Paylaş
1962'den beri Türkiye'de olan Pirelli, Türkiye'ye olan güvenini 255 milyon dolarlık yeni yatırım kararıyla pekiştirdi. Türk Pirelli Genel Müdürü Giuseppe Moggi, ‘‘Biz Türkiye'ye güven duyuyoruz. İzmit'teki fabrikamızın kapasitesi yeni yatırımla 8 milyon adete çıkacak’’ dedi.
Geçtiğimiz kasım ayında İtalya ile yaşanan çetebaşı krizinde Türkiye'nin haklılığını ve Türkler'in bu konuya ne kadar hassas yaklaştığını İtalyan kamuoyuna şahsen aktaranlar arasında Türk dostu bir de İtalyan Genel Müdür vardı. Türk Pirelli'nin Genel Müdürü Giuseppe Moggi, bu konuda Pirelli'nin gösterdiği duyarlılığı, ‘‘Apo olayı yüzünden ben de şahsen yaralandım. Ve hemen Pirelli Grubu olarak İtalya'da Türk halkının olaya bakışını ve bu konudaki duyarlılığını anlatmaya çalıştık’’ sözleriyle anlatıyor.
Krizin çözülmesiyle rahatlayan Türk Pirelli, önümüzdeki beş yıl içinde Türkiye'de 255 milyon dolarlık yatırım kararı verdi. Moggi, yatırımların durduğu bir dönemde böyle bir büyük projenin başlatılmasının İtalyan Pirelli'nin Türkiye'ye olan güveninin en büyük işareti olduğunu söylüyor. Giuseppe Moggi ile Apo krizinin Türkiye-İtalya ilişkilerine olan etkisinden, Pirelli'nin yatırımlarına, Türkiye'ye bakışına uzanan bir sohbet yaptık.
Pirelli, herkesi yatırımlarını askıya aldığı bugünlerde Türkiye'de yeni yatırıma gidiyor.
- Yaklaşık bir ay önce kesinleşen 255 milyon dolarlık yatırım, beş yılda gelişecek. Bu, 2001'e kadar uzanacak bir proje. Pirelli Grubu, bu yatırımı teknolojik açıdan yüksek üretimi gerçekleştirirken, rekabet edebilecek seviyede olmak için yapıyor. İlk etapta yapılacak yatırım tutarı ise 32 milyon dolar.
Pirelli Grubu'nda Türkiye'nin yeni neresi?
- Türkiye Pirelli'nin tek alternatifi değil tabii, 7 üretim merkezi daha var dünyada. Ekonomik kriz nedeniyle aslında şu anda Brezilya daha cazip durumda. Endonezya da öyle. İtalyan Pirelli, rekabetçi fiyatlı üretimi sağlamak amacıyla Türkiye'de üretim yapıyor. Şu anda Türkiye üretim açısından rekabet edici fiyatlara sahip. Bizim amacımız bu projeyi ileriye götürmek. Ancak bu ülkelere olan bakışımız önümüzdeki yıllarda işçi fiyatlarına bağlı olarak değişebilir.
Bu yatırım size ne kazandıracak?
- Yeni yatırımla radyal lastik üretimimiz ikiye katlanacak. Halen 12 bin 500 adet olan radyal lastik üretimi 24 bine çıkacak. Üretim kapasitesindeki bu artış, iç piyasaya ve Avrupa Birliği ülkelerine yönlendirilecek. Böylece Pirelli Grubu Lastik Sektörü, Türkiye'de ürettiği yüksek kalitedeki ürünleriyle iç pazarda varlığını güçlendirmesinin yanısıra Avrupa pazarında da rekabet şansını artıracaktır. Türk Pirelli'nin İzmit Fabrikası'nın yıllık üretimi bu yeni yatırım sayesinde 8 milyon adet lastiğe çıkacak.
Türkiye'deki konumunuz?
- Pirelli 1962'den beri Türkiye'de. İlk Türk lastiğini üretti. Türkiye'de yüzde 30'luk pazar payına sahibiz. Ama biz pazar payından çok kárlılığa önem veriyoruz. Şirketin hayatı pazar payı ile değil, kárlılıkla orantılı. Pirelli olarak geçen yıl yüzde 55'lik kárlılık elde ettik. 98'i 222 milyon dolar ciroyla kapattık. Bu yıl da aynı seviyeyi korumaya çalışacağız.
Peki yeni kurulacak hükümetten neler bekliyorsunuz?
- Yeni kurulacak hükümete güveniyoruz ve iyi şeyler olmasını bekliyoruz. Türkiye pazarının ikinci dönemde iyileşeceğini ümit ediyoruz. Özellikle de hükümet kurulduktan sonra. Biz Türkiye'ye güven duyuyoruz. Bu güveni de yatırımlarımızla anlatıyoruz. Pirelli Grubu adına konuşuyorum, İtalyanlar adına değil. Türkiye'de insanlar çok iyi niyetli, Türkiye gelişme kapasitesi yüksek bir ülke. 98 sonu ve 99 başındaki kriz çok ciddi. Bugünkü gelişmeler ülkenin gidişatının iyi olduğunu gösteriyor. Yeni hükümet iyi bir senaryo ile ikinci dönem dirilerek kendini gösterecek. Türkiye pazarının gelişimi de yadsınamayacak kadar çok iyi. Diğer Akdeniz ülkeleriyle kıyaslandığında Türkiye çok iyi geliyor. Türkiye'yi aynı zamanda dünya ticareti ile ilişkiler açısından da önemli bir yatırım merkezi olarak görüyoruz. Tek üretim yapacağımız yeni merkezin Türkiye olmasını diliyoruz.
Pirelli dünyada neler yapıyor?
- Dünya üretiminin yüzde 7'sini gerçekleştiren Pirelli, dünyadaki beşinci büyük lastik üreticisi. Yüksek performans lastiğinde Avrupa'da birinci. Pirelli, 1999'nu başında Cooper & Rubber Company ile stratejik bir anlaşma imzaladı. Bu anlaşmayla Pirelli ve Cooper, Kuzey ve Güney Amerika lastik yenileme pazarında çok markalı bir satış stratejisi uygulayarak rekabet güçlerini artıracak. Michelin ile de lastiklerin patlaması, aracın havasız lastik ile yola devam edebilmesini sağlamayı amaçlayan Michelin Pax sistemini birlikte geliştirmek üzere bir anlaşma imzalandı.
GIUSEPPE MOGGI
Türk Pirelli Lastikleri Genel Müdürü Giuseppe Moggi, 1945 Milano doğumlu. Milano Üniversitesi Kimya Bölümü'nü bitirdikten sonra, Sheffield (İngiltere) ve Milano Üniversitelerinde araştırma görevlisi ve okutman olarak görev aldı. 1970 yılında Pirelli Grubu'nun AR-GE bölümünde çalışmaya başlayan Moggi, daha sonra aynı grubun çeşitli birimlerinin üst düzey yöneticiliğini yaptı. 1977-1993 yılları arasında Pirelli Grubu'nun Kauçuk Ürünleri Sektörünün çeşitli birimlerinde direktör olarak çalıştıktan sonra, 1993-1997 yılları arasında Pirelli Çelikord Grubu'nun direktörlüğüne getirildi. Moggi, Ekim 1997'den bu yana da Türk Pirelli Lastikleri Genel Müdürü olarak görev yapıyor.
Krize karşı ihracata sarıldık
Lastik sektöründe şu anda pazar nasıl?
- Otomotiv sektöründe kriz var, bu da bizi yakından etkiliyor. Lastik sektöründe yenileme pazarı otomotive nazaran daha iyi durumda. Bu yıl 98'den daha kötü değil, ama otomotivde kaybettiğimiz pazarı ihracata yönelerek telafi etmek istiyoruz. Geçen yıl 110 milyon dolarlık ihracat yaptık. Bu yılın ilk dört ayında, geçen yılın aynı dönemini yakalayamadık. Lastik pazarı genelde yüzde 20 düşmüştü. Üzerine global kriz geldi. Bütün bunların üzerine İtalya ile Öcalan krizi patladı.
Paylaş