Nurten Erk: Türkler'in pizza aşkı, Alman Dr.Oetker'in iştahını açtı

Nurten ERK
Haberin Devamı

Oetker International GmbH'nin Yönetim Kurulu Üyesi Richard Oetker, 1951 Almanya doğumlu. Üniversite'yi gıda üretimi ve teknolojisi konusunda Münih'te bitirdi. Oetker Ailesi'nin 8 çocuğundan 5'incisi olan Richard Oetker, gruptaki en etkili isim olarak biliniyor. Kabartma tozunun mucidi Dr. Oetker'in 4'üncü kuşaktan torunu.

ALMAN gıda devi Dr. Oetker, dondurulmuş gıda potansiyeli yüksek Türkiye pazarına gözünü dikti. Türkiye'de 1988 yılından beri kuru gıdada Piyale ile işbirliği yapan Dr. Oetker, geleceğini parlak gördüğü dondurulmuş gıda pazarına, en iddialı olduğu ürünü pizza ile tek başına girmeyi tercih etti.

AVRUPA'nın en büyük aile şirketlerinden biri olan dünyaca ünlü Alman devi Dr. Oetker Grubu, dondurulmuş gıda potansiyeli yüksek Türkiye pazarına gözünü dikti. Türkiye'de 1988 yılından beri kuru gıdada Piyale ile işbirliği yapan Dr. Oetker, geleceğini parlak gördüğü dondurulmuş gıda pazarına, en iddialı olduğu ürünü pizza ile tek başına girmeyi tercih etti.

‘‘Ristorente Pizza’’ markalı dondurulmuş pizzanın tanıtımı için İstanbul'a gelen Dr. Oetker'in 4. kuşağından Richard Oetker, ‘‘Türkiye bizim içi çok önemli ve giderek büyüyen bir pazar’’ dedi.

Dondurulmuş gıdadan turizme, bankacılıktan gemicilik sektörüne 25 şirket, yıllık 4 milyar dolar ciro ve 18 bin çalışana sahip Oetker International GmbH'nin Yönetim Kurulu Üyesi Richard Oetker, Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne girmesi gerektiğine inandıklarını ve desteklediklerini söyledi. 30 yıldır pizza sektöründe söz sahibi olmakla övünen Richard Oetker, ile ‘‘pizza’’ ağırlıklı olsa da Avrupa Birliği'ne uzanan bir yelpazede sohbet ettik.

Dr. Oetker Grubu Türkiye'ye nasıl bakıyor?

- Türkiye'de puding ve hazır gıdada başarılı olduk. 50 ürünümüzle 1988'den beri Türkiye'deyiz. Pizza ile bu başarıyı devam ettirmek istiyoruz. Türkiye'de hızlı gelişen, dinamik ve güçlü bir özel sektör olması bizi harekete geçirdi. Türkiye'de dondurulmuş gıda açısından çok büyük bir potansiyel var. Kişi başına dondurulmuş gıda tüketimi Türkiye'de henüz yarım kilogram. Bu rakam Almanya'da 26 kilogram, Yunanistan'da 4.5 kilogram, Danimarka'da ise 45 kilogram. Bu rakamlara bakınca bile Türkiye'de dondurulmuş gıda tüketiminin boyutlarının nereye kadar büyüyeceğini görebiliyorsunuz. Çünkü artık Türkiye'de de kadın ve erkek çalışıyor. Türk toplumu da hızlı tüketime kayıyor. Çocukların bile rahatça hazırlayabildiği dondurulmuş pizza tüketimi hızla artacak bir ürün. Türkiye'de nüfus da diğer ülkelere göre fazla artıyor. Türkiye çok hızlı büyüyen bir pazar.

Türkiye'deki ekonomik ve siyasi gelişmeleri nasıl değerlendiriyorsunuz?

- Yıllardır Türkiye ile işbirliği içindeyiz. Türkiye pazarına çok olumlu bakıyoruz. Tabii çeşitli alanlarda bazen iniş ve çıkışlar oluyor. Ama ne olursa olsun Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne katılması gerektiğine inanıyoruz. Bu konuda Türkiye'yi destekliyoruz. Türk insanına çok sempatiyle bakıyoruz. Almanya'daki fabrikalarımızda da çok Türk çalışıyor. Türklerle çok işi ilişkilerimiz var.

Peki dondurulmuş gıda da pizzayı başka ürünleriniz izleyecek mi?

- Hayır. Şu anda sadece pizza üzerinde yoğunlaşacağız. Dondurulmuş gıdada en önemli ürün pizza. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de özellikle dondurulmuş pizza tüketimi artıyor. Bu sektör daha da büyüyecek.

Dondurulmuş gıda da dünyadaki konumunuz nedir?

- 30 yıldır dondurulmuş pizza sektöründeyiz. Büyük büyük büyükbabam Dr. Oetker, Almanya'da kabartma tozunu geliştiren kişidir. Dr. Oetker Almanya'da piyasanın bir numarasıdır. Almanya, Belçika, Polonya, Macaristan, Çek Cumhuriyeti ve Slokvak'ya da pazar lideri konumundayız. Pizzalarımız halen 16 ülkede satılıyor, Türkiye 17'inci ülke oldu. Çeşitli ülkelerde Nestle, Unilever gibi dünyaca ünlü firmaların yanısıra yöresel birçok kurum da rakibimiz. Türkiye'de de yerel rakiplerimiz var. Dondurulmuş pizzada Dardanel, Süperfresh, Pınar piyasaya hakim.

Türk pizza pazarından ne kadarlık bir dilim almayı hedefliyorsunuz?

- Yaklaşık 15 milyon adetlik dondurulmuş pizza pazarında gelecek yıl sonunda yüzde 20 paya ulaşmak istiyoruz. Uzun vadede pazarın büyümesine de katkıda bulunarak pazar lideri olmayı hedefliyoruz. Türkiye'deki potansiyelin hızla arttığını bir süredir görüyorduk. Pizza Türkiye'de çok sevilerek tüketiliyor. Bu yüzden pizza ile Türkiye'ye geldik.

Dondurulmuş gıda üretimi için tesis kuracak mısınız?

- Şu anda Dardanel ile anlaştık. Dardanel'e kendi özel pizza hamurumuzu göndereceğiz, onlar pizzalarımızı bizim tarifimize göre Ristorente Pizza'yı üretecekler. Henüz kendi fabrikamızı kurmayı düşünmüyoruz. Pizzada sadece yeni çeşitler üzerine yoğunlaşıyoruz.

Pizzada Türk ortağa ihtiyacımız yoktu

Pizza sektörüne Türk ortağınız Piyale ile girmek yerine tek başınıza yeni şirket kurdunuz?

- 1988 yılından bu yana Piyale ile ortaklığımız var. Türkiye'de puding ve hazır gıda alanında Piyale ile çok başarılı olduk. Ancak dondurulmuş gıda konusunda Piyale'nin deneyimi yok ve bu sektörde bilinen bir marka değil. Dr. Oetker ise 30 yıldır pizza konusunda birçok ülkede lider marka olarak tanınıyor. Pizza da Türk partnere ihtiyacımız yoktu. Ortağımız Piyale ile konuştuk ve Dr. Oetker olarak pizzaya tek başımıza girme konusunda anlaştık.

İleride pizza restoran zinciri düşünüyor musunuz?

- Öncelikle tüketim pazarında olmak istiyoruz. Restoranlarında pizzamızı sunmak isteyenler olursa mutlu oluruz, ama kendimiz bir restoran zinciri kurmayı düşünmüyoruz.

Yazarın Tüm Yazıları