Nurten Erk: Toyotasa'da hedef gençler

Nurten ERK
Haberin Devamı

YENİDEN yapılanma sonucunda kurulan Toyotasa Toyota Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş. Genel Müdürlüğü'ne atanan Volkan Eren, Toyota'nın önümüzdeki dönemde iç pazarda özellikle gençlere dönük yeni model ve faaliyetlerle atağa kalkacaklarını söyledi.

EKİM ayı başından itibaren yeni yapılanmasıyla iki ayrı şirket halinde faaliyet göstermeye başlayan Toyotasa, 2001 yılını ‘‘sıçrama yılı’’ ilan etti.

Yeniden yapılanma sonucunda kurulan Toyotasa Toyota Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş. Genel Müdürlüğü'ne atanan Volkan Eren, Toyota'nın önümüzdeki dönemde iç pazarda özellikle gençlere dönük yeni model ve faaliyetlerle atağa kalkacaklarını söyledi. Önümüzdeki üç yıl içinde satışları ve pazar payını iki katına çıkarmayı hedeflediklerini belirten Volkan Eren ile Toyotasa'daki yeni yapılanmayı ve bundan sonraki hedeflerini konuştuk.

Yeni yapılanmanın amacı neydi ve bu Toyota'ya ne getirecek?

- Son dönemde Toyotosa'da sürekli geliştirme ve iyileştirme arayışı sonucunda yeni bir yapılanma oldu. Toyotosa, satış-pazarlama ve üretim-ihracat şirketi olmak üzere ikiye ayrıldı. Bunun sonucunda, Sabancı, Toyota ve Mitsui'nin, üç ortağın da kendi alanında sözsahibi olacağı yeni bir yapılanmaya gidildi. Bundan böyle, satış-pazarlama Sabancı, üretim-ihracat Toyota ağırlıklı gidecek. Böylece her iki grup da kendi alanlarında daha fazla söz sahibi olabilecek. Bu yeni yapılanma sonucunda bir sıçrama dönemine gireceğimizi öngörüyoruz ve bütün planlarımızı buna göre yapıyoruz.

Neden bir sıçrama öngörüyorsunuz?

- Yeni yapılanmayla Türkiye Toyota'nın ihracat üssü olacak. İhracatın başlamasıyla beraber, Adapazarı'nda üretilen otomobiller çok daha rekabetçi fiyatlarla iç pazara gelebilecek. Yeni dönemde ihracatla birlikte üretim ve kapasite kullanımındaki artış verimliliği ve birim maliyetlerde düsüşü de beraberinde getirecek. Böylece yurtiçi ve yurtdışında pazarlanan ürünlerin fiyatları düşerken, rekabet şansları da artacaktır. Ayrıca 2001 yılından itibaren Japonya'dan ithal edilen araçlardan alınan yüzde 24'lük gümrük vergisinin yüzde 10 seviyesine çekilmesi de, buradan gelen araçların daha rekabetçi olmasına olanak verecek. Yine 2001 yılı içinde üretime geçecek olan Kuzey Fransa'daki Toyota fabrikasında üretilecek olan araçların da sıfır gümrükle ithal edilebilecek olması, iç pazarda Avrupalı markalarla rekabet gücümüzü artıracak.

Bu sıçramada yeni modellerin etkisi olacak mı?

- Toyota Motor Corp. bugüne kadar büyük varlık gösteremediği Avrupa pazarı için hedeflerini büyüttü. Tasarımından tekniğine kadar bu pazarın beklentilerini karşılayacak ürünler üretmeye başladı. Bu yaklaşım tüm ürün gamında bir gençleşme ve yenilenme rüzgarıyla birlikte pazarın beklentilerine cevap verme açısından çok önemli. Çünkü daha önce Avrupa için özel modeller üretilmiyordu. Japonya ve Amerika için üretilen modellerin aynısı, az değisiklikle Avrupa pazarına sunuluyordu. Bunun ilk örneği Yaris'tir. RAV 4 de Avrupalı tüketicilerin çok ilgisini çekti. Bu ikimodel özellikle Avrupa için üretildi. 2001 yılında Yaris Verso, celica, Lexus'la iddialıyız.

Toyotasa'nın satış ve pazarlama şirketi olarak hedefiniz nedir?

- Pazarlama şirketi pazara daha fazla konsantre, daha atak ve daha dinamik bir yapıya kavuşacak. Önümüzdeki üç yıl içinde satışlarımızı ve pazar payımızı iki katına çıkarmayı hedefliyoruz. 2001 yılı için hedeflediğimiz satış rakamı 25 bin adetken, 2002 yılı satış hedefimiz yeni nesil Corolla ile birlikte 35 bin adete yükseliyor. 2003 yılı satış hedefimiz ise 40 bine ulaşmak.

Hedef müşteri kitlenizde bir değişiklik olacak mı? Gençlere yönelmeyi düşünüyor musunuz?

- Türkiye'de otomotiv sektörüne baktığınızda, hayatında ilk kez otomobil satın alan kesim yüzdesi çok yüksek. Dolayısıyla bu kesim pazarın çok önemli bir kısmını oluşturuyor. Türkiye nüfusunun yüzde 50'si 20 yaşın altında. Buradan her yıl çok büyük bir potansiyel geliyor. Bu potansiyel genç, dinamik ve canlı modellere yöneliyor. Otomotiv sektöründeki her firma ister istemez bu kesime de hitap etmek durumunda. Daha çok rasyonel değerler üzerine kurulu olan Toyota marka imajına, önümüzdeki dönemde biraz daha duygusal faktörleri katıp, yeni modelerin de etkisiyle bu kesime daha fazla nüfuz etmeyi hedefliyoruz. Yeni modellerimizin gelmesiyle oluşacak yeni imaj çerçevesinde daha genç kesimi hedefliyoruz ve oradan daha fazla pay almayı planlıyoruz.

Otomotiv sektöründe şu andaki durumu nasıl buluyorsunuz?

- Gümrük Birliği'nden sonra özellikle de ithalatın etkisiyle son derece rekabetçi bir pazar oluştu. Bu yıl Türkiye otomobil pazarı 475 bin adetlik bir rekora gidiyor. Bunda, kredi faizlerinin hızlı biçimde düşmesi, çok uzun dönemli ve düşük faizli tüketici kredilerinin sunulması etkili oldu. 1998 sonrasındaki Rusya krizi ve depremden sonra ertelenen bir talep vardı o gerçekleşiyor. Bir de özellikle Euro'nun enflasyondan bile az artması nedeniyle otomobillerin fiyatı göreceli olarak düştü. Ancak Türk ekonomisindeki cari dengenin bozulması, petrol fiyatlarındaki artışlar ve ithalattaki artışa önlem olarak getirilmek istenen ek vergiler önümüzdeki dönemde otomotiv sektöründeki gelişmeleri olumsuz etkileyebilecek faktörler olarak görünüyor. Tüketimi azaltmak ve ekonomiyi soğutmak ihtiyacı öngörülüyor. Tüketici kredilerine konulan ilave vergi ve 1600 cc.'nin üzerindeki araçlardaki vergi artışı, otomotivdeki gidişi durgunlaştırıyor. Bana göre, bu dönem oturduktan sonra pazar yeniden canlanacak.

VOLKAN EREN

Toyota marka araçların pazarlama ve satış faaliyetlerini yürütmek üzere yeni kurulan Toyotasa Toyota Sabancı Pazarlama ve Satış A.Ş. Genel Müdürü Volkan Eren, 1961 doğumlu. 1984 yılında Boğaziçi Üniversitesi Makina Mühendisliği'nden mezun olduktan sonra işletme ve mühendislik dalında yüksek lisans yaptı. İş hayatına 1989 yılında Sabancı Grubu şirketlerinden Brisa'da başlayan Eren, pazarlama satış grubunda çeşitli görevlerde çalıştıktan sonra 1993 yılında genel müdür asistanı olarak çalışmaya başladı. 1996 yılında Toyotasa'da çalışmaya başlayan Volkan Eren, son olarak Pazarlama ve Satış Grup Genel Müdürlüğü görevini yürütüyordu.

İlklerde Toyota imzası

Volkan Eren, Toyotasa'nın 1990 yılında kurulduktan sonra otomotiv sektöründe bir çok ilke imza attığını söyledi. Eren, bu ilkleri şöyle özetledi:

‘‘Toyotasa satış, servis ve yedek parça hizmetlerinin tek bir noktada, tek bir çatı altında ve tüm Türkiye'de aynı standartda müşteriye sunulduğu ve müşteri memnuniyetinin ön plana çıkartıldığı ‘Plaza' kavramıyla Türk otomotiv sektörüne girdi. Rakiplerimiz daha sonraki yıllarda Toyotosa'yı takip ederek plaza kavramıyla tanıştı. 1994 yılında Toyotasa Adapazarı tesislerinin üretime geçmesiyle birlikte Türk otomotiv endüstrisi kalite kavramı ve müşteri memnunniyeti anlayışını da benimsedi. Toyotasa garantili kullanılmış araç alım satım sistemini de geçen yıl ilk kez biz başlattık.’’

Yazarın Tüm Yazıları