. Bu sistem Avrupa'da kullanılmaya başlandı, Türkiye'de de Ekim 2001'den itibaren devreye girecek. Bunun yanısıra önümüzdeki birkaç yıl içinde Visa AB Bölgesindeki tüm ülkelerin akıllı kart teknolojisine geçişlerini tamamlamaları gerekiyor. Bu süreç içinde Türkiye'deki üye bankalarımıza, bu uygulamalara geçişlerini kolaylaştırmak ve hızlandırmak için gereken tüm desteği, başta eğitim ve teknolojik yardımı sağlayacağız. Gelişen teknolojiyle daha çok kart kullanmak gerekecek. Çünkü internetteyken ya da mobil telefonla ödeme yaparken post kullanmanız imkansız. Ama internette de güvenlik olayı çok önemli. Akıllı kartların kullanımı için gerekli altyapıyı oluşturamazsak elimizde işe yaramaz bir kartla kalırız. Bu yüzden altyapının kurulması çok önemli. Bu amaçla bütün Avrupa'daki bankaları biraraya getirdik. 150 milyon dolarlık bir yatırımla bu altyapıyı kurmaya ikna ettik. Şimdi bunun nasıl ileyeceğini konuşuyoruz.ullanılmaya başlandı, Türkiye'de de Ekim 2001'den itibaren devreye girecek. Bunun yanısıra önümüzdeki birkaç yıl içinde Visa AB Bölgesindeki tüm ülkelerin akıllı kart teknolojisine geçişlerini tamamlamaları gerekiyor. Bu süreç içinde Türkiye'deki üye bankalarımıza, bu uygulamalara geçişlerini kolaylaştırmak ve hızlandırmak için gereken tüm desteği, başta eğitim ve teknolojik yardımı sağlayacağız. Gelişen teknolojiyle daha çok kart kullanmak gerekecek. Çünkü internetteyken ya da mobil telefonla ödeme yaparken post kullanmanız imkansız. Ama internette de güvenlik olayı çok önemli. Akıllı kartların kullanımı için gerekli altyapıyı oluşturamazsak elimizde işe yaramaz bir kartla kalırız. Bu yüzden altyapının kurulması çok önemli. Bu amaçla bütün Avrupa'daki bankaları biraraya getirdik. 150 milyon dolarlık bir yatırımla bu altyapıyı kurmaya ikna ettik. Şimdi bunun nasıl ileyeceğini konuşuyoruz.
Paylaş